Jumaat, 5 September 2014 | By: iKhwan89

PERKARA- PERKARA YANG KITA BOLEH TIRU DARI JEPUN SELEPAS 57 TAHUN KEMERDEKAAAN...

.                               
Diantara perkara- perkara menarik di Jepun.. ialah..

1 - Pelajar sekolah rendah Jepun membersihkan sekolah mereka selama 15 minit setiap hari bersama guru2. Amalan inilah yang melahirkan generasi Jepun yang peka dengan kebersihan.

2 - Pemilik anjing di Jepun wajib membawa beg khas untuk mengisi najis anjing. Kebersihan dan kesihatan  dijadikan sebahagian dari etika di Jepun.

3 - Pekerja kebersihan di Jepun di panggil 'Jurutera Kesihatan' dan dibayar gaji antara USD 5000 ke 8000 sebulan dan mereka melalui ujian bertulis dan lisan !!!

4 - Jepun tidak mempunyai sumber asli. Walaupun berdepan dengan ratusan gempabumi setahun namun ini tidak menghalangnya dari muncul sebagai kuasa ekonomi ke-4 di dunia.

5 - Hiroshima kembali menjadi pusat ekonomi seperti sebelum dibom, dalam masa 10 tahun sahaja.

6 - Jepun mengharamkan penggunaan telefon bimbit di dalam keretapi dan restoran.

7 - Adakah anda tahu bahawa di Jepun pelajar sekolah rendah dari tahun 1 hingga 6 diwajibkan belajar matapelajaran etika berurusan dengan orang.

8 - Walaupun Jepun merupakan diantara orang yang terkaya didunia, mereka tidak mengguna khidmat pembantu rumah. Ibubapa bertanggung jawab terhadap rumah dan anak- anak.

9 - Adakah anda tahu bahawa tiada peperiksaan ditahun pertama hingga ketiga sekolah rendah kerana tujuan utama pembelajaran ialah menanam konsep dan  pembinaan karektor bukan hanya peperiksaan dan doktrin.

10 - Sekiranya anda ke restoran buffet di Jepun anda akan dapati mereka makan setakat yang perlu sahaja dan tiada pembaziran makanan.

11 - Kadar kelewatan keretapi di Jepun ialah 7 saat setahun !! Mereka sangat- sangat menghargai waktu, sentiasa menepati sehingga ke minit dan saat.

12 - Pelajar di sekolah rendah memberus gigi setiap kali selepas makan. Mereka memelihara kesihatan seawal usia kanak- kanak lagi.

13 - Pelajar mengambil masa setengah jam untuk menghabiskan makanan bagi memastikan kehadaman

0 comments:


Ketika Cinta Bertasbih (instrument Hits) - Instrument
Mp3-Codes.com