Khamis, 24 Disember 2009 | By: iKhwan89

SAJAK:RENUNGLAH SELALU HATI KITA

Renunglah selalu hati kita
Kerana ia merupakan sumber kebaikan dan kejahatan
Wadah kekufuran dan keimanan
Rebutan di antara malaikat dan syaitan

Hati perasaannya halus
Sentuhannya tiada terasa
Tapi sangat memberi kesan di dalam kehidupan kita

Siapa yang arif perjalanan hatinya
Faham kebaikan dan kejahatannya
Bersungguh-sungguh bermujahadah membuang kejahatannya
Diganti segera dengan kebaikan
Orang itu akan selamat dari tipu daya syaitan dan dunia

Ramai orang tidak faham perjalanan hatinya sekalipun ulama
Terima sahaja yang baik dan yang buruknya
Kemudian merasakan baik semuanya
Tiada terasa lagi membuat dosa
Di sinilah perlu pimpinan guru yang mengenal hati manusia

Selepas Subuh19 – 11 – 1998

SIMFONI KASIH KEMBALI BERTAUT:(^_^)

salam alaik...utk semua..ape kbar..hu3..da berabuk dah blog da lame xupdate...hu3....semoga semua dalam kasih sayang Tuhan...Maha baiknyer Tuhan kat aku...walaupun bnyak dosa....tapi...dia bg lagi peluang kat aku....slamat hri lhir utk diri ku..he3..(^_^)...alhamdulillah..bru je semalam aku baru habis program kem ibadah di jengka..hu3..sronok sgt menghndle prgram kat sne...he3..mane taknyer....kawan kesayangn aku pun join jdi fc..hu3...rndu sgt kat die....ari ni...pgi tadi...die da blik s'pore dah..hu3..berat sbnrnyer nk bpisah...tpi tu la.....klau tak nti...die nanges plak nak blik umah...*khi3*..yan2,kjap jer jmpe ari tu...da mcm2 pngalamn lagi yang kite buat...telanggar pintu slide,sakit perut sbb kenyang,menari..ha3...*skit lagi nak nanges*.....dah2....yang pnting kwn ksyngn ku berada dlm ksih syng Tuhan.....nti aku upload gmbr2 time prgram kat saner...(^_^)...salam alaik
Khamis, 26 November 2009 | By: iKhwan89

HAJI KEMUNCAK IBADAH


Rukun iman dan rukun islam adalah pelembagaan hidup lahir dan batinorang-orang yang cintakan Tuhan. Sepertilah rukun negara bagi orang yangcintakan negara. Gabungan kedua-dua rukun ugama ini, bila di amal,dihayati dan di perjuangkan sungguh-sungguh akan lahirkan patriot agamayang bertaraf muttaqin atau siddiqin, muqarrobin, paling tidak solihinyakni orang bertaqwa yang begitu dekat dengan Allah. Mereka adalahorang-orang Tuhan yang kekuatannya 1 orang Tuhan sama dengan 10 yangbukan.


Hal ini berlaku melalui satu proses pembinaan insaniah yang cukupprofesional, sistematik dan intensif yang diprogramkan melalui rukunIslam yang 5.


Rukun Islam yang pertama, Kalimah syahadah


Bermula dengan mengucap dua kalimah syahadat. Bersaksi tiada Tuhanmelainkan Allah dan Nabi Muhammad pesuruh Allah. Seseorang pun mulalahmelihat Allah sebagai tujuan dan cita-cita hidupnya dengan berpandukancara hidup Nabi Muhammad SAW. Cita-cita lain seperti hidup untuk kaya,hidup untuk berilmu, hidup untuk enjoy, hidup untuk berjawatan dan lain-lain lagi yang semuanya merupakan penyakit cinta dunia yang ditaja oleh nafsu dan syaitan, mula ditinggalkannya. Sebab dia faham bahawa prinsip hidup untuk Tuhan akan dengan sendirinya menundukan dunia untukjuga di seretkan kepada Tuhan. Status dunia hanya sebagai alat bukanmatlamat. Syaitan dan nafsu tidak layak dijadikan Tuhan. Darjat mereka telah rendah bahkan bertaraf musuh Tuhan. Kalimah syahadah adalah pemisah antara golongan yang bertuhankan nafsu dengan golongan yangbertuhankan Allah . Bagi orang yang benar-benar faham dan menghayati.Hamba nafsu matlamatnya dunia. Hamba Allah matlamatnya akhirat. Maka dari sinilah orang-orang seseorang orang Tuhan untuk bertolak kedestinasinya.


Rukun Islam yang kedua sembahyang.


Calon-calon patriot ugama, dipanggil Tuhan 5 kali sehari menghadapnyadiupacara sembahyang. Panggilannya melalui azan dan iqamah cukup tegasdan jelas. Dengan maksud bahawa tiada dibesarkan dan tidak di taatimelainkan Allah. Maka mengadaplah si hamba dengan ikrar dan perilakuyang membawa maksud lagi bahawa hidup mati hanya untuk Allah dengantidak membesarkan dan tidak mentaati melainkan Allah. Hari demi harijadi kian meneballah rasa berTuhan dan rasa kehambaan si calon. Makintinggilah kemanusiannya, makin haluslah akhlaknya dan makin membaralahsemangat juangnya untuk menjadi khalifah Allah, membela nasib seluruh hamba-hamba Allah di muka bumi ini.


Rukun Islam yang ketiga dan keempat puasa dan zakat.

Bagaimana rukun ini berperanan?


Cinta mesti dibuktikan. Yakni mesti mampu menahan diri dari keinginan-keinginan nafsu yang lahir dan yang batin, demi sumpah hidupuntuk Allah. Dan mesti mampu mengorbankan hak, atas nama cinta dan sumpah yang sering diikrarkan. Maka puasa dan zakat adalah buktinya.Kedua-duanya adalah proses pembersihan lahir dan batin untuk seorangwira Tuhan yang bakal memasuki gelanggang perjuangan bersama Tuhan.Dengan puasa dan zakat seorang jadi cukup kebal bagi mempertahankanstatus hamba Allah bilamana diserang oleh tuhan-tuhan palsu yakni nafsudan syaitan.


Firman Allah:Sesungguhnya nafsu itu sangat mengajak kepada kejahatanSesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata.


Ya, nafsu dan syaitan sangat berhajat untuk menjadikan seluruh manusiadan hamba-hamba mereka hamba nafsu dan syaitan. Namun Allah, melalui puasa dan zakat sangat menarik manusia agar menjadi hamba Allah.

Rukun islam yang kelima ialah kemuncak ibadah iaitu Haji.


Maka tibalah giliran upacara kemuncak bagi proses pembinaan rasa hamba dan rasa berTuhan dalam diri hamba Allah. Sekaligus terbakar hanguslahusaha-usaha nafsu dan syaitan membina mazmumah dalam diri-diri, bilamanamanusia telah melalui proses kemuncak ini, haji adalah pengunci materirohaniah manusia daripada dapat diganggu gugat lagi oleh nafsu dansyaitan. Ia pelengkap dan penyempurna proses pembangunan insaniah untukmanusia layak menjadi orang Tuhan samada menjadi Muqarrobin, Siddiqin,Syuhada' dan Solihin. Kaedah inilah juga yang dipakai oleh raja-raja didunia, bagi memartabatkan tokoh-tokoh dunia ke peringkat Datuk, Tan Sri,Tun, Datuk Sri dan lain-lain. Di mana untuk upacara kemuncak itumereka-mereka yang layak dipanggil khusus ke Istana raja, untukdisematkan bintang-bintang kebesaran tadi. Haji selaku ibadah kemuncak,pelengkap rasa hamba dan rasa berTuhan, maka Allah, raja bagi segala raja-raja memanggil khusus orang-orangNya untuk ke Istana Agung. Tepat pada tarikh 10 Zulhijjah di sana orang-orang Tuhan ditabalkan rohaniah mereka ke martabat-martabat yang Allah sendiri tetapkan untuk mereka.Orang ini, bila pulang ke tanah air pasti akan berubah watak dan sikapnya. Jadi lebih baik dari sebelum. Hingga orang ramai perasan akan perubahannya.


Demikianlah rukun Islam dapat me"malaikat" kan manusia. Tiap-tiap satu dengan fungsinya masing-masing, membekalkan rasa hamba dan rasa berTuhan kepada roh manusia. Memang fungsi ibadah yang utama ialah untuk roh manusia merasa hamba kepada Allah sekaligus roh merasa dia ada Tuhanyang sentiasa bersamanya. Rasa kehambaan dan rasa berTuhan itu salinglazim-melazimi, tidak mungkin bercerai. Jika rasa berTuhan tajam , rasakehambaan menebal, kalau rasa berTuhan tiada atau tipis, maka rasa hambajuga ikut tidak ada. Kedua-duanyalah yang dikatakan Taqwa. Mungkin,syahadah dapat membekalkan 10 % rasa taqwa, sembahyang 50 %, puasa 20 %,zakat 10% dan haji 10 %.


Begitulah besarnya peranan rukun Islam sebagai rukun hidup seorang hamba Allah, satu sama lain kuat menguatkan. Sepatutnya orang Islam kalau mahu jadi bangsa yang kuat ambillah rukun Allah ini sebagai rukun hidup,rukun perjuangannya, rukun negaranya. Barulah bangsa kita boleh maju menandingi Amerika, Jepun, Eropah, Korea dan lain-lain dari segi tamadunlahiriah.


Saudara-saudara sekalian,Umat Islam yang kuat itu ialah kuat Taqwanya, jitu perpaduannya dan selaras fikiran serta tindakannya. Tamadun lahir hanya sebagai tambahan dan sokongannya. Dan ini hanya dibuat bilamana dalam dada-dada merekapenuh tebal rasa hamba dan rasa berTuhan. (Takut dan cintakan Tuhan)hasil mengamalkan rukun iman dan Islam. Sebab hanya dengan rasa-rasa inilah akan tercabutnya rasa sombong, pemarah, riyak, ujub, bakhil,tamak, dengki, mementingkan diri, dendam, gila kuasa, salah guna wangdan lain-lain. Yang mana semua mazmumah inilah yang menjadi punca pecahbelahnya orang Islam hari ini. Kalaulah sifat negatif ini sudah musnah oleh rasa hamba dan rasa berTuhan, yang dibangunkan oleh rukun Islam maka automatik manusia akan memiliki sifat-sifat positif atau mahmudah seperti sabar, redha, tawakkal, merendah diri, pemurah, timbang rasa,pemaaf, meminta maaf, bertolak ansur, kasih sayang, rasa bersama dankerjasama, semua mahmudah ini amat penting, menjadi punca untuk manusiadapat bersatu padu dan selaras dalam bertindak dan berfikir. Dan dapatbenar-benar berlaku jujur berkhidmat kepada seluruh manusia. TanpaTaqwa, mustahil manusia dapat disatukan secara hakiki dan praktikal.Perpaduan-perpaduan palsu yang dibuat-buat dan hidup berpura-pura telah terbukti gagal membina tamadun bangsa sampai ke hujung. Semuanya bubar di tengah jalan. Hanya Taqwa yang boleh menjamin orang Islam untukdibantu Allah, menjadi empayar yang mampu menaungi bangsa-bangsa lain didunia. Jiwa yang sudah diseal atau dimateri dengan mahmudah, akanmenarik dan mempengaruhi semua orang sekalipun orang bukan Islam untukmenerima kepimpinan mereka. Kebaikan akhlak mereka dalam mengendalikanurusan-urusan hidup cukup menawan hati hingga semua orang sanggup taatdan hormat dengan sistem hidup yang mereka bawa.


minda ASZ
Selasa, 24 November 2009 | By: iKhwan89

WARKAH KERINDUAN:UNTUK SAHABAT KESAYANGAN

salam..hu3...aper kabar la agaknyer kawan aku yang kat luar negara tu..semoga sihat selalu....
he~..(^_^)..nmpak jer murah notebook ni..tapi dtg dari jauh tau,lpas tu dari kawan kesayangn plak tu...walaupun murah,ia tetap beharga..(^_^)



ah hah!!...jam kesayang ku....aku paling sayang jam ni...istimewa sey..(^_^)

MUQADDIMAH MENGENAL DIRI MELALUI RASA HATI

ISLAM yang Allah redhakan kepada kita yang disampaikan melaluipesuruh-Nya Nabi Muhammad SAW adalah satu syariat yang menyuluhpersoalan hidup lahir dan batin.Syariat lahir disebut syariat. Syariat batin disebut hakikat. Ini amatpatut dan sesuai dengan struktur kejadian manusia itu sendiri yang manamerupakan kombinasi dan paduan antara jasad lahir dan jasad batin.Jasad lahir ialah semua anggota kita yang nampak dengan mata kasar.Manakala jasad batin ialah jasad ghaib yang menggerakkan seluruh anggotalahir yang boleh berfikir, merasa, mengingat, mengetahui, memahami danapa sahaja yang kita miliki dalam diri kita masing-masing (yang lebihdikenali sebagai roh).Allah SWT menetapkan bahawa syariat lahir adalah untuk diamalkan olehjasad lahir manakala syariat batin adalah untuk diamalkan oleh jasadbatin iaitu roh.Sesuai dengan lahir batin kita yang berpadu erat tanpa terpisah-pisahmaka amalan lahir dan batin wajib dilaksanakan serentak dalam satu masadi semua waktu dan semua keadaan.Kalau kita mengasingkan atau menolak salah satu dari amalan ini kitatidak mungkin menjadi hamba Allah (Islam) yang sebenar sebab Islammemandang syariat itu sebagai kulit , manakala hakikat itu ialahintipati.Kedua-duanya sama penting dan saling perlu memerlukan, ibarat kulit danisi pada buah-buahan. Kedua-duanya mesti ada untuk kesempurnaankewujudan buah itu sendiri. Tanpa kulit isi tidak selamat malah isitidak mungkin ada kalau kulit tidak ada. Sebaliknya tanpa isi, kulitjadi tiada bererti apa-apa. Sebab buah dimakan bukan pada kulit tetapiisinya.Begitu juga hubungan antara syariat dan hakikat, Kedua-duanya mestiditerima dan diamalkan serentak. Kedua-duanya saling isi mengisi danperlu-memerlukan. Kalau kita bersyariat sahaja (ertinya berkulit sahajatanpa isi), itu tidak membawa erti apa-apa di sisi Allah.Sabda Rasulullah SAW :Terjemahannya: Allah tidak memandang rupa dan harta kamu tetapi Diamemandang hati dan amalan kamu. (Riwayat: Muslim)Sebaliknya kalau kita berhakikat sahaja (isi tanpa kulit), maka tiadajaminan keselamatan oleh Allah SWT. Hakikat itu akan mudah rosak dankita tiada akan memperolehi apa-apa langsung, hatta Islam kita akanrosak tanpa sedar.Berkata Imam Malik Rahimahullahu Taala:Terjemahannya: Barangsiapa berfeqah (syariat) dun tidak bertasawuf makaia jadi fasik. Barangsiapa yang bertasawuf (hakikat) tanpa feqah maka iaadalah kafir zindik (kafir tanpa sedar).Ertinya kita mesti mengamalkan kedua-duanya sekali iaitu syariat danhakikat. Kalau kita ambil salah satu kita tidak akan selamat. Kalau kitabersyariat sahaja tanpa dibendung oleh hakikat, kita jadi fasik. Dankalau kita berhakikat sahaja tanpa kawalan syariat, maka hakikat ituakan mudah rosak dan bila terjadi begitu kita akan jatuh kafir zindik(kafir tanpa sedar) .Begitulah kepentingan kedua-dua syariat dan hakikat. Tetapi dalamkeadaan keduanya, hakikatlah yang lebih utama.Benarlah sabda Rasulullah SAW :Terjemahannya: Allah tidak memandang rupa dan harta kamu tetapi Diamemandang hati dan amalan kamu. (Riwayat: Muslim)Bukanlah bermakna syariat itu tidak dituntut, bahkan syariat juga adalahhukum-hukum yang fardhu yang wajib diamalkan oleh semua umat Islam. Cumadalam keadaan keduanya (syariat dan hakikat) itu sama-sama diamalkan,Allah memberi keutamaan pada amalan hakikat. Bandingannya, antara kulitdan isi buah (dalam keadaan keduanya sama pentingnya) tetapi manusiamemberi keutamaan pada isi sebab ia boleh dimakan.Begitulah peranan hakikat. Ia menjadi penentu kepada berakhlak atautidaknya seseorang manusia kepada Allah dan kepada sesama manusia.Orang yang tinggi pencapaian tasawufnya adalah orang yang hatinya hampirdengan Allah, sentiasa merasakan kebesaran Allah, sedang dirinya mahalemah dan sentiasa memerlukan pertolongan Allah, sangat beradab denganAllah dan adalah seorang zahid yang dapat mengorbankan dunia untukTuhannya.Seorang zahid juga adalah seorang yang mampu mengasihi semua manusia,bersedia untuk susah untuk manusia dan yang bakal menyelamatkan manusiadari tipuan dunia, nafsu dan syaitan. Sebaliknya orang yang lemah dalamamalan batin adalah orang yang jauh dan terpisah hatinya dari Allah(tidak takut dengan Allah, tidak malu, tidak harap, tidak cinta Allah,tidak redha dan tidak sabar), kurang beradab dengan Allah (penuh hasad,sombong, bakhil, dendam dan pemarah) dan seorang pencinta dunia yangbekerja keras hanya untuk dunianya.Orang begini selalu dibelenggu oleh kecintaannya itu hingga menjadikania takut untuk berjuang dan berjihad untuk agama Allah dan untukkehidupan akhirat yang kekal abadi.Orang yang tidak berhakikat (sekalipun sembahyangnya banyak, puasa, bacaQuran dan gigih berjuang) adalah orang yang kurang berakhlak denganAllah dan kurang berakhlak dengan manusia.Kekurangan pada amalan batin inilah yang menjadikan orang-orang yangtidak berhakikat itu selalunya mati dalam dosa yang tidak sedar. Mungkindosa kerana buruk sangka dengan Allah, putus asa dengan ketentuan Allah,tidak redha dengan takdir Allah dan dosa kerana merasakan amalanlahirnyalah yang bakal menyelamatkan dirinya dari neraka Allah.Rasa riak, ujub atau rasa diri bersih itu adalah dosa batin yang tiadasiapa yang nampak, bahkan yang empunya diri pun tidak dapat mengesannya.Kecualilah orang yang mempunyai basirah (pandangan hati yang tembus)sahaja yang boleh mengesannya. Nanti di akhirat bila Allah dedahkansegala kesalahannya (dosa-dosa batin itu), baru dia terkejut dantersentak.Ulama tasawuf berkata:"Biarlah sedikit amalan beserta rasa takut pada Allah, kerana itu lebihbaik daripada banyak amalan tetapi tiada rasa takut dengan Allah. Lebihbaik orang yang merasa berdosa dan bersalah dengan Allah daripada orangyang banyak amalan tetapi tidak rasa berdosa pada Allah bahkan diamerasa tenang dengan amalan itu."Firman Allah:Terjemahannya: Hari kiamat ialah hari di mana harta dan anak-anak tidakdapat memberi manfaat, kecuali weka yang mengadap Allah membawa hatiyang selamat sejahtera. (Asy Syuara: 88-89)Hati yang selamat sejahtera ialah hati yang bertaqwa yang berisi iman,yakin, ikhlas, redha, sabar, syukur, tawakal, takut, harap dan lain-lainrasa hati dengan Allah SWT.Hati yang sentiasa merasa sihat dalam sakit, kaya dalam kemiskinan,ramai dalam keseorangan, lapang dalam kesempitan dan terhibur dengan apasahaja ujian kerana ia bersikap redha dengan apa sahaja pemberianTuhannya.Untuk memperolehi hati yang begini, kita mesti bersungguh-sungguhmelawan hawa nafsu untuk melakukan amalan lahir dan batin (syariat danhakikat). Kedua-duanya akan saling kawal mengawal untuk mengangkat kitake taraf taqwa.Syariat dan hakikat akan mendidik dan memimpin kita menjadi seoranginsan yang kamil yang mampu memenuhi keinginan dan keperluan fitrahsemulajadi manusia secara suci lagi mulia. Orang beginilah yang Allahmaksudkan sebagai golongan as siddiqin atau golongan al `Ariffin. Sifatmereka Allah senaraikan dalam Surah Al Furqaan ayat 63 - 74:Terjemahannya: Dan hamba-hamba Tuhan Yang Maha Penyayang (hamba-hambayang baik) itu ialah mereka yang berjalan di atas muka bumi denganrendah hati dan apabila orang jahil menyapa mereka, mereka mengucapkankata-kata (yang mengandungi) keselamatan. (ayat 63)Tejemahannya: Dan mereka yang berjaga di malam hari dengan bersujud danberdiri untuk Tuhan mereka (orang -orang yang bersembahyang tahajjud dimalam hari semata-mata kerana Allah). (ayat 64)Terjemahannya: Dan orang -orang yang berkata: Ya Tuhan kami, jauhkanlahazab jahannam dari kami. Sesungguhnya azabnya itu adalah kebinasaan yangkekal. (ayat 65)Terjemahannya: Sesungguhnya jahannam itu seburuk-buruk tempat menetapdan tempat kediaman. (ayat 66)Terjemahannya: Dan orang-orang yang apabila membelanjakan (harta) merekatidak berlebih-lebihan dan tidak (pula) kikir, dan adalah (perbelanjaanitu) pertengahan. (ayat 67)Terjemahannya: Dan mereka juga tidak mengharap (menyembah) yang lain disamping Allah dan tidak membunuh jiwa yang diharamkan Allah (orangIslam) kecuali yang dibenarkan syarak (pembunuh, penzina murtad) dantidak juga berzina. Barangsiapa yang melakukan yang demikian itu nescayadia akan menerima pembalasan dosanya. (ayat 68)Terjemahannya: (Yakni) akan dilipatgandakan azab untuknya pada harikiamat dan dia kekal dalam azab itu dalam keadaan terhina. (ayat 69)Tejemahannya: Kecuali mereka yang bertaubat, beriman dan mengerjakanamal soleh, kejahatan mereka Allah gantikan dengan kebajikan. Dan AllahMaha Pengampun lagi Maha Penyayang. (ayat 70)Terjemahannya: Dan orang-orang yang bertaubat dan mengerjakan amal solehmaka sesungguhnya mereka bertaubat kepada Allah dengan taubat yangsebenar-benarnya. (ayat 71)Terjemahannya: Dan orang-orang yang tidak memberikan persaksian palsudan apabila mereka bertemu dengan (orang-orang) yang mengerjakanperbuatan-perbuatan yang tidak berfaedah, mereka lalui (sahaja) denganmenjaga kehormatan diri. (ayat 72)Terjemahannya: Dan orang-orang yang apabila diberi ingatan denganayat-ayat Tuhan mereka tidaklah mereka menghadapinya sebagai orang-orangyang tuli dan buta. (ayat 73)Terjemahannya: Dan orang-orang yang sering berdoa: "Ya Tuhan kami,anugerahkanlah kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagaipenyenang hati (kami) dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yangbertaqwa. " (ayat 74)Merekalah orang-orang yang bertaqwa yang akan memperolehi ketenanganhidup di dunia dan di akhirat. Tempat untuk kita mempelajari danmencontohi kehidupan yang berbahagia ini ialah kehidupan solafussoleh.Mereka telah menjalani suatu kehidupan yang mana mereka menerima danmengamalkan sepenuhnya kehendak syariat dan hakikat. Dan hasilnya,mereka (para solafussoleh) menjadi orang-orang yang bahagia lagimembahagiakan orang lain.Sejarah 15 abad yang silam memberitahu kepada kita bahawa 3/4 duniamenjadi tenang, aman dan damai di bawah pentadbiran mereka. Dan kawanmahupun lawan terasa selamat berada di dalam kekuasaan mereka.Demikianlah, dan inilah satu kenyataan bahawa kiranya manusia patuhmenjalani syariat lahir dan batin, selamat dan berbahagialah mereka didunia dan di akhirat.Allah berfirman:Terjemahannya: Dan Allah telah berjanji kepada orang-orang yang berimandan yang mengerjakan amal soleh di antara kamu bahawa Diasungguh-sungguh akan menjadikan mereka berkuasa di bumi sebagaimanadiberi kuasa kepada orang sebelum mereka Dia akan meneguhkan bagi merekaagama yang telah diredhai-Nya untuk mereka dan Dia benar-benar akanmenukar (keadaan) mereka sesudah berada dalam ketakutan menjadi amansentosa. Mereka tetap menyembah-Ku dengan tidak mempersekutukan sesuatuapa pun dengan Aku. Dan barangsiapa yang engkar sesudah (janji) itu,maka mereka itulah orang-orang fasik. (An Nur: 55)

SALAM TERAKHIR : SELAMAT TINGGAL KIPSAS

*salam alaik untuk suumer pembaca blog ku..semoga dalam kasih syg Tuhan...*hu3...da lame tahap ape ntah aku tak update blog ni...rindu ku kepada semua rakan-rakan ku....terutama kawan kesayang,teman istimewa,dan lain2...hu3*rahsia*


Alhamdulillah..segala puji bagi Tuhan pencipta alam,selama 2 tahun setengah aku berjaya menghabiskan hidup ku di KOLEJ ISLAM PAHANG SULTAN AHMAD SHAH..hu3.....banyak pahit manis dalam menempuh hidup berKolej ni..hu3..


Sekarang,program,asigment,kelas,kawan-kawan,main kejar2 dalam umah,da tak de dah..hu3....rindu sangt2 aku time tu...gelak same2 ngan kawan2.....hu3...tak pe lah....semoga semua tak lupe kan kenangan ini....hmm....aku tak ley nak membebel panjang2 pasal,aku kat cc ni..nti mahal..hu3....k la...kat bawah ni aku nak tayang paper exam aku yang last kat kolej..he3..daa....

ha....ni la paper last aku kat kolej..hu3.....

Khamis, 12 November 2009 | By: iKhwan89

I AM HOME!!!!

salam alaik semua pembaca.....!!!aLlhamdulillah...aku baruu jer lepas balik dari latihan amali dakwah kat kampong orang asli kat kampong runchang..hu3...sakit2 sey badan..he3....nanti lah aku citer...badan aku penat sangat..hu3......k, semoga dalam kasih syang Tuhan....*terus tertido......ZzZzZz*
Isnin, 9 November 2009 | By: iKhwan89

CORETAN HATI: DOA UNTUK KEKASIH HATI KU


salaaaam to aaaaaall bloggers....semoga dalam kasih sayang Tuhan..(^_^).hu3....dis is final year aku kat kolej....ari nie,aku nak coretkan sedikit rasa hati ku kat sini..khas untuk kekasih hati semoga bliau dalam kasih sayang Tuhan......(^_^)

"wahai Tuhan ku yang Maha Baik...ampuni lah dosa kekasih hati ku,berilah dia rasa berTuhan agar hatinya menebal rasa kehambaan...Ya Tuhan ku Yang Maha mengetahui,Engkau tahu bahawa aku merancang,dan Engkau juga merancang..andai kata rancangan ku memberi keburukan kepada ku,aku redha diatas segala rancangan Mu dan aku tahu rancangan hamba Mu selalu mempunyai keburukan....Wahai Tuhan ku yang menetapkan kepada ku jodoh,andai dia sesuai untuk ku,tetapkanlah hatinya dengan hati ku..Wahai Tuhan yang menjadikan Islam agama Agung,berilah dia rasa cinta dan takutkan Mu lebih dari dia mencintai ku dan takutkan perkara dunia agar dia bahagia untuk selama-lamanya. Wahai Tuhan ku Yang menetapkan dan membolak balik kan hati,tetapkanlah hati kekasih ku kepada Mu,agar dia selalu mendapat petunjuk dari Mu...dan selalu mencintai Mu lebih dari mencintai ku....jadikanlah dia serikandi agung agama mu,tabahkanlah hatinya,bantulah dia dalam mencari pejuang kebenaran, akhir sekali wahai Tuhan,peliharalah dia dari sebarang gejala yang tidak sihat dan melalaikan...dia buah hati ku,penawar hati ku,kegembiraan ku,semoga engkau kabulkan doa ku wahai Tuhan yang Maha Kasih Sayang..."..ameen...

..eheem...ni lah doa yang ku tuju kan khas utk die...aku ni tak mampu sangat nak bagi hadiah mewah2,nak bagi macam-macam....ape yang aku mampu..ini jelah....semoga aku mencintai Tuhan ku melebihi aku mencintai isi dunia ni....bye...

terima kasih kerana menjadi kekasih ku
Rabu, 4 November 2009 | By: iKhwan89

BERSEDIALAH

Nun di sana negara abadi
Di sanalah kita akan pergi
Cuma kita tidak tahu bila ke sana
Namun lambat-laun sampai juga
Bersedialah menunggu masa
Dengan iman di dada
Dengan taqwa yang diminta
Itulah bekalan untuk ke sana
Tidak ada keduanya
Melepaslah kita
Kita akan papa-kedana
Di negara yang tidak diukur dengan masa
Tempatnya ialah Neraka
Jangan cuai mencari bekalannya
Agar kita tidak menyesal di sana
Di sana tidak ada usaha ikhtiar
Di sinilah kita lakukan ini semua
Bersungguh-sungguhl ah mencari bekalannya
Jangan lupa jangan lalai
Agar tidak menyesal

Waktu: 6.54 pagi
Tempat: Hat Yai
Tarikh: 16-03-1992

HAPPY FINAL EXAM..HU3

salam alaik..hu3....ape kabar semua...?semoga dalam kasih sayang Tuhan,....hu3....
mAsuk ari ni dah 2 paper dah aku lalui utk final exam ni..hu3.....semuanyer memening kan kepala..hu3...

ni ha...akU nak ucap trime kasih kat kawan aku yang best ni..hu3...die potostetkan nota utk aku utk subjek pengajian hadis....teharu sey...hu3...tu yang aku khusyuk stdy tu...lalalalalalalala..
tapi ntah la..hu3...boley dapat seperti yang dirancang atau pun tak.hu3..

untuk hari nie plak,aku baru jer lepas dari pekse Gerakan Dakwah..ya Ampun....soklan die..hu3...boley tahan..hu3..mjur la aku ni jenis bace rawak...xde fokus2 pada satu2 tajuk jer...hu3...sebab macam sumer masuk jer..hu3..

Ape2 hal puN aku nak ucapkan All The Best untuk kawan2 aku yang sedang menduduki final exam at the final year..hu3...sedey sey...ase nak nangis..hu3.....

utk yang tercinta,semoga dalam kasih sayang Tuhan....
Sabtu, 31 Oktober 2009 | By: iKhwan89

WARKAH UNTUK SAHABAT: ENGKAU KAWAN BAIK KU SELAMANYA

*mOrNing sUmEe...he~..salam alaik kepada semua kengkawan,pembaca-pembaca blog ku...semoga dalam kesihatan,kebaikan,kehenseman,kecantikan,dan dalam redha Tuhan..(^_^)..dah lame tak coret kan sedikit cerita-ceriti aku kat cn...hu~...

kEngkaWan...mgu depan kan,koLej aku ni dah nak fInaL exam..hu3....aKu pLak da seM 7*isk3...tacing betul*iNi berMakna lagi beberape minggU jer aKu aKan meLangkah KAN kaki ku keLuar koLej ku ini..hu3....ntah...ade yang gembire...tapi bagi ku..berat rasenyer nak Meninggal......eh3,....buKan,mEninggalkan koLej ini..daLam koLej nie lah aku dApaT rAmai kengkaWan,dri keDah,PeraK,joHor,kUaNtan*hu3..dekat je*seLangor,K.L,saBah,sEraWak...yang paLing beSt,aku dapat kawan dari Luar negarA..thailand*hu3*...pastu australia,argentina,mexico, algeria,vietnam,sumatera,amerika,arab saudi,jordan,syiria xde pun.....*khi3..*...singapore baru ade...he3....s'pore ni bagi ku...xde la istimewa sangat sebelum ni...tapi lepas setahun lebih aku belajar kat koLej aku ni....aku rase...singapore ni jadi istimewa........sebab ape......haa.......kat sinilah kawan aku yang paling best,baik,gile2,pening,selalu kongsi2 ngn aku,selalu bagi aku semangat walaupun die ilang semangat,suke makan eskrim,paling hebat,pandai mbantu aku buat kerja n mcm2 lagi duduk.

sampai biLe2 pUn aKu aKan iNgat singapore seBab mY bEst freN ade kat sane...*hu3..klaw die pindah india,aku ingat india plak...lalalalala* sedey sey nak tinggal kan koLej....yelahh,kengkawan aku yang dari merata malaysia ni..aku takuut sangat2 akan hilang..hu3...ape yang selalu aku harapkan ialah semoga kengkawan aku sihat,selamat,menjadi manusia yang baik,saling ingat mengingat dan macam2 yang baik lagi....hu3..*nangis kejap...tacing..*

uNtuk kaWan kU yAng paLing baiK ni pLak,aku seLalu mendoakan semoga die sihat,selalu tigeeee,mkan banyk,happy,xpening,n bahagia....yang paLing peNting,die tak lupekan aKu sampai bile-bile pun....klau tak.....hu3......aKu nak pegi s'pore,cari flat tempat die tinggal,aku nak tebang..hu3....

seMoga semua yang membace tringat akan kengkawan masing2 yang telah lame dah xcontact,contact lah balik,ingat kisah2 lame,..hu3..bukan senang nak dapt kawan,ape lagi nak dapat kawan baik zaman ini..akU berbahagia kerana beRtuaH dapat kawan baiK yaNg bagi kU tiAda pengganti.....seMoga dalam kasih saYang Tuhan.....


"...hu3.......utk kawan ku yang paling ku sayangi,terima kasih kerana menjadi kawan ku.."

AKU TETAP TIDAK JEMU

Sudah kucuba dengan daya yang ada
Menumpukan ibadah pada-Mu
Tapi tidak juga ia istiqamah
Kerana gangguan terlalu banyaknya
Tapi kucuba juga tidak jemu-jemunya
Aku berhempas-pulas melakukannya
Tapi selalu saja ada turun naiknya
Dia tidak juga mahu terus maju tanpa tolehnya
Namun tetap kucuba walau bagaimana keadaan
Di samping tidak lepas meminta pertolongan- Mu
Biarpun begitu
Sikapku ini belum ada lurusnya
Walaupun begitu aku berjanji pada-Mu
Aku akan cuba selalu
Aku akan bermujahadah setiap waktu
Aku yakin satu masa akan berjaya juga
Kerana yakin dengan janji-Mu
Orang yang bermujahadah itu dibantu
Ia akan dijayakan kerjanya
Janji-Mu pasti Engkau tunaikan
Maha Suci Engkau dari mungkir janji
Tapi itulah yang aku tagih

Rabu, 28 Oktober 2009 | By: iKhwan89

KEKASIH ALLAH TIDAK TAKUT DAN TIDAK BERDUKACITA

Allah Taala ada berfirman, ertinya:
"Ketahui olehmu bahawa kekasih Allah itu tidak takut dan tidak
berdukacita"
Marilah kita mentafsir dan memahami kehendak ayat ini
Moga-moga Tuhan memberi kita faham maksud dan kehendak-Nya
Dengan itu moga-moga kita dapat menghayati
Dan menjadikan pegangan di dalam kehidupan

Di antara kehendak ayat ini:
Orang bertaqwa itu dia tidak takut dengan manusia dan kuasa manusia
Kalau ia didatangkan ujian dari manusia tidak pula berdukacita
Orang mukmin tidak takut dengan kemiskinan
Jika terjadi kemiskinan tidak pula berdukacita

Orang mukmin tidak takut dengan kesakitan
Kalau berlaku tidak pula susah hatinya
Orang yang bertaqwa tidak bimbang dengan penghinaan dari manusia
Kalau terjadi tidak pula sakit hatinya

Orang mukmin tidak takut dimurka oleh manusia
Kalau berlaku tidak pula susah hati
Kekasih Tuhan itu tidak takut dan bimbang tentang rezekinya
Kalau tidak ada, redha hatinya

Orang mukmin itu tidak takut tidak dikasihi orang
Kalau terjadi tidak pula cacat jiwanya
Wali Allah itu tidak bimbang kalau tidak ada harta
Kalau hilang hartanya tidak pula jiwa derita

Orang mukmin tidak bimbang dengan takdir Tuhannya
Kalau terjadi tidak pula bersedih hati
Wali Allah itu tidak takut meninggalkan dunia, harta benda dan
sanak-saudaranya
Dan tidak pula bersedih dengan kematiannya

Orang mukmin itu yang dia takut hanya dengan Tuhannya
Yang dia berdukacita kalau terbuat dosa
Dia takut kalau Tuhan tidak redha
Dia susah hati kalau lalai dengan Tuhannya
Dia bimbang kalau tercabut imannya
Dia bersedih kalau cuai dengan ibadahnya

Begitulah lebih kurang maksud dan kehendak tafsiran ayat
Moga-moga ada kebenarannya

Selepas Asar
17 - 09 - 1999

KENAPA MAKANAN ROH TIDAK BERFUNGSI

Dalam bab yang lalu kita dapati roh (hati) jadi rosak (jahat) disebabkan
oleh pemakanannya. Sama ada berpunca dari makanan yang tidak baik atau
tersalah pilih makanan yang tidak bersih atau makanan roh itu terdedah
kepada maksiat dan mungkar. Kesannya, roh yang jahat akan mendorong
anggota-anggota lahir turut menjadi jahat.

Ada golongan yang berkata, "Saya sudah sembahyang, puasa, zikir,
selawat, baca Quran, berkorban, berjihad, berdakwah dan buat lain-lain
kebaikan tetapi hati tetap tidak terhibur atau jiwa masih tidak
tenang."

Dalam maksud yang lain, hati itu tetap juga sakit atau masih
berpenyakit. Yakni hati masih lagi bersifat pemarah, tidak sabar, hasad,
dendam, mengumpat, bakhil, tidak ada kasih sayang dan lain-lain lagi.
Kenapa jadi begitu? Bagaimana pula untuk mengatasinya?

Untuk menjawab persoalan ini saya jawab begini: Kiaskan pemakanan roh
sama dengan pemakanan jasad lahir kita. Kalau jasad lahir kita sudah
diberikan dengan makanan yang baik dan berzat, tetapi tidak juga badan
itu sihat. Ertinya, kena kaji juga bagaimana makanan itu disajikan.
Apakah kerana cara memasak itu tidak betul? Adakah kerana makanan itu
belum sempat masak, kita sudah memakannya. Adakah makanan itu terdedah
dengan pencemaran? Adakah makanan tersebut sudah tercampur racun atau
sudah basi? Adakah kita makan terlalu banyak atau mungkin makanan yang
merosakkan badan juga turut kita makan?

Katakanlah makanan yang baik dan berzat itu ialah nasi, daging, ikan,
sayur, susu dan lain-lain lagi. Kalau dimasak nasi dengan cara yang
tidak betul seperti terlalu kuat apinya hinggakan nasi menjadi hangit,
maka akan hilanglah zat karbohidratnya. Ikan yang segar dan mempunyai
protin, kalau belum sempat masak, kita sudah memakannya, tentulah tidak
sedap rasanya kerana ia masih mentah. Begitu juga dengan sayur-sayuran
hijau yang banyak mengandungi vitamin C, kalau dimakan tanpa dibasuh
dengan bersih, tentu ia akan terdedah kepada kuman penyakit atau beracun
(racun serangga). Susu yang mempunyai zat lemak, kalau disajikan setelah
susu itu basi, ia bukan lagi memberi kesihatan pada badan, bahkan akan
memudaratkannya. Apatah lagi kalau makanan yang berzat itu disertai
dengan racun atau keracunan, tentu racun itulah yang akan menguasai
seluruh badan, merosak dan menyakitkan badan.

Adapun teknik atau cara atau kaedah menyajikan makanan itu pun mesti
kita faham betul-betul. Barulah makanan yang baik dan berzat itu jadi
begitu sedap dan menyelerakan. Kalau salah cara memasaknya akan tinggal
hampas-hampas sahaja. Tidak ada zatnya lagi. Walhal makanan itu asalnya
baik, bermutu tinggi, penuh dengan zat tetapi hasilnya tetap sama sahaja
dengan orang yang makan makanan tidak baik atau tidak berzat atau orang
yang makan makanan beracun. Ertinya, tetaplah makanan itu tidak dapat
menyuburkan badan. Bahkan badan tidak sihat dan mudah diserang dengan
penyakit serta selalu saja sakit.

Begitu juga dengan roh. Makanan roh yang baik ialah sembahyang, puasa,
zikir, selawat, baca Al Quran, berkorban, berjihad, berdakwah, belajar,
berkhidmat kepada masyarakat dan lain-lain kebaikan lagi. Walaupun
makanan roh yang baik seperti di atas itu sudah dilakukan, ia tetap
tidak mendatangkan ketenangan kerana ia mungkin dilakukan dengan cara
yang tidak sempurna dan tidak tepat dengan ilmunya. Atau dilakukan
dengan cara yang tidak ikhlas atau tidak dihayati dengan jiwanya.
Tentulah ibadah-ibadah tersebut tidak akan memberi kesan kepada jiwa dan
fikiran. Jadi, kalau sudah tidak memberi kesan kepada jiwa dan fikiran,
tentulah ia juga tidak akan memberi kesan kepada tindakan anggota lahir.
Yakni anggota lahir tetap juga jahat. Contoh-contohnya:

1. Sembahyang tetapi tidak menghayatinya, lalai dan berkhayal sewaktu
menunaikannya. Sembahyang begini tidak akan memberi kesan apa-apa pada
hati dan fikiran. Bila tidak berkesan pada hati dan fikiran, tentulah ia
juga tidak akan berkesan pada anggota lahir.

2. Rajin baca Al Quran tetapi tidak melaksanakan tuntutan tuntutan dari
ayat-ayat yang dibaca itu, tentulah tidak akan memberi kesan apa-apa
kepada hati dan fikiran. Ia tentunya tidak berkesan juga pada anggota
lahir.

3. Selawat, zikir, berjuang, berjihad dan berdakwah tetapi tidak dari
hati. Hanya ucapan di lidah sahaja. Tentulah tidak berkesan apa-apa
kepada hati dan fikiran. Bila tidak berkesan pada hati dan fikiran,
tentulah ia juga tidak berkesan apa-apa pada anggota lahir.

4. Berkorban, bersedekah, lain-lain kebaikan dan kebajikan juga, kalau
tersalah cara, tidak tepat dengan ilmunya, tidak dibuat dengan sempurna,
bukan kerana Allah, tidak pada tempatnya atau tidak dihayati, maka
kesannya tidak akan sampai ke hati dan fikiran. Apabila tidak berkesan
di hati dan fikiran, tentulah tidak berkesan juga kepada anggota lahir.

Adapun semua makanan roh yang baik ini walaupun asalnya baik tetapi oleh
kerana tidak faham cara, tidak tepat dengan ilmunya, tidak dibuat dengan
sempurna, tidak dihayati di hati atau membuat perkara itu tetapi tidak
disertai dengan mujahadatun nafsi, maka hasilnya tetap sama dengan orang
yang tidak melakukannya. Yakni tidak dapat memberi kekuatan kepada roh
(jiwa atau hati).

Kalau begitu roh tetap tidak sihat, lemah jiwa, mudah diserang penyakit
hati seperti hasad dengki, sombong, riyak, pemarah, bakhil, dendam dan
lain-lain mazmumah lagi. Penyakit-penyakit mazmumah (keji) tetap juga
tidak terubat. Sebab itu hati tidak tenang, gelisah dan keluh-kesah.

Roh atau hati juga boleh jadi rosak (jahat) kalau kita campurkan antara
membuat perkara yang baik dengan membuat perkara-perkara yang jahat.
Walaupun perkara-perkara yang baik itu dibuat tetapi dalam masa yang
sama masih melanggar pantang-larang syariat seperti bergaul bebas lelaki
dan perempuan, mendedahkan aurat, makan makanan yang haram dan subahat,
suka mengumpat, memfitnah orang, gila dunia, gila pangkat dan gila puji,
maka tentulah makanan roh yang baik tadi tidak akan memberi kesan.

Kiasannya, macam memakan makanan yang berzat dicampur dengan racun. Kita
tentu dapat mengagak apa yang akan terjadi. Tentulah bukan makanan yang
berzat yang berperanan tetapi racun itulah yang kuat menjalar cepat dan
aktif dalam badan. Akhirnya, merosakkan seluruh urat saraf dan saluran
darah serta daging. Badan akan rosak dan sakit-sakit dengan parahnya.

Begitulah juga kalau makanan roh yang baik dicampur dengan makanan roh
yang tidak baik. Tentulah makanan roh yang tidak baik itu yang lebih
berperanan. Jadi kalau yang hak dan yang batil sama-sama dilakukan, maka
yang batil itulah yang akan lebih memberi kesan pada akal, hati serta
tindakan lahir.

Oleh kerana itulah Allah berpesan dalam firman-Nya:

Maksudnya: "Apakah kamu percaya dengan setengah dari kitab dan
ingkar dengan sebahagiannya. Tidak ada balasan orang yang melakukan
demikian melainkan hina hidup di dunia." (Al Baqarah: 85)


Ertinya, kalau perintah suruh Allah (yang hak) dan larangan Allah (yang
batil) dibuat serentak samalah dengan orang yang percaya dengan
sebahagian dari kitab dan ingkar dengan sebahagian lainnya. Jadi untuk
golongan ini, hukuman yang setimpal di atas kedegilan mereka ini ialah
Allah hinakan hidup mereka di dunia lagi.

Terhinanya hidup mereka ini berpunca dari sifat-sifat mazmumah yang
masih bersarang dalam diri mereka itu seperti sifat pemarah, ujub,
sum`ah, sombong, keras hati, tamak, hasad, dengki, mengumpat,
bakhil, gila dunia, gila pangkat, gila puji dan lain-lain mazmumah lagi.

Sifat-sifat jahat (penyakit-penyakit jiwa) inilah yang menjadikan jiwa
tidak tenang, gelisah, keluh-kesah dan tidak bahagia serta boleh
merosakkan orang lain dan masyarakat. Tetapi manusia kebanyakannya tidak
sedar bahawa sifat-sifat mazmumah yang wujud dalam diri mereka itulah
yang menjadi punca tidak adanya ketenangan dan kebahagiaan sekalipun dia
seorang raja, pemerintah negara, ulama, pemimpin, orang kaya dan
sebagainya. Kerana itulah Allah melarang dalam firman-Nya:

Maksudnya: "Jangan kamu campurkan yang hak dan yang batil." (Al
Baqarah: 42)


Ertinya, dalam kita berbuat baik, jangan dicampur dengan perbuatan yang
jahat atau perintah suruh dibuat, perintah larang juga dilaksanakan.

Kesimpulannya, bila membuat atau melakukan yang baik dan yang jahat
sekaligus, yang jahat itulah yang akan lebih berpengaruh dan berkesan
dalam kehidupan. Akibatnya, kebaikan itu tidak akan jadi apa-apa atau
sia-sia sahaja sebab sudah dirosakkan oleh perbuatan yang jahat itu.
Selasa, 20 Oktober 2009 | By: iKhwan89

KELAB POLIGAMI IKHWAN: KELAB POLIGAMI INDONESIA DIRESMIKAN

Minggu, 18 Oktober 2009 17:18 WIB | Peristiwa | Unik | Dibaca 2878 kali
Bandung (ANTARA News) - Sebanyak 150 orang undangan dari seluruh
Indonesia memeriahkan launching klub poligami di Hotel Grand Aquila
Bandung, Jawa Barat, Sabtu malam.

Para tamu undangan yang datang di antaranya dari Papua, Jakarta,
Tasikmalaya dan Garut. Dalam peresmian tersebut, hadir juga ketua klub
poligami Malaysia Global Ikhwan Chodijah Binti Am.

Di samping peresmian klub poligami, dalam kegiatan yang bertema
`Poligami Obat Mujarab Untuk Mendapatkan Cinta Allah`, digelar juga
konser musik, operet dan penjelasan mengenai poligami.

Ketua Global Ikhwan Chodijah Binti Am mengatakan, klub poligami tersebut
awal mulanya diresmikan di Malaysia. Untuk itu, global ikhwan akan
mendirikan cabang klub poligami di Indonesia dan dimulai dari daerah
Jawa dan Sumatera.

"Sebelum meresmikan klub poligami di Bandung, saya sudah berkeliling
Indonesia untuk menyampaikan misi tentang poligami," katanya ketika
dihubungi ANTARA.

Menurut dia, klub poligami di Malaysia sekarang sudah berjalan dengan
lancar bahkan sekarang klub poligami sudah memiliki 300 anggota yang
tersebar di berbagai negara, seperti Indonesia, Australia, Singapura,
Timur Tengah, Thailand dan negara-negara lainnya.

Ia menjelaskan, poligami menjadi obat mujarab untuk mendapatkan cinta
Allah sebab dengan poligami seseorang akan senantiasa mengalami
kesusahan dalam hidupnya.

"Ketika dia dalam kesusahan maka dia akan meminta pertolongan kepada
Allah. Kesusahan yang dialami seorang istri yang suaminya berpoligami
sifatnya terus menerus, maka dia pun akan terus meminta tolong kepada
Allah," ujarnya.

Ia mengaku, sebagai wanita awalnya menolak poligami, bahkan seluruh
keluarganya pun menolak dengan alasan takut Chodijah tidak bahagia dan
terlantar.

Tapi, ia melanjutkan, setelah selama 30 tahun menjalani hidup sebagai
seorang istri yang dipoligami, justru dirinya mendapatkan cinta Allah,
karena senantiasa berkomunikasi dengan-Nya.

Chodijah tidak memungkiri jika pendirian klub poligami di Indonesia
akan menimbulkan penentangan dari berbagai pihak apalagi kaum hawa. "Hal
itu juga terjadi di Malaysia ketika pertama kali dideklarasikan, namun
sekarang semua sudah bisa menerimanya, " katanya.

"Untuk di Indonesia sendiri saat ini ada 30 keluarga yang bergabung
dalam klub poligami dan sementara saya akan mendeklarasikan di Jawa dan
Sumatera dulu. Sudah itu baru ke seluruh Indonesia," katanya.




khadijah am sedang berucap
Sabtu, 17 Oktober 2009 | By: iKhwan89

KAYA HATI KAYA YANG HAKIKI



Orang yang kaya hati dikatakan juga kaya roh atau kaya jiwa. Manusia
sibuk mencari kekayaan wang ringgit dan harta benda tetapi kurang
berminat untuk mengkayakan hati, roh atau jiwa mereka. Sebenarnya kaya
hati ialah kaya yang hakiki. Tidak ada lagi kekayaan yang boleh
mengatasi kaya hati. Kalau hati sudah kaya, maka kekayaan akan dirasai
di mana-mana dan dalam apa jua keadaan. Orang yang kaya wang ringgit dan
kaya harta benda boleh jatuh miskin dan papa kedana bahkan boleh jatuh
muflis atau bangkrap. Tetapi orang yang kaya hati akan tetap kaya
selama-lamanya.

Bagi orang yang kaya hati, ada harta atau tidak ada harta, ada kekayaan
atau tidak ada kekayaan, sama sahaja padanya. Kaya atau miskin tidak
menyusahkan hatinya dan tidak menggugat jiwanya. Sama ada dia dipuji
atau dikeji, dimuliakan atau dihina, sama sahaja baginya. Dia tidak
merasa bangga dan tidak pula berkecil hati atau cacat hatinya.

Orang yang kaya hati, imannya kuat. Keyakinannya kental. Akhirat adalah
matlamatnya. Dengan dunia ini, ada atau tidak ada, sama sahaja baginya.
Bagi orang yang kaya hati, dunia ini suatu yang mudah. Dia merasa cukup
dan puas dengan apa yang ada. Banyak atau sedikit serupa sahaja.

Orang yang kaya hati merasa cukup dengan Tuhan. Dia merasa kaya dengan
Tuhan. Kalau dunia dan harta ada di tangan, dia susah hati kerana ini
bererti tanggungjawab yang berat terhadap agama dan masyarakat yang
perlu dipikul. Dia takut kalau-kalau tanggungjawab itu tidak dapat
dilaksanakan. Kalau harta itu dapat diberi kepada orang yang memerlukan
dan dapat dikorbankan ke jalan Allah, maka terhibur jiwanya dan lapang
dadanya. Kalau ini tidak dapat dilakukan maka susah hatinya. Harta dan
dunianya di tangan tetapi tidak di hati. Kalau dunia dan harta tidak
dimiliki, senang hatinya kerana tanggungjawabnya ringan.

Dia tenang dengan ujian dan kesusahan. Dia tidak digugat oleh hal-hal
dunia yang menimpanya sama ada yang berbentuk nikmat dan kesenangan
mahupun yang berbentuk ujian dan kesusahan. Dunianya tidak dapat
melalaikannya dari Tuhan dan dari tanggungjawabnya.

Orang yang kaya hati tidak merasa `inferiority complex' atau
hina diri dengan orang kaya atau raja, orang cerdik pandai, orang yang
berkuasa dan sebagainya. Dia memandang semua manusia semuanya setaraf
sahaja. Pada dia, martabat manusia diukur mengikut iman dan taqwanya dan
bukan dengan ukuran dunia.

Orang yang kaya hati, kalau mereka kaya harta, ramai orang boleh
menumpang dan mendapat manfaat dari kekayaannya. Dia tidak merasakan
kekayaan itu miliknya dan oleh itu mudah baginya membelanjakannya. Fakir
miskin terbela, orang susah dibantu, orang yang memerlukan diberi, dan
orang yang berhutang diselesaikan hutangnya. Dia menjadi `bank'
kepada masyarakat.

Benarlah bahawa kaya dan miskin itu hanya istilah semata-mata yang
berbeza maksudnya mengikut orang yang menuturkannya. Ada orang merasakan
bahawa kaya itu bermaksud mempunyai banyak harta kekayaan dan miskin itu
tidak mempunyai apa-apa. Ada pula yang faham bahawa kaya itu bermaksud
tidak mahu dan tidak memerlukan sesuatu apa pun walaupun tidak mempunyai
apa-apa dan miskin itu bermakna memerlukan kepada sesuatu walaupun
setengah dunia telah menjadi hak miliknya. Allah itu disebut Maha Kaya.
Ini bermakna Allah tidak memerlukan kepada sesuatu apa pun. Allah Maha
Kaya dari memerlukan sesuatu.

Dengan definisi ini, kalau seseorang manusia itu hatinya sudah tidak
terpikat dan tidak mahukan lagi kekayaan dunia ini, maka kayalah dia
walaupun dia tidak punyai apa-apa. Tetapi kalau seseorang manusia itu
memiliki setengah dunia ini dan dia masih mahukan dan gilakan yang
setengah lagi, maka dia tetap miskin kerana dia masih dalam keadaan
memerlukan.
Khamis, 15 Oktober 2009 | By: iKhwan89

AFG:Dulu,Kini Selamanya

*petang yang pnas macam bese....hu3..*salam alaik...aper kbar suumer..?da lame tak update blog ni..hu3..internet pnyer line ni macam2 sangat masalah die..hu3....ni nak citer sedey ni..hu3....akhirnyer dah letak dah jawatan sebagai pengerusi kelab yang paling best bagi ku iaitu AFG..hu3..sedey sey...*hmm*..tataw la nak cakap ape.....tapi tu lah.....selame setahun bersame2 berjuang dalam organisasi fasilitator ni,saaangatlah banyak perkara suka n duke yang aku dan sahabat jawatankuasa ku yang lain rasai.....hmm...mase simbolik hari tu,sedey dalam hati je la..hu3..lepas ni,mungkin aku tak boleh dah nak buat program bersame ngan anak2 buah ku yang best2,nak bergelak same2 time program,*isk3*...sedey sey.hu~.....pie arapkan sesiapa yang pernah jadi Ahli Jawatankuasa AFG 08/09 sentiasa dalam ikatan ukhuwah yang mantap selame2nye sampai mati.....AMIN....
Isnin, 5 Oktober 2009 | By: iKhwan89

YAQUT WAL MARJAN

salam alaik..ni untuk kongsi2 ngan kekasih hati,dan kengkawan....artikel ni best...slamatmembaca...


Dalam dunia ini kita tidak punya sesiapa, kecuali Pencipta kita. Tetapi dalam kita bersendirian,kita beruntung kerana….Mempunyai teman/saudara yang memahami kita.Sebagaimana kita mengharapkan keikhlasan dan kejujuran seorang teman/saudara,begitulah juga dia.Tetapi kita sering terlupa akan hal itu. Cuma mengambil kira tentang harapan dan perasaan kita.

Kita rasa dikhianati bila dia tidak menepati janjinya.Kita tidak memberi dia peluang untuk menerangkan keadaannya.Bagi kita, itu alasannya untuk menutup kesilapan dan membela diri.Kita juga pernah membiarkan dia ternanti-nanti kerana kita juga ada janji yg tidak ditepati.Kita beri beribu alasan memaksa dia terima alasan kita.Waktu itu, terfikirkah kita perasaannya…..?Seperti kita, dia juga tahu rasa kecewa…..tetapi kita sering terlupa.

Untungnya mempunyai teman/saudara yang sentiasa memahami. Yang selalu berada disisi pada waktu kita memerlukannya.Dia mendengar luahan perasaan kita,segala rasa kecewa dan ketakutan.Harapan dan impian juga kita luahkan.


Dia memberi jalan sebagai laluan penyelesaian masalah.Selalunya kita terlalu asyik menceritakan tentang diri kita hingga kadang-kadang kita terlupa teman/saudara kita juga ada cerita yg ingin dikongsi bersama kita.

Pernah kah kita memberi dia peluang untuk menceritakan tentang rasa bimbangnya, rasa takutnya?Pernahkah kita menenangkan dia sebagaimana dia pernah menyabarkan kita.Ikhlaskah kita mendengar tentang kejayaan dan berita gembiranya?Mampukah kita menjadi sumber kekuatannya sepertimana dia meniup semangat setiap kali kita rasa kecewa dan menyerah kalah?Dapatkah kita yakinkan dia yg kita boleh dipercayai, kita boleh dijadikan tempat untuk bersandar bila terasa lemah, agar tidak rebah….?Bolehkah kita menjadi bahu untuk dia bersandar harapan?

Ambillah masa untuk memahami hati dan perasaannya…Kerana dia juga seorang manusia. Dia juga ada rasa takut, ada rasa bimbang,sedih dan kecewa.Dia juga ada kelemahan dan memerlukan seorang teman sebagai kekuatan. Jadilah kita temannya itu….Ziarahilah dia..Hiburkan hatinya..Fahami dia..Tunaikan hak2 bersaudara..

Kita selalu melihat dia ketawa dan tersenyum,tetapi mungkin sebenarnya dia tidak setabah yg kita sangkakan.
Di sebalik senyumannya mungkin banyak cerita sedih yg ingin diluahkan.
Di sebalik kesenangannya mungkin tersimpan seribu kekalutan..
Di sebalik kata semangatnya sebenarnya dia juga perlukan kekuatan..

Antara cara agar kita memperolehi kasih sayang, ialah jangan menuntut agar kita dicintai, tetapi mulailah memberi kasih sayang kepada orang lain tanpa mengharapkan balasan.Orang yang menunjukkan kebaikan kepada anda adalah saudara yang baik. Dan orang yang menunjukkan kesalahan anda adalah saudara yang paling baik.
Persaudaraan itu mahal, kadang kerana kesibukan perjuangan, berkongsi ilmu, menyampaikan sesuatu, menjaga perbatasan, cita-cita, matlamat dan macam2 lagi, kita terlupa tentang betapa berharganya teman di sisi kita ini. Tak terasa kepentingan dan peranannya yg besar dlm diri kita. Terlupa ttg jasa2nya yg besar apatah lg yg sebesar anak hama kurus. Tidak pernah menunjukkan penghargaan walau cuma dgn hadiah murah yg kecil atau layangan kata2. Apa2 jenis perasaan pun, ia perlu pembuktian tindakan. Sy termenung panjang membaca article ni. Sy jg bukan seorang teman yg baik. Sering menyebabkan insan sekeliling terkena tempias dosa2 sy. Terlupa utk m'nunaikan hak berteman. Mengambil mudah budi dan jasa mereka. Teruknya sy..Ampun ya Allah, ampun semua..Mg Allah sudi tunjuk'n jalan beradab dgnNYA juga sesama makhluk.

Bak kata UNIC, usah biar kehilangan menzahirkan lafaz yg tersimpan. Saat itu, cuma do'a dan hadiah tanpa penglihatan yg mmpu dilahirkan. Hargailah persaudaraan kerana ia juga pemberian Tuhan buatmu, amanah btmu. Terkandung seribu hikmah, tersirat rahsia Allah..Terlalu banyak rahsia dan didikan di dalam persaudaraan. Indahnya secebis nikmat yg KAU kurnia bt kami drpd nikmatMU yg luas tak terkira. Bagaimana pula nikmat yg masih m'jadi rahsiaMU ya Allah? Subhaanallah! Baiknya Tuhan kita. Segala puja puji btMU cinta Agung..
Terima kasih ya Allah, terima kasih teman..

Tapi, jgn lupa..Teman Tertinggi, paling setia, paling memahami tentulah Pencipta kita. DariNYA juga hadir teman dan persaudaraan..
Khamis, 1 Oktober 2009 | By: iKhwan89

MINGGU KE-11 : MINGGU YANG SIBUK


*hu~..pagi yang sejuk...semalam ujan..*salam alaik..selamat pagi..(^_^)..semoga semua dalam kasih sayang TUHAN..alhamdulillah,pagi ni,ade lagi kesempatan untuk ku mencoretkan catatan hidup ku disini,,,ada orang yang TUHAN dah tak bagi rezeki dah,beruntunglah bagi orang-orang yang sedar...

Hu3..ni nak cIter skit,minggu ni merupakan minggu ke-11..hu3..minggu yang paling bz skali...mane taknyer...minggu dePan da nak kne hantar tesis..hu3....*aduuuh!!*..tesis ni plak,adoi....tak siap2 je lagi..*mane taknyer,duk ngadap katil jer..lalalalala*dengan asigment lagi..yang aku senirik pon tak ingat aku dah buat ke tak asigmnet..*da macam orang ilang ingatan dah..hu~*

Lepas tu plak dengan meeting yang baaaanyak..hu3....meeting ape lgi klaw bukan AFG n MPP...bEselah,bile dah tahun 3 nie,dah nak abes ni,macam-macam la meeting kne buat..ye la...masing-masing cbuk nak letak jawatan....*jadi mantan la pas ni..*...

Dalam kebizian ni,ape yang ku harapkan satu jer....tak lupekan TUHAN,tak lalai dengan sembahyang...apalah gunenyer aku ni,klaw semangat sangat nak siapkan tesis,tapi hubungan dengan TUHAN ku,aku abaikan....

Wahai TUHAN ku,didiklah nafsu ku untuk mencntai Mu...aku tidak sanggup lagi menanggung kelemahan sendiri....tolonglah aku TUHAN....bantulah aku.....
Isnin, 28 September 2009 | By: iKhwan89

TAWASSUL


Pengertian

Artikel ini postingkan dalam keadaan artikel asal tanpa sebarang perubahan editing supaya lebih adil untuk pembaca menilai keaslian ilmunya-penulis

Tawassul atau wasilah artinya adalah mengerjakan sesuatu amal yang dapat mendekatkan diri kita pada Tuhan. Tawassul juga diperbolehkan dalam berdoa, malah hal ini akan lebih membuat doa tersebut makbul.

Contoh berdoa dengan wasilah atau tawassul:

  1. Kita mendatangi seorang ulama yang mulia dan dikasihi Tuhan, lalu kita berkata: "Saya akan mendo'a mohon ini itu kepada Tuhan, tetapi saya harap pula tuan Guru mendoakan kepada Allah bersama saya, supaya permintaan saya dikabulkannya".
  2. Kita berziarah kepada Nabi di Madinah, ketika beliau masih hidup ataupun pada ketika beliau telah wafat, maka kita berdoa di situ dan kita harapkan agar Nabi Muhammad s.a.w mendoakan kita pula kepada Allah. Ini namanya berdoa dengan tawassul, dengan orang yang masih hidup atau yang telah wafat.
  3. Kita datang ziarah ke makam Syeikh Abdul Qadir al Jailani, lantas kita berdoa di situ kepada Tuhan begini bunyinya: "Ya Allah, Ya Tuhan yang Pengasih dan Penyayang, saya mohon keampunan dan keredhaan-Mu berkat beliau yang bermakam di sini, karena beliau ini saya tahu, seorang ulama besar yang engkau kasihi. Berilah permohonan saya , Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim"
  4. Kita berdoa kepada Allah : "Ya Allah, berkat kebesaran Nabi Besar Muhammad s.a.w, berilah permohonan saya ..."
  5. Kita berdoa : "Ya Allah, berkat nama-Mu yang besar, berilah saya ini itu". Ini berdoa tawassul dengan nama Tuhan.
  6. Kita berdoa , "Ya Allah, saya ada mengerjakan amalan yang baik, yaitu saya tetap hormat kepada ibu bapa saya. Kalau amal itu diterima oleh Engkau, maka berilah permohonan saya ini dan itu".

Peranan tawasul

Tawasul adalah amalan sunat yang disukai oleh Allah. Buktinya adalah bahwa amalan tawasul ini disebutkan dalam Al Quran dan hadis, serta menjadi amalan para sahabat, tabiin, dan tabiut tabiin. Do'a/permintaan melalui tawasul insya Allah lebih mudah dikabulkan.

Tawasul (wasilah) adalah salah satu metode untuk menjadi orang bertaqwa. Sejarah menunjukkan bahwa generasi salafus soleh adalah orang-orang yang sangat kuat mengamalkan tawasul.

Tawassul merupakan kekuatan umat Islam yang disembunyikan habis-habisan oleh orang Yahudi untuk melemahkan orang Islam. Keterangan lihat artikel 'Angkara Yahudi' dalam buku Cetusan Minda.

Kajian lebih lanjut

Ulasan lebih mendalam tentang tawassul dapat dibaca di buku-buku berikut:

Ahad, 27 September 2009 | By: iKhwan89

meriahnyer raya!!





SALAM LEBARAN!!!

bismillah..salam alaik untuk suumer...(^_^)..semoga dalam kasih sayang TUHAN..(^_^)..
selawat dan salam keatas junjungan agung baginda Muhammad,rasul yang agung....
Ape kabar sumer..?he3...aku alhamdulillah...sihat...hui..dah lame dah tak mengganas kat blog ni..he3..taw2 je lah,bile duit da takde,payah skit nak update broadband ni..he3....
rasenyer xlambat lagi aku nak ucap selamat hari raya kat suumer yang membaca blOg ku ini..(he3...sywal kan sebulan..)...hu~..
Alhamdulillah aku tahun ni macam tahun2 yang lepaslah...beraya kat tanah tumpah darah ku..kat negeri semilan..lalalalala...seminggu aku kat saner..dari ari jumaat sampailah ari jumaat...hu3...
Hmm..sonok jugak la brye kat kg tu...psal dapt g umah sedare22X...*manyaaak sngt.....smpai aku tak knl lgsung pon ade..*hu3..
Em..ape2 hal pon,he3....raye kali ini best jugak..xdelah boring...seminggu kat kgmemang ari2jalan,sampai rase mcm nak tercbut dah kaki..hu3...ha,kengkawan,betapameriahnyer raya kali ni,tengok gmbr2 yg aku dah letak ni...jom...(^_^)
Khamis, 17 September 2009 | By: iKhwan89

KHUTBAH GLOBALISASI : YAHUDI PUNYA MISI

Sidang jemaah sekalian yang diam tiada reaksi...ketahuilah...demokrasi...yahudi punya inspirasi...berbagai persepsi...bila implementasi...bersifat autokrasi...banyak birokrasi...banyak resolusi...macam kuku besi...melalui provokasi...tercetus reformasi...manifestasi...kurang intergrasi...hidup nafsi-nafsi...macam-macam tak boleh kongsi...kecuali yang di sisi...sering manipulasi...juga eksploitasi...buat konspirasi...berlaku korupsi...mental sudah direvolusi...jiwa tak berisi...implikasi...hidup tak serasi...walau bnyak motivasi..gejala sosial diwarisi...tiada konklusi...media hanya bikin sensasi...pendidikan tiada fungsi...tiada destinasi...remaja bnyak rekriasi...puisis hanya deklamasi...tiada isi...semua hal tegur tak kasi...membangun besi...import nasi...umat islam tinggal gusi...yang ada hanya ilusi dan imaginasi...iman dan taqwa sekadar ditangisi tidak diwarisi...

begitulah khutbah globalisasi..khas untuk semua lapisan masyarakat..(^_^)

Sharing The Love [from The Star; Saturday September 12, 2009]

Would you rather be a mistress or a third wife? We speak to women who
vouched for the latter and hear what it's like having to share for
the sake of religion.

It was a family day like no other. In the early morning light, hundreds
of men, women and children from all over the globe thronged the peaceful
suburb of Bandar Country Homes in Rawang. Mothers gossiped between
mouthfuls of nasi lemak, while their kids eyed the cheerful
song-and-dance performances with feigned interest.

This illusion of everyday normality was shattered once I took my seat
underneath one of the plastic VIP tents that surrounded the vast,
rectangular field. Before me, banners pinned to a temporary stage read:
Cintailah Allah & Rasul, Perjuangkan Poligami (Love Allah & the Prophet,
defend polygamy).
Ahad, 13 September 2009 | By: iKhwan89

SAHUR YANG SADIS : MUJAHADAH MELAWAN NAFSU


*baru lepas sahur..he3....*salam alaik..semoga dlam kasih syang TUHAN...alHamdulillah....baru jer lepas sahur...ari ni ialah sahur ku yang paling sadis skit..*he3...gempak jer..*..
nak tau sbab pe..??he3..besenyer klau dduk umah snirik ni,mesti r kiter mnyak mkan kan3...tapi, umah aku ni lain skit..he3.....family aku pagi tadi dalam pkul 2am iktikaf kat masjid....*aku tak terbangun..*jdi,diorng sahur skali r kt masjid tu.....mak aku plak,mmg dari semalam xmasak ape2 pun..he3....ni yang xde mkanan sahur ni...he3...abes dah aku selongkar dapur...hu3...tapi xde pun mkann kecuali air ksong,kurme,n bahan-bhn mentah...hu~...
aku pon dengan tabah,amek air segelas,sambil ngadap kurma...................................................em..boley tahan jgak...kenyang..hu3....jadi skrng aku da nak siap2 solat subuh dah...jom,siap2 subuh....besenyer,waktu subuh n waktu asar la orang slalu tinggal..........hmm..ok lah...slmat berpose ari ni!!!..semoga dalam kasih sayang TUHAN..(^_^)
Jumaat, 11 September 2009 | By: iKhwan89

BAHAGIANYA BILA BERKAWAN KERANA TUHAN


*sambil senyum,sambil ketawe,,*.he3....salam alaik untuk suumer kawan2 ku yang xpnh jmpe,yang pernah jmpe,yang kejap2 je jumpe..semoga semua berada dalam redha dan kasih sayang TUHAN..

Alhamdulillah....aku kini dah happy balik...(^_^)..ye lah,kawan ku dah xbenci dah...hu3...nak taw x,aku ni cepat sangat lemah semangat bile kengkwan xsuker..lagi2 lah bile kawan kesayangn..hu3....mmg lege sangat2 bile dah jdi baek smule ni...rase mati idup semula....

kengkawan,jagalah hati kawan....jangan sakitkan hati die,jagalah die macam kiter jage diri snirik...tak susah pun kalau kite buat baik dengan die..kalaulah die xhargai pun tak mengape..asalkan kite berbakti kat kawan atas dasar kite takot n cintakan TUHAN....biarlah kawan xbalas,asal kan TUHAN balas..(^_^)...

Sekian saje dari ku...nak siap2 pegi klas....he~...selamat ramadhan..(^_^)
Rabu, 9 September 2009 | By: iKhwan89

CERITA TENTANG DIA : KAWAN KESAYANGAN SUSAH DIGANTI



*sambil hirup udara pagi*...selamat pagi semua hidupan didunia!!(^_^)...semoga dalam kasih sayang TUHAN..selawat dan salam kita kepada junjungan agung Muhammad SAW,terima kasih ku kepada fatta tamimi dan saidi,kerana kehadiran mereka mampu membawakan manusia mengenalkembali TUHAN..

*Hmm..*pagi2 ni nak kOngsi skit sesuatu yang bagiku sangatlah bernilai...tak kire di sisi mane pun...ianya ialah sahabat...dalam berkawan,pelbagai jenis peringkat..ade kawan jalanan,ade jugak kawan sekelas,ada kawan baik,ade jugak kawan kesayangan..bagi ku,aku paling menghargai hati kawan baik ku..tidak kire die ialah siapa..asal die kawan baik ku,aku tetap menghargainya...sekalipun aku disakiti olehnya sendiri...

Tapi yang boleh memberikan ku semangat selalu,yang selalu membuat ku tersenyum,yang selalu menghargai ku,yang mudah untuk ku berkongsi dengannya,ialah kawan kesayangan ku...kawan baik boleh 2,3 orang......tapi kawan kesayangan......................tak boleh 2,3...ia tetaplah satu,tak ada yang pernah boleh meggantikannya...

Bagaimanalah pula kalaulah satu hari kita terpaksa membuat kawan kesayangan kita bersedih,marah,benci kepada kita..??apa yang kita perlu lakukan?,kerana itu bukanlah kehendak kita..bagi ku..........kegembiraan ku tiada lagi jika terjadinya begini,tak bergunalah aku ini kerana sanggup membuatnya bersedih..dan ia memang berlaku kepada ku...*oh Tuhan*

Kuasa persahabatan tidak boleh dan tidak mampu untuk ditukar ganti..walaupun dengan cinta..aku sanggup melakukan sesuatu untuk menggembirakan hati sahabat kesayangan ku..kerana kegembiraanya ialah kegembiraan ku,kesedihannya ialah kesedihan ku,kejayaanya ialah kejayaan ku..*nak start nangis..*

Betapalah agungnya TUHAN yang menjadikan ikatan ukhuwah..satu ikatan ghaib yang mampu menghubungkan antara manusia dengan penuh kasih dan sayang..Wahai Tuhan ku yang maha Agung,yang Maha Kasih Sayang,yang Maha Baik,ampunilah dosa ku terhadap sahabat kesayangn ku,tautkanlah kembali hati kami seperti dulu,jadikan kami hamba Mu yang beriman,yang berkasih-sayang sesama makhlukMu..wahai Tuhan ku,aku tidak sanggup hanya kerana kesalahan ku,aku dibebankan dengan semuanya..

wahai Tuhan ku,kembalikanlah aku kepada Mu andai aku tidak mampu lagi melawan dunia,tidak mampu lagi berkasih sayang dengan makhluk Mu,ambillah aku wahai TUHAN jika aku sanggup melukakan hati seorang yang bernama sahabat...wahai TUHAN yang maha pengampun dan pemberi rahmat..ampunilah aku..


*dedikasi 7 september...khas untuk sahabat kesayangan ku yang sedang membenci ku..semoga walaupun membenci,tapi kemanisan ukhuwah yang bertaut sekian lama menjadikan kita cepat melupakan kebencian itu..*
Selasa, 8 September 2009 | By: iKhwan89

AKU DAN FUTSAL : PROGRAM ANJURAN BUDAK BILIK AKU


*5 september 2009 @ 14 ramadhan 1430* Salam alaik n selamat berjumpa balik...he~..da lame rasenyer aku tidak update blog ini..semoga semua dalam kesihatan yang berpanjangan..(^_^)..
hui..baru-baru nie,aku n kawan-kawan bilik aku maen futsal kat IM...hu3....lpas trawikh.*konOn* kami pun berangkat lah ke tempat futsal tersebut.he3...tapi sebelum tu,kami lepak dulu kat esplanede garden..he3....ye la,kuar pkul 10pm tapi maen pkul 1am....tak ke lame tu..hu3...

kami sampai kat tempat futsal tu dalam pkul 12.30am..tungu punyer tunggu,hu3...siap ngantuk skali tuh..hu3....Bile da sampai mase,kami pun ape lagi,siap r nak maen,xcited tahap ape ntah mase tu..ilang dah ngantuk....kami abes maen dalam pkul 2am..sejam jer..tapi penat die...ya ampun....hu3...lepas kami da abes maen tu,rehat jap kat situ,lepas tu tengok bola plak kat kedai depan taman guru..hui...aku da ngantok tahap giler dah ni,ngan sakit pinggang lagi...tapi slamber je r tunggu kat kedai tu,xbnyak cakp,aku tumpang kete orang jer,karang xpasal-pasal,kene tinggal tepi jalan..hu3...

Sampai di kolej dalam 5am....hu3..ngantuk die da tak bley nak cakap,tapi aku gagah kan mate aku ni,selamber je la tunggu waktu sembahyang...hu3....n lepas sembahyang,aku cari katil.....dan...................sedar-sedar dah pkul 12pm..hu3.....lenguh sey badan...ye r,da lame xmaen...selesai lah kehidupan semalaman aku bersama futsal..hu3..best jugak aku maen..khi3....aku dapat sumbatkan 3 gol taw...2 gol lawan,satu gol snirik..he3...sekian dari ku.....selamat ramadhan!!
Jumaat, 4 September 2009 | By: iKhwan89

KU MERINDUI MUWAHAI ASZ


*berape ramadhan dah..lupe..hu3*salam sumer!!..aper kbar..??semoga dalam rahmat dan kasih sayang Tuhan..terima kasih Mursyidku,kerana memberi peluang kepada ku untuk bersama dengan jemaah kebenaran,terima kasih saiyidi dengan berkat mu dunia ini masih lagi ada keamanan walaupun dicelah-celah perpecahan..

Dari sehari ke hari,rasa hati yang ingin mengajak kearah kebenaran ini semakin melonjak...tidak tahu mengapa...aku merindui al-fatta tamimi..tapi aku xkhusyuk dalam wirid,aku bertawassul,tapi aku tak bersungguh-sungguh dalam bertawassul...oH Tuhan..aku tidak mahu disisihkan dari jemaah kebenaran ini..berilah aku kekuatan untuk bermujahadah..

Kawan-kawanku,kalaulah antum semua nak tau,dengan berkat pemuda bani tamimlah aku ini menjadi orang yang selalu takutkan pencipta,orang yang sering merasa berdosa...sangatlah indahnya merasa berTuhan..manis sangat..walaupun ia hanya sebentar sahaja..teruknya aku....

wahai mursyidku,dengan berkatmu,ampunkan aku wahai Tuhan...tolonglah aku bermujahadah...lindungilah diriku dari fitnah dunia...hamba ini sangat mencintai orang-orang Mu,tapi nafsu selalu tidak memberikan ku peluang..tlonglah aku Tuhan untuk bermujahadah..wabihi wallahu a'lam
Jumaat, 28 Ogos 2009 | By: iKhwan89

CERITA AKU DAN DAUS


*6 ramaDhan..*salam alaik kepada semua pelawat-pelawat sekalian..(^_^)..selawat dan salam kita kepada junjungan agung kita Muhammad SAW..semoga baginda memberi syafaat kepada kita di akhirat nanti..
Alhamdulillah,sedar xsedar,dah 6 ramadhan dah rupenyer...hu~...kejap sangat..macam-macam dah yang kita lalui...ramadhan nie,TUHAN turunkan rezeki yang sangat melimpah2...kite tak payah nak bawak keluar duit banyak2...bukTinya??...ha.....ni nak citer ni...dari awal ramadhan,sampailah sekarang..aku baru jer keluarkan duit sebanyak RM5.50 tunai.....ha.....nak tau sebab ape..??

Dalam bulan ramadhan ni,baanyak sangat jemputan berbuka kat umah kawan-kawan..he3..*amek peluang*jadi dapatlah aku save skit....(^_^)...em...criter pasal buka pose kat umah kawan ni,baru jer semalam aku bukak pose kat umah kawan satu jabatan aku..name die firdaus Zabri. Rumah die kat taman tas jer..Aku,Umar,Nabil,Zarif n sorang lagi...*xingat sey name die* sampai tepat jam 6.45pm...

Mak beliau sangatlah ramahnyer....macam-macam die hidangkan kat kitorang...hu3...*baeklah mak kaw daus..*sampai kitorang ni da tak larat dah nak makan..he3...aper yang bestnyer,bile sampai kat umah die,aku tengok,raaamai adek-adek die yang kecik2..berlari sane sini kat halaman rumah ngan kat dalam rumah skali....hu3...sangatlah aktifnyer...hu~

Bila aku tengok suasane macam tu kan,teringatlah aku mase aku kecik-kecik dulu..aku ngan 8 orang adek adek ku,tak kire pose ke tak,aktif semacam jer....hu3.....lasak sangat2,...Tapi tulah...bestnyer adek-adek ramai ni,xde r boring,bosan ke ape ke....(^_^)

Hmm...tu je r sikit-sikit citer pasal ku time2 bulan ramadhan ni...kawan-kawan ku,selamat ramdhan...ramadhan kareem...
Selasa, 25 Ogos 2009 | By: iKhwan89

TOLONGLAH AKU TUHAN!!

*4 ramadhan..*...mAsih Lagi xDapat menghayati bulan ramadhan....TUHAN!!!...tolonglah aku....lemahkanlah nafsu ku ini....
aKu merayu kepada Mu...tolonglah aku TUHAN...
jauhkan aku dari dunia yang menipu...
terimalah rayuan ku ini yang sangat lemah...
aku hamba Mu TUHAN...
tiada siapa yang boLeh maafkan akU seLain Engkau...
Isnin, 24 Ogos 2009 | By: iKhwan89

3 RAMADHAN : RINTIHAN HATI


*isNin-24 augus 2009 = 3 ramadhan 1430*salam alaik kepada semua pembaca blog..(^_^)..ape kabar semua..semoga semua berada didalam rahmat dan redha Tuhan...iNilah coretan hati ku...semoga rintihan hati ini mendapat perhatian TUHAN ku...
Dengan kasih sayang Mu TUHAN,sampailah aku didalam bulan Mu yang mulia ini.pEnuh dengan rahmat dan barakah..bulan yang melipat ganda kan ganjaran pahala bagi hambaMu yang beriman..

Wahai TUHAN..sebenarnya..jiwa ku derita sekali..hati ku remuk redam...pedih...kerana aku tidak mampu untuk menghayati ramadhan seperti orang-orang Mu yang beriman..sekalipun aku telah mencubanya,namun aku tetap lalai,tidak mampu..aduh wahai Zat yang Mencipta ku!!malunya aku dengan Mu TUHAN...lemahnya aku wahai TUHAN ku...nafsu ku tebal sekali..parah sekali hati ku...hanya beberapa saat sahaja mengingati MU,selepas itu hati kuterpaut kembali dengan dunia..

Ramadhan ini..ketika ia sudah mencapai 3 hari,aku tidak mampu lagi menunduk kan nafsu ku..wahai TUHAN ku...aku cuba untuk mencintai Mu..bantulah aku wahai TUHAN..bantulah aku menghayati ramadhan ini..agar nanti,aku dapat redha dari Mu..wahai TUHAN ku,jauhkanlah dunia dari ku sekiranya ia melalai kan ku..aku tidak peduli lagi dengan dunia ini..asalkan aku mendapat redha Mu..kerana redha Mu amatlah mahal harganya..sangat manis jika mendapatnya..terasa indah jika mendapatnya walaupun ia hanya secebis...

Ooh TUHAN..aku pohon lagi,dengan berkat kekasih Mu,berkat mursyid ku,tolonglah aku menghayati ramadhan kali ini..bantulah aku tundukkan nafsu ku...bantulah aku wahai TUHAN...aku tidak akan berjaya tanpa MU TUHAN...tolonglah aku ini wahai TUHAN....aku pohon...wabihi wallahu a'lam
Sabtu, 22 Ogos 2009 | By: iKhwan89

Burulah Rahmat Allah, Jangan Kejar Fadhilat Ibadah


Kalau ada orang yang berusaha, bekerja dan berjuang bertungkus-lumus
untuk mengejar dunia, untuk mendapatkan harta benda, kekayaan, glamour,
nama dan pujian, pangkat, gelaran, darjah kebesaran, kuasa, perempuan
dan sebagainya tanpa mempedulikan nasib mereka di Akhirat, maka jelas
mereka itu rugi dan tertipu.

Namun begitu kalau ada orang yang berusaha, bekerja dan berjuang
bertungkus-lumus untuk mengejar Akhirat iaitu untuk mendapatkan Syurga,
dengan melakukan berbagai-bagai ibadah sebanyak-banyaknya dan dengan
mencari dan mengejar fadhilat, dengan tujuan untuk mengumpulkan
sebanyak-banyak pahala maka dikhuatiri mereka juga rugi dan tertipu.

Tetapi, kalau ada orang yang berusaha, bekerja dan berjuang
bertungkus-lumus hanya kerana Allah, kerana merasakan dirinya seorang
hamba dan sudah menjadi kewajipannya untuk taat dan berbakti kepada
Allah, kerana merasakan tugasnya sebagai hamba tidak lain dan tidak
bukan hanyalah untuk mengabdi diri kepada Allah, untuk menagih simpati,
belas kasihan, keampunan dan kasih sayang Tuhan, untuk menyatakan
kesyukurannya ke atas segala nikmat yang telah dikurniakan- Nya, untuk
mendapat keredhaan Allah, yang beribadah atas dorongan rasa bertuhan dan
rasa kehambaan yang terpahat di hatinya dan untuk mendapatkan Tuhan itu
sendiri maka inilah jalan yang lurus dan hak.

Justeru itu, kalau ada orang yang mengajak kita kepada dunia yang
semata-mata dunia, dan yang tidak ada nilai Akhiratnya, maka itu adalah
satu penipuan yang amat nyata.

Kalau ada pula orang yang mengajak kita kepada Akhirat yakni semata-mata
untuk mendapat Syurga dengan mengejar fadhilat-fadhilat dan
kelebihan-kelebihan amalan, maka itu juga dikhuatiri adalah satu
penipuan yang akan merugikan kita.

Tapi kalau ada orang yang mengajak kita kepada Tuhan, yang mengajak kita
untuk mengenali Tuhan, yang mengajak kita untuk rasa bertuhan dan
merasakan bahawa diri kita ini hamba, yang mengajar kita supaya takut
dan cinta kepada Tuhan, maka inilah jalan kebenaran iaitu jalan yang
ditunjukkan oleh para rasul.

Kedudukan seorang hamba di sisi Allah bukan diukur kepada berapa banyak
ibadah dan fadhilat-fadhilat yang diamalkannya tetapi kepada apa yang
ada di dalam hatinya, iaitu keimanannya, keyakinannya dan ketaqwaannya.
Kepada kebersihan hati dan jiwanya. Kepada rasa takut, cinta, gerun,
hebat, tawakal, pergantungan, harapan dan penyerahannya kepada Tuhan.
Ibadah seorang hamba itu hanyalah manifestasi dari apa yang wujud dalam
hatinya. Ibadah seorang hamba adalah dari rasa cinta dan takutnya kepada
Tuhan. Dari rasa kehambaannya yang begitu mendalam dan sifat-sifat hamba
yang tajam di hatinya seperti rasa hina, berdosa, dhaif, lemah, malu dan
sebagainya di sisi Tuhan. Lagi kuat iman dan lagi tinggi taqwa seseorang
hamba itu maka lagi kuat dan tekunlah dia beribadah, lebih kemaslah
syariat dan lebih mulialah akhlaknya.

Memang Allah ada menjanjikan Syurga bagi orang yang beriman dan beramal
soleh. Tapi itu hak Tuhan untuk memberi, bukan hak manusia untuk
menuntutnya. Syurga terlalu mahal untuk dibeli dengan amal ibadah.
Jangankan Syurga, nikmat sebelah mata pun tidak dapat dibayar dengan
ibadah seumur hidup. Belum mata yang sebelah lagi, telinga yang
mendengar, hidung yang menghidu. Belum lagi makanan yang dimakan, air
yang diminum dan oksigen yang dihirup sepanjang hidup. Belum lagi segala
anggota tubuh dan organ di dalam badan. Belum lagi nikmat akal yang
berfikir dan hati yang merasa. Dan belum lagi nyawa dan roh yang
dengannyalah kita dapat mengetahui dan merasakan hakikat kewujudan ini.
Tidak ada manusia yang masuk ke Syurga kerana amal ibadahnya. Tidak juga
para nabi dan para rasul. Tidak juga Rasulullah SAW. Baginda sendiri
masuk ke Syurga semata-mata kerana rahmat Allah.

Kalau rahmat Allah lah yang menjadi sebab seseorang hamba itu masuk ke
Syurga maka orang yang mahukan Syurga sepatutnya memburu rahmat Allah
ini dan bukan fadhilat-fadhilat, kelebihan amalan ataupun pahala.
Fadhilat, kelebihan amalan dan pahala tidak akan mendatangkan rahmat
Tuhan. Allah memberi rahmat-Nya hanya kepada hamba-hamba yang dikasihi
dan dicintai-Nya. Oleh itu cinta dan kasih sayang Tuhanlah yang patut
dicari dan diusahakan. Tidak ada jalan lain untuk mendapat kasih sayang
Tuhan melainkan dengan bertaubat, membersihkan hati, memperbaiki diri,
mempertingkatkan iman dan ketaqwaan, menanam rasa bertuhan dan rasa
kehambaan di hati, memupuk rasa takut, cinta, gerun, hebat dan rindu
kepada Tuhan, menajamkan sifat-sifat kehambaan seperti malu, hina, rasa
berdosa, dhaif, lemah dan sebagainya di hadapan Tuhan dan mengabdikan
diri keseluruhannya kepada Tuhan.

Apalah maknanya kita mengejar pahala yang merupakan hadiah dan pemberian
dari Tuhan kalau Tuhan tidak sayang kepada kita. Adalah lebih baik kita
menagih cinta dan kasih sayang Tuhan walaupun tanpa hadiah dan
pemberian. Kalau Allah sudah sayang dan cinta kepada kita, bukankah itu
seperti telah mendapat segala-galanya. Apalah nikmat yang ada pada
hadiah dan pemberian Tuhan berbanding nikmat mendapat kasih sayang Tuhan
itu sendiri. Nikmat kasih sayang Tuhan lebih besar dan lebih agung.
Betapa hebat pun nikmat Syurga di Akhirat nanti, semua itu kecil
berbanding nikmat dapat melihat wajah Tuhan. Kalau melihat wajah Tuhan
pun sudah mengalahkan nikmat Syurga, apatah lagi nikmat mendapat cinta
dan kasih sayang
Tuhan.

Memang di dalam ibadah ada fadhilat-fadhilat dan kelebihan-kelebihan nya.
Akan tetapi itu semua adalah anugerah Allah kerana kasih dan sayang-Nya.
Janganlah pula itu kita jadikan matlamat ibadah kita. Seperti juga
Syurga. Ia satu anugerah kepada hamba-hamba Tuhan yang beriman dan
beramal soleh. Tapi janganlah pula Syurga itu kita jadikan matlamat
ibadah. Ibadah yang kita lakukan mesti tetap kerana Allah dan sebagai
pengabdian kita kepada-Nya. Moga-moga dengan itu Allah redha dan sayang
kepada kita. Moga-moga Allah mengampunkan kita dan menerima kita sebagai
hamba-hamba- Nya.

Janganlah kita terlalu menghargai, menginginkan dan mengidamkan hadiah
yang Allah akan beri tetapi lupa untuk memuja, menyanjung, menyayangi
dan mengagungkan Allah yang memberi hadiah itu. Janganlah pula kita
seperti kanak-kanak yang melompat, melonjak dan bersorak-sorai
kegembiraan kerana mendapat gula-gula dari ayahnya hingga terlupa dia
akan kehadiran ayahnya dan terlupa dia untuk berterima kasih padanya.

Ketika Cinta Bertasbih (instrument Hits) - Instrument
Mp3-Codes.com