Khamis, 30 Disember 2010 | By: iKhwan89

APAKAH KEUTAMAAN BERAGAMA??

Suatu tengah hari, aku terlena kerana penat.... Aku bermimpi sahabatku
membuat kejahatan dan beliau dibuli orang sekitar nya... Pertama, aku
memarahinya atas perbuatan jahatnya padaku dan kedua aku memarahi orang
sekitar yang membuli rakanku itu.... Aku amat beremosi ketika mimpi
itu... Namun aku didatangi seorang lelaki berserban hijau bersama
isteri dan anaknya.... mereka memandang tepat ke arahku...

Lalu aku disoal lelaki berserban itu... "Apakah keutamaan dalam
beragama?"

Aku gumam. Tidak tahu ingin berkata apa2.... Memang aku tidak tahu
apa-apa ketika itu....

lelaki berserban hijau itu menundukkan kepala menandakan hampa.... Malu
aku... Apakan daya, atas kelemahanku jua...

Didalam mimpi itu, rakanku yang lain membantu aku menjawabnya....
"Menunjukkan akhlak yang baik"

Aku terpukul dengan jawaban itu.... kemudiannya lelaki berserban itu
berlalu bersama isteri dan anaknya....

Tidak lama selepas itu aku pun sedar....

Persoalan: Ini mainan tidur seperti orang biasa perkatakan atau satu
amaran Tuhan kerana tidak berakhlak?

Renungan bersama... T_T

Wallahua'lam... Ampun maaf zahir batin...
Sabtu, 25 Disember 2010 | By: iKhwan89

10 SEBAB KENAPA WAHABI DIKATAKAN PEROSAK AGAMA

*SEBAB 1*

Menatap dan merenung isi buku yang disebarkan oleh pejuang-pejuang Wahabi
di Mekah dan di seluruh dunia Islam, kita akan jadi tertanya-tanya
siapakah orang-orangnya yang begitu mendalam agamanya, tulus hati dengan
Islam? lnginnya hati nak melihat peribadi-peribadi itu, keluarga mereka
dan masyarakat disekitarnya yang tentu sangat halus pengalaman agama yang
dipertahankan dalam seluruh kehidupan mereka.

Mencarilah sekian lamanya namun tidak juga berjumpa, dengar beritanya pun
tiada juga, maka akhirnya kesempatan tingga di Mekah itulah peluangnya. Di
sini agaknya Agama itu benar-benar direalitikan oleh pejuang-pejuangnya? Di
Mekah, Madinahlah tentunya model kehidupan Islam boleh disaksikan!

Tapi alangkah terkejutnya hati ini kerana Haramain sesungguhnya sudah
rosak binasa Agamanya, Allah sudah tidak diagungkan Nabi sudah tidak diikut
sunnahnya. Budaya yang diamalkan di Haramain nampaknya budaya Yahudi.
Rasanya tiada, akhlak sudah jauh dan roh sudah putus dari Allah dan Rasul.
Bezanya dengan Haramain ketika di tangan Rasulullah SAW dan Para Sahabat.

*SEBAB 2*

Di depan Rumah Allah di Ummul Qura kita sangkakan tempat paling tenang,
syahdu dan khusyuk dengan Allah, sepertilah di masjid-masjid atau di
Rumah Raja-raja dunia ketika upacara mengadap!Tapi bahkan kita merasa
macam berada di pasar borong,untuk mengucup Hajar Aswad kita kena bertarung
separuh mati. Untuk dapat pegang Kaabah kita kena tolak menolak yang amat
menakutkan

Terkenangkan di Zoo atau Safari pun boleh didisiplin, mengapa tiada disiplin
di Masjidil haram? Penjaga Masjid Haram boleh rasa puas hati dengan
suasana yang demikian itu? Dan seluruh pemimpin Islam sedunia merasakan
itukah yang terbaik yang patut dibiarkan sekian lamanya menguasa Kaabah?
Kaabah bahagiakah diperlakukan begitu? Tidak menangiskan Baginda
Rasulullah SAW disakiti begitu sekali? Ketahuilah bahawa sebesar-besar
kejahatan Wahabi ialah memisahkan Rasul dengan Umatnya. Dengan cara putuskan
hubungan roh mereka.

*SEBAB 3*

Di Shopping-shopping Complex kita merasai di layan baik
olepenyambut-penyambut tetamu, tapi di Kampung Allah yakni Tanah Haram
dan di rumah Allah di dalam Masjid Haram tiada seorang pun penyambut
tetamu yang akan pandu kita untuk selamat dan,tenang di sana.

Di Lapangan terbang ada pengumuman yang dapat didengar dari masa ke semasa
sebagai panduan,tapi di Rumah Allah keadaan sunyi sepi, apa pn nak jadi
jadilah, susah senang tanggung sendiri. Salah silap, betul benar itu semua
pandai-pandailah bawa diri. Betul ke orang kafir tiada di Haramain? Siapa
boleh buktikan sebab tiada satu pemeriksaan atau peraturan yang dibuat untuk
memastikannya? Siapa dan apa pun bolos saja masuk ke rumah Raja bagi segala
Raja sedangkan nak masuk ke rumah Raja dunia pun berpagar? Betul ke orang
kafir tiada di Haramain? Siapa boleh buktikan sebab tiada satu pemeriksaan
atau peraturan yang dibuat untuk memastikannya? Siapa dan apa pun bolos saja
masuk ke rumah Raja bagi segala Raja sedangkan nak masuk ke rumah Raja dunia
pun berpagar?

*SEBAB 4*

Agama Islam menetapkan waktu sembahyang berjemaah saf perempuan di belakang
lelaki.Tidak pula di sebut kekecualian berlaku di Mekah. Yakni sembahyang
boleh langkah-langkah, lalu didepan, saf lelaki perempuan tiada perlu
diambil kira! Apa sebab orang terlalu ramai,disiplin tidak boleh
dilaksanakan. Jadi kalau itu pun tidak boleh dilaksanakan disetiap waktu
sembahyang dengan alasan orang terlalu ramai, tak mungkin boleh
didisiplinkan mengikut disiplin Islam,untuk apa anda bermati-matian menolak
bidaah dikertas-kertas tulisan anda?

Katakan sahaja Agama ini tidak praktikal, cantik tiorinya sahaja. Bidaah itu
di tolak dikertas sahaja,tapi di depan Kaabahlah paling teruk orang buat
bidaah! Agama anda ini tak mampu dipraktikan oleh anda sendiri. Sekalipun
cuma di Kaabah di tanah sekangkang kera keluasannya itu? Atau anda hanya
akan bertanggung jawab perihal Agama diatas kertas? Bukankah itu lebih-lebih
lagi bidaah kerana menyatakan Islam itu bukan cara hidup?

Islam ialah A Complete Way Of Life (sesempurna cara hidup). lanya sangat
praktikal. Setiap waktu orang begitu ramai di airport. Maka dibuatlah satu
sistem yang nampaknya keadaan begitu terurus sekali. Masakanlah untuk Masjid
Nabi dan Masjid Haram Allah tidak ilhamkan sistem untuk buatkan rumahnya itu
jadi cukup mulia dan indah?

*SEBAB 5*

Bukanlah sedikit ceritanya perihal orang-orang lelaki warga Saudi di
Haramain yang kelaparan seks lalu menjadikan wanita-wanita asing sebagai
mangsa.Rupa-rupanya di Arab Saudi ini nak kahwin susah sangat. Walaupun
buruh kasar wajib menyediakan 100 ribu riyal untuk dapatkan seorang isteri.
Islam ke ajarannya itu yang diamalkan oleh Negara pujaan anda ini?
Rasulullah SAW itu hanya sembelih seekor kambing untuk satu pernikahan.Tapi
menurut Agama Wahabi,Allah dan Rasul menyusahkan perkahwinan orang Islam.

Allah dan Rasul mengikut anda cukup kejam kerana menyiksa hamba-hambaNya
sampai begitu sekali? Maka berleluasalah zina. Atau kalau bukan begitu,
andalah yang kejam kerana ikut terlibat dengan kekejaman itu! Apakah
kejam itu bukan bidaah? Bukankah anda termasuk pembuat-pembuat bidaah?
Sedangkan setiap bidaah adalah sesat mengikut kata buku anda? Percayalah
bahawa penipuan besar oleh Wahabi kepada orang Islam ialah menuduh Umat
membuat bidaah padahal sebenarnya Wahabi itulah (Mubtadi'ah) yakni pembuat
bidaah. Umpama ahli sihir yang telah menuduh orang lain mensihirkannya
padahal dialah tukang sihir itu. Atau pencuri yang buat cerita kononnya
orang lain mencuri.

*SEBAB 6*

Di Mekah,tentulah kita mencari Rasulullah SAW. Pergi pun atas
pimpinannya.Kalau Baginda Rasul tiada, Rumah Allah itu dipenuhi
berhala-berhala sahaja. Walaupun sudah wafat tapi Allah telah menamakan
Rasulullah Nabi kepada Umat yang datang selepas kewafatan Baginda. Ertinya
dia sedang menjadi Nabi kita.Tiada Nabi lain lagi,melainkan Muhammadlah Nabi
kita.Wahabi tentulah alim sangat tentang hal-hal ini,menolak kenabian
Muhammad selepas kewafatannya adalah bidaah sebesar-besarnya. Tapi mana dia
Rasulullah SAW di Kampung Kelahirannya itu? Mana dia wahai Wahabi? Aku
menangis di sini untuk pengatahuan Mu!

Sedihnya hati kami kerana:

i) Datang ke Kaabah, Muhammad SAW Nabi kami itu tidak disebut-sebut
orang. Tidak kedengaran orang berselawat sebelum sembahyang. Pada sembahyang
tanpa selawat umpama bunga tiada wanginya.

ii) Rumah tempat lahirnya, rumahnya bersama Siti Khadijah dan
anak-anaknya dan lain-lain kesan peninggalannya, tiada lagi. Ditutup dan
dilarang membesar-besarkan atas alasan bidaah. Dihalaulah siapa-siapa yang
ingin melepas rindu dan berdoa untuk tempat-tempat yang agung itu.
Padahal Tugu Negara dipuja orang, patung-patung pemimpin dunia ribuan tahun
dulu dibesarkan orang.Tak mungkin tentang Rasulullah SAW orang boleh
melupakannya. Sampai begitu sekali Umat Islam dibodohkan oleh Wahabi.
Bidaahkah
seseorang merindui nabi, orang yang paling berjasa dalam hidupnya? Bidaahkah
sejarah Islam dibanggakan?Tidak bidaahkah orang- orang yang memisahkan Nabi
dari kampungnya dan dari Umatnya? Jangan berbohong lagi wahai Wahabi,
bahawa sesungguhnya Allah dan Rasul telah kau kuburkan di Kampung Halaman
mereka.Islam sudah kau tukar sama sekali keasliannya atas nama AIQuran dan
Hadis.

Kebencian mu kepada Islam kepada Allah dan Rasul sudah cukup terserlah di
tanah tempat lahirnya mereka itu. Sudah kau corak tanah tumpah darahnya itu
dengan sesuatu yang cukup menyakitkan kami wahai Wahabi!

Orang Islam mencari Allah dan Rasul di Kaabah. Walhal di Kaabah mana ada
lagi semua itu.Yang ada ialah Tanah Perkuburan Islam yang di penuhi oleh
penipu-penipu dan para penzina! Maka tunggulah saja detiknya yang pasti tiba
untuk kamu menerima hukuman atas kesalahan yang sangat besar ini. Janji
Allah kepada mu pasti berlaku.

*SEBAB 7*

Di Madinah, memang ada Masjid Nabi yang hebat binaannya dan Maqam Baginda
Rasulullah SAW yang cukup besar.Tahniah dan terima kasih kerana membesarkan
tempat kecintaan kami. Tapi masjid itu telah dilacurkan,maqam itu telah kau
hinakan. Ertinya kau hadiah kereta kepada kami untuk kehormatan anak
perempuan kami kau binasakan. ltulah bandingan kebaikan mu itu ya Wahabi.

Sakitnya hati sepanjang berada di Madinah, di kedua-dua tempat mulia. Tentu
kau tahu mengapa dan untuk apa? Cukuplah sudah pembohongan keatas Umat Islam
yang kau buat sekian lamanya itu. Cukup dan cukup. Masa utk pembebasan
Haramain sudah tidak dapat dielakan lagi. Allah pasti menghantar
orang-orang Nya untuk Futuh Mekah kedua.

*SEBAB 8*

Rumahtangga orang Islam adalah syurga mereka di dunia ini. Yakni orang
Islam yang benar-benar meniru Sunnah Nabi dalam tatacara berkeluarga. lsteri
taat, suami bertanggungjawab, Allah dan akhirat menjadi matlamat perjuangan
rumahtangga mereka.

Disinilah yakni diMadinah dan diMekah Tanah Haram,disekitar Masjid Nabi dan
MasjidilHaram inilah Nabi dan Para Sahabat praktis poligami indah didalam
keluarga mereka. Menyebabkan seluruh etnik Arab menyerahkan kepimpinan
kepada Nabi dan Para Sahabat sambil berkata: Poligami sesuatu yang bagi kami
terlalu sukar,sekalipun hanya dalam bentuk kata-kata,tapi bagi kamu ia
berjalan dengan begitu indah sekali wahaiMuhammad,maka kepadamu lah kami
serahkan Negara ini dan bangsa ini untuk kau pimpin dan selamatkan: Maka
dengan kata-kata itulah warga Mekah telah menerima kepulangan Baginda ke
Mekah serta menyerahkan kepimpinan kepada Islam.ltulah rahsia Futuh Mekah.

Siapa kata poligami terpencil. lalah penentu apakah benar Islam itu
penyelamat. Kami adalah orang-orang yang telah selesai membina poligami
indah dikalangan 313 orang lelaki bersama 1,000 orang isteri-isteri mereka
dan 10,000 anak yang sudah dan sedang membesar.

Demikianlah Islam yang datang dari Allah dan Rasul itu dapat
dibuktikan perlaksanaannya oleh pejuang-pejuangnya. Kamu bagaimana Wahabi?

Mekah dan Madinah sekarang di dalam perintahmu, adakah sudah berulang
sejarah AI Quran dan Hadis tanpa bidaah itu? Atau sedang berlangsungnya
bidaah sebesar-besarnya di Mekah dan Madinah, dikalangan masyarakat
wahabiini, dalam hal rumahtangga mereka,yakni gelanggang tempat berpestanya
penentang poligami? Taat dan patuhkah isteri-isteri kepada suami mereka?
Atau tendang terajangkah mereka semua di rumahtangga mereka? Kau jawablah
wahaiWahabi reality dari AI Quran dan Hadis tanpa bidaah yang kau
perjuangkan di Haramain ini?

*SEBAB 9*

Hudaibiyah adalah tempat sejarah yang pasti dilawati oleh sesiapa yang ke
Mekah.Kejadian yang merupakan strategi paling licik oleh Allah dan Rasul
keatas para penentangNya. Perjanjian yang dibuat untuk menipu Allah dan
Rasul akhirnya menjadi senjata makan tuan. Islam menang besar hasil
menandatangani perjanjian Hudaibiyah oleh Rasulullah SAW terhadap Kafir
Quraisy. Sedangkan sejarah Ashabul Kahfi pun masih dibesarkan orang di
Amman,inilah pula Hudaibiyah.

Sepatutnya tentulah sebuah muzium besar yang cukup gah dibangunkan di
sekitar tempat kejadian terutama perigi dimana Rasulullah SAW meludah
kepadanya hingga keluar air!

Tapi kenapakah Wahabi telah biarkan tempat itu menjadi tempat bakar sampah
sahaja.Tulisan kecil pun tiada menunjukan itulah tempatnya. Alasan apakah
yang boleh mengubat luka hati kami ini wahai Wahabi terhadap perbuatan mu
kepada nabi kami? Kenapa kamu benci sangat kepadanya?

*SEBAB 10*

* *

Merenung semula tulisan kamu yang begitu besarkan AI Quran dan Hadis, kami
merasakan ada sesuatu muslihat didalamnya wahai Wahabi! Kau ada kereta mewah
cantik dan baru.Tapi kereta itu sudah tenggelam dalam banjir, enjin sudah
dimasuki air. Kau pun tak mahulah kereta itu. Maka kau jual sahaja kereta
itu. Aku pun hairan kenapa kereta ini dijual murah? Ku bawalah ke tempat
pemeriksaan kereta dengan computer. Maka tahulah aku masalah kamu.
Maksudnya: Kau dapat Haramain bumi yang mewah, cantik dan menguntungkan.Tapi
bumi ini kau benci kerana ia memusuhi mu. Maka kau pun mencari jalan
bagaimana untuk menipu tentangnya. Maka kau juallah bodynya,isinya kau
rosakkan. Kau jaja kehebatan body yang enjinnya sudah kau rosakan, Islam
kulit tanpa roh. Tuan punya Haramain sendiri yang beritahu aku rahsiamu ini
wahai Wahabi.

Bahawa Roh Agama ialah Taqwa. Hanya orang yang dapat cintakan Allah dan
rindukan Rasulullah SAW yang mampu hidupkan Agama Islam. Tapi orang yahudi
yang bencikan Agama Islam menggunakan AI Quran dan Hadis untuk menghentam
Allah dan Rasul. Konon tiada hubungan dengan Alam Ghaib. Konon tiada lagi
kepimpinan selepas kewafatan Nabi dan kesempurnaan AI Quran, kebangkitan
Islam tiada.

Wahabi ialah ajaran yan ditaja oleh Yahudi untuk merosakan Agama atas nama
Agama. Ulama-ulamanya adalah kelahiran-kelahiran yang sudah dirancang dan
dibeli oleh Yahudi. Pembawa Islam teori tanpa rohnya lagi. Wahai Umat Islam
mari, kita kebumikan bangkai ini bersama Imam Mahdi dan Putra Bani Tamim.
Supaya Islam sebenar akan mengembalikan Haramain kepada Allah dan Rasul.

*BEBASKAN KAABAH BERSAMA IMAM MAHDI DAN PUTRA BANI TAMIM*
Rabu, 22 Disember 2010 | By: iKhwan89

16 DISEMBER 2010 : tarikh keramat bagi ku...

bismillah..walhamdulillah..terima kasih Tuhan..terima kasih rasulullah..terima kasih sayidi...dengan berkat guru ku....mampu lagi aku hidup di dunia ini....salam rindu buat rasulullah dan 2 pemimpin akhir zaman...semoga semua beroleh roh yang mampu untuk melawan nafsu..

Apa kabar sumer kengkawan blog..(^_^)...ataupun kwn2 yang bukan blog..he~...alhamdulillah..dah lame tak smpat nak update blog...*ni pon curik2 on smbil dengar org meeting*

hari ini dah 6 hari selepas peristiwa 16 disember 2010..kengkawan semua...marilah same2 hadiahkan al fatehah buat arwah pakcik sedara ku yang mninggal dunia akibat barah hati pada 16 disember 2010...

Sesungguhnya aku sangat merindui pakcik dan arwah sangat disenangi oleh kawan-kawannya...masih terlintas dan terbayang wajahnya..sentiasa senyum tidak kira dalam tekanan ataupun dalam kesusahan...sangat mengkaguminya...

Akhir hidupnya,saat dikuburkan..cuaca menjadi sangat nyaman dan cerah...alhamdulillah..dimudahkan...semoga arwah pakcik dalam redha Tuhan...

Aku sangat terkenangkannya kerna saat dia meninggal itulah...tepat dengan tarikh hari lahir ku...aku akan akan mengingati peristiwa ini sebgai salah stu sejarah hidupku..yang akan ku bawa sampai bila-bila..

dan....akhir kata dari ku...semoga kita semua berada dalam redha dan kasih sayang Tuhan....
Rabu, 8 Disember 2010 | By: iKhwan89

SAJAK : ENGKAU INGIN BERJUANG??

Engkau ingin berjuang, tapi tidak mampu menerima ujian

Engkau ingin berjuang, tapi engkau rosak oleh pujian

Engkau ingin berjuang, tapi tidak sepenuhnya menerima pimpinan


Engkau ingin berjuang, tapi tidak begitu setia kawan

Engkau ingin berjuang, tapi tidak sanggup berkorban

Engkau ingin berjuang, tapi ingin jadi pemimpin

Engkau ingin berjuang, menjadi pengikut agak segan

Engkau ingin berjuang, tolak ansur engkau tidak amalkan

Engkau ingin berjuang, tapi tidak sanggup menerima cabaran

Engkau ingin berjuang, kesihatan dan kerehatan tidak sanggup engkau korbankan

Engkau ingin berjuang, masa tidak sanggup engkau luangkan

Engkau ingin berjuang, kerenah isteri engkau tidak tahan

Engkau ingin berjuang, rumah tangga lintang pukang

Engkau ingin berjuang, diri engkau tidak engkau tingkatkan

Engkau ingin berjuang, disiplin diri engkau abaikan

Engkau ingin berjuang, janji kurang engkau tunaikan

Engkau ingin berjuang, kasih sayang engkau cuaikan

Engkau ingin berjuang, tetamu engkau abaikan

Engkau ingin berjuang, anak isteri engkau lupakan

engkau ingin berjuang, ilmu berjuang engkau tinggalkan

Engkau ingin berjuang, kekasaran dan kekerasan engkau amalkan

Engkau ingin berjuang, pandangan engkau tidak diselaraskan

Engkau ingin berjuang, rasa bertuhan engkau abaikan

Engkau ingin berjuang, iman dan taqwa engkau lupakan

Yang sebenarnya apa yang engkau hendak perjuangkan ??




Ahad, 5 Disember 2010 | By: iKhwan89

PESANAN BERAT iMAM GHAZALI RH, KHUSUS BUAT PARA PEJUANG KEBENARAN

"Jika engkau mahu mengikut petunjuk para Imam, kuatkanlah dirimu untuk menerima musibah2 dengan jiwa yang tabah, sewaktu menghadapi setiap kepahitan, dan dengan hati yang sabar, walaupun dada mu bergoncang.

"lisan mu dikunci, matamu dikendalikan, rahsiamu di sembunyikan hanya untuk diketahui oleh Tuhan mu sahaja

"Namamu biar tidak terkenal, pintu rumah mu tertutup rapat, bibirmu tersenyum, perutmu kelaparan, hatimu terluka, pasarmu tiada sambutan, pangkatmu di pendam dan keaibanmu di tonjolkan.

"Setiap hari kamu menelan rasa pahit daripada pengaruh zaman dan teman, sedangkan hatimu menurut dalam sedar.

"Pada waktu siang, kamu sibuk mengislahkan manusia tanpa berkira2. Malam pula kamu tenggelam dalam keasyikan kepada Tuhan.

"Ambillah kesempatan pada waktu malam. Jadikannya jalan dan persiapan untuk hari kiamat yang padanya sukar sekali untuk mencari jalan.

Khamis, 2 Disember 2010 | By: iKhwan89

CUTI SEKOLAH AKHIR TAHUN 2010:huhuhu..boring sey

bismillah..dengan Nama Tuhan yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..segala pujian untuk Allah,Tuhan yang mmerintah di hari kiamat..dialah tuan yang mempnyai arasy....sesungguh segala hidup ku dan mati ku adalah untuk Allah..

Alhamdulillah..hari ni,dah bermulenyer cuti sekolah..hehehehe...sebenarnyer cuti skola da lame dah start..cumer aku jer yang lambat skit update blog..hehehe....ape2 pon..selamat bercuti sekolah untuk sumer pembaca blog ku..*macam ada pembaca..hehehehe*

Ha...korang sumer,ape kerje yang korang sumer wat time cuti skola ni..harap-harap dapat membawa faedah kepada diri,agama,bangsa dan negara..huhuhu...ok sumer..he~

Cuti sekola ni...aku tak wat ape..just stay kat umah,sopan-sopan..tak kuar...huhuhu...cumer ade la beberapa rutin yangaku ubah skit supaya aku ni tak de la duk ngadap laptop n tido jer sepanjang hari..hehehehe....

antara perubahan rutin yang telah aku jadualkan untuk diri aku snirik ialah :
  • lepas subuh...terus sesiap...nak g jogging+playing basket ball (pukul 6.30am-8.00 every day)
  • bace buku..huhuhu..da lame tak bace buku....buku ape2 jer...(pukul 10am-11am every day)hehehe..kejap jer bace...(^_^)
  • memalam..kalau aku kene panggil buat tahlil ker,ceramah ker...aku g....*bese aku tak g*
  • eh3..luper...petang2,aku g taman gelora...g saner....release minda...jalan2...(lepas asar...smpai pkol 6.30am..3x sminggu)
  • yang paling penting..huhuhu..ngadap laptop adalah sebahgian besar daripada mase aku..huhuhu

Haa..tu je la keje aku..huhuhu..nak ajak jalan-jalan..xde teman...huhuhu..jadi...tu je la yang mampu aku wat..huhuhu..dan...haa..nak bg tau terus ni kat sumer..*macam ade orang nak amek tau..huhu*..13/12 ni sampai lah 17/12 ni..aku akan berkursus menyelamat di air peringkat ketige n radio amatur anjuran musleh..so..kalaulah aku offline lamee tu..mknenyer aku xde la tu..huhuhu...

oklah sumer....sebenarnyer...aku ni terjaga dari tido...huhuhu....terjaga terus ngadap laptop..huhuhu..ni da ngantok smule..hu~...ok pall!!!see u next round!...huhuh

wabihi wallahua'lam
Rabu, 24 November 2010 | By: iKhwan89

KURSUS PROFESIONALISME GURU : natijah yang palsu..

bimillah..salam..ape kabar sumer..semoga dalam kasih dan sayang Tuhan....

Hmm...alhamdulillah...aku baru jer habis kursus profesionalisme guru..yang bertajuk PEDAGOGI..haaa.....ape die pedagogi tu..?hehehe..memula aku dengar pun aku tatau..huhuhu...apakah ia macam rifreksiologi??atau apa??huhuhu

PEDAGOGI bermaksud cara pendidikan kanak-kanak....PEDA bermaksud kanak-kanak..manakala GOGI tu adalah cara pendidikan....kalau orang dewasa plak..ia di panggil ANDRAGOGI...ANDRA tu ialah orang dewasa manakala GOGI tu juga adalah cara pendidikan...

Huhuhuh...berbagai istilah..pelbagai modul dan pelbagai perkara yang disampaikan....dan kebanyakan contoh diambil dari negara-negara maju....beberapa sahaja yang diambil dari negara2 yang tidak maju seperti indonesia..sedikit sangat..

Dan...dalam penyampaian itu jugalah...rupa-rupanya....barulah aku tersedar...betapalah semua perkara pendidikan...telah diajar dan di praktikkansecara tidak sedar oleh mursyid ku Abuya sohibuzzaman didalam khidupan seharian jemaah...cuma ia diberi istilah-istilah moden sahja oleh para profesor atau cendekiawan2 kononnya...

Ada satu masa...penceramah berkta.."saya masih mencari..bagaimana dan apakah teknik untuk mengajar supaya kita dapat menyampaikan ilmu sampai ke hati murid...."..masih mencari.....namun..betapalah...rasulullah telah menggariskan bahawa..hubungan hati sesama anak murid dan guru itu...adalah kerana cintakan Tuhan..ikhlas dalam mendidik sahaja tidak cukup jika tidak disulami dengan rasa-rasa berTuhan tadi seperti rasa cinta Tuhan..rasa takut Tuhan..dan pelbagai rasa lagi yang ditimbulkan akibat dari cintakan Tuhan..

Nak mendidik murid...mestilah dari hati...ia akan jatuh ke hati...didiklah murid agar mencintai Tuhan..kaitkan semua perkara dengan Tuhan..kerana setiap saat hidup kita ini..tidak pernah trputus dari pandangan Tuhan.

Apakah sebuah negara yang mempunyai sistem yang teratur dan maju telah dikira berjaya sistem pendidikannya...sedangkan ia juga mempunyai kadar kes bunuh diri yang tinggi,kadar kes-kes jenayah lain yang tinggi??wajarkah kita lagangkan sistem pendidikan dinegara tersebut sebagai maju dan berjaya??dimanakah kejayaannya??

Mursyid ku,abuya sohibuzzaman adalah merupakan peneraju awal sistem pendidikan islam mirip cara rasulullah pada zaman moden kini...style mendidik yang mengutamakan Tuhan dalam kehidupan..ukhuwah dan kasih sayang,rasa bersama dan bekerjasama didalam masyarakt,kebersihan lebih-lebih lagilah amat dititik beratkan...semuanya adalah hasil dari didikan daripada hati yang mengenal Tuhan...maka ia berjaya memberi kesan kepada semua murid tanpa ada unsur-unsur kekerasan...

begitulah rupanya buta manusia kini...tidak reti menilai mana yang berjaya atau manakah yang tidak berjaya...sebagaimana rasul pernah bersabda islam itu dagang dan akan kembali dagang itulah islam kini...yang semakin hari semakin dilupakan sistem dan cara hidupnya..kalau ada pun orang yang memperkatakannya..cuma bilangan jari..dan ada juga demi kepentingan diri mereka sahaja..

Apa yang dapat disimpulkan disini adalah..setiap manusia itu mempunyai sekeping hati yang asalnya,fitrahnya adalah hendakkan satu kuasa yang Maha hebat iaitu Tuhan...maka..didiklah sekeping hati itu dengan rasa cinta dan takutkan Tuhan..agar fitrah itu segar,dan kembali kuat tidak dihimpit oleh nafsu yang hendakkan kerja yang bagus atau harta yang bnyak...moga semua dalam redha dan kasih syang Tuhan..

wabihi wallahu a'lam..
Selasa, 16 November 2010 | By: iKhwan89

AIDILADHA :rintihan hati yang penuh dosa...

bismillah..walhamdulillah..semoga semua dalam kasih syaang Tuhan....apekabar sumer..?salam eidul adha diucapkan kepada semua pengunjung2 blog ku....

Raya haji kali ni...aku akan beraya di al-irsyad.....(^_^)...buat pertama kalinyer..he~....haa..sebut psl skola aku ni....pada ari esok...seramai 7 ekor lembu...*betul ke bm aku*...akan di korbankan..hu~...bnyak tu....dan jugak di sediakan jamuan....rendang....dan macam2..he3*smpai ta tau na tulis*

Dalam tengah sibuk2 nak beraya ni..huhuhuh....aku termenung kejap.....ape lagi pikir pasal diri aku la..huhuhu...aku tengah pkir..ape yang dah aku korban kan untuk perjuangan.....utk keluarga.....untuk agama.......pikir punyer la pikir...hu~..jawapannyer adalah....nothing.......T_T...owh my............

Ya allah..betapalah..aku seronok2 atas bumi Tuhan nie..tapi satu pun aku tak pernah korbankan untuk Tuhan dan untuk perjuangan.....ya Allah....kata mengaku pejuang Tuhan..tpi tak pernah berkorban..ya Allah..berdosanya aku....

Tuhan,,,,aduuhh!!!..bagaimanalah aku boleh jadi begini...hu~....bagaimana untuk aku berpatah kembali.....tiada jalan untuk berpatah......yang ada adlah teruskan...dan teruskan...moga aku kembali semula kepada Tuhan ku dan mursyidku.....
Ahad, 14 November 2010 | By: iKhwan89

JANGAN JADI TUKANG NILAI SAHAJA

by Shaari Bedin on Sunday, November 14, 2010 at 5:26pm

Dunia kini dipenuhi oleh ahli fikir, ilmuan dan cendikiawan yang kemampuan mereka sudah diiktiraf oleh berbagai jenis sijil dan ijazah yang mereka miliki, golongan ini selalunya mengisi kelaspertama dan superskill dalam sistem pembahagian kaya miskin manusia di dunia ini. Ertinya golongan ini merupakan "mastermind" yang menentukan corak dan arah, tamadun dan budaya manusia sejagat

Sebaliknya fikiran dan pandangan merekalah yang di terima sebagai penentu, benar atau tidak sesuatu perkara itu. Kalau mereka berkata benar (tentang sesuatu perkara) maka masyarakat juga kata benar tetapi kalau mereka kata tidak benar, maka masyarakat juga kata tidak benar. Tegasnya kalau mereka kata hitam, maka hitamlah, kalau mereka kata putih, putihlah kata masyarakat.

Menjadi satu "trend" golongan bijak pandai dalam masyarakat kita ini, iaitu mereka suka mengkritik, menilai tentang sesuatu yang berlaku dalam masyarakat. Malah seakan menjadi satu "trend" golongan ini untuk menulis dalam akhbar atau dalam buku tentang kritik mereka terhadap sesuatu isu. Bahan2 tulisan mereka menjadi bacaan dan santapan fikiran masyarakat yang kemudiannya mencorakkan fikiran masyarakat, selari dengan aliran fikiran mereka. Kalaulah sikap ini digunakan untuk menyampaikan kebenaran pada masyarakat, maka sikap ini besar faedahnya. Tapi kalau ianya untuk menyatakan kepalsuan dan kejahatan, maka sesungguhnyya sikap ini mesti ditentang habis2an.

Apa yang terasa oleh penulis kebelakangan ini ialah kecenderungan kritikus2 ini menilai dan mengkritik individu2 pemimpin samaada dari kalangan orang dakwah atau orang politik, pemimpin negara dan pemimpin masyarakat. Hasil penilaian mereka tercungkillah kebaikan dan kekurangan individu yang di fokaskan itu.

Demikian seterusnya golongan ini ghairah mngkritik dan menganalisa sesuatu harakah atau jemaah Islamiah, sama ada yang sedang giat sekarang atau di zaman silam. seperti tadi maka terdedahlah segala keistimewaan dan kegagalan yang ada pada badan yang di fokaskan itu. Selalunya hasil analisa mereka itu dapat kita tatap di muka akhbar atau dalam buku dan majalah.

Kita bukan tidak akui kebolehan mereka kerana mampu mengkaji dan menganalisa sesuatu perkara, tapi sikap ini sebenarnya sama seperti apa yang dikatakan oleh pepatah "baling batu sembunyi tangan". Iaitu satu sikap dari seorang yang bertanggunjawab, seorang yang hanya suka berteori tanpa praktikal atau seorang yang berfikir dengan tujuan melakukan "mental exercise" semata2, tidak untuk bekerja dan beramal. Dalam surah As- Saf ayat 2, Allah menyatakan kebencian Nya pada sikap demikian, maksudnya:

"Wahai orang beriman, mengapa kamu mengatakan apa yang tidak kamu lakukan. Sangat besar kebencian Allah bahawa kamu mengatakan apa yang tidak kamu lakukan"

Tukang2 nilai kita itu tahu akan kebaikan2 sesebuah jemaah Islam, tapi dia tidak pun mahu berjuang bersana2 untuk melaksanakan kebaikan itu. Seterusnya mereka tahu pula akan keburukan dan kelemahan sesebuah jemaah, tapi mereka tidak pun mahu membantu dan menampung kekurangan dan keburukan yang berlaku.

Apa maksud sebenarnya dengan mengatakan kelebihan dan keburukan (kelemahan) sesuatu jemaah, tapi tidak mahu terlibat menanggung kebikan dan keburukanya? Allah SWT tidak membenarkan umat Islam hanya mengkaji dan menilai, tapi memerintahkan agar manusia bekerja dan melaksanakan. Firman Nya di dalam surah At-Taubah ayat 105, maksudnya:

"Hendaklah kamu berbuat (melaksanakan), Allah akan menilai, Rasul juga menilai dan orang Mukmin juga akan menilai".

Bila kita beramal, Allah akan beri pahala. Rasul akan memberi syafaat, dan orang Mukmin turut memberi perhatian dan memberi sokongan. Barulah kita dikatakan telah memberi sumbangan pada kebangkitan agama kita. Barulah ada pembelaan yang sebenar terhadap kebenaran. Dan barulah kita akan memperolehi hasil yang selayaknya kita terima. Dan barulah layak kita mendapat "title" ilmuan (cendikiawan) yang berpotensi dan praktikal. Rasulullah SAW kerana tidak mahu menjadi seorang ilmuan yang lembab, telah mengajar kita satu doa:

"Ya Allah, berilah kami ilmu yang bermanfaat dan kami berlindung dengan ilmu yang tidak memberi manfaat".

Bahayanya ilmu yang tidak bermanfaat ini ialah, seorang yang banyak imu tapi tidak digunakan atau ilmu untuk diri nya sahaja atau ilmu yang dibekukan dalam golongan degree dan masternya saja.

Kalaupun digunakan hanya untuk mengkritik dan menilai tapi tidak untuk dipraktikkan dalam kehidupan. Bila ilmu tidak dipraktikkan jadilah empunyanya seorang pasif, tidak aktif berjuang dan melibatkan diri dalam masyarakatnya. Mereka terasing, "lone ranger" dan kalaupun muncul sekali sekala dalam seminar2 membentang kertas2 kerja.

Mereka hanya menyatakan sesuatu untuk diamalkan, tapi entah siapa yang mahu mengamalkannya mereka sendiri tidak tahu. Beramal dan bekerja itu lebih penting dan produktif dari berkata2 saja. Tetapi yang selalu di sibukkan bukan bekerja tapi berkata2 dan kata2 itu seakan di tujukan pada orang lain, agar orang itu yang mengamalkannya.

Sampai bila kita dilalaikan oleh sikap ini ?? Sedangkan hasil yang kita tunggu2 mustahil datangnya. Umpama orang yang ingin makan nasi tapi tidak berusha memasaknya, mana beras boleh jadi nasi dengan sendirinya.

Sepatutnya kita berjuang untuk membangunkan jemaah Islam, samaada ikut serta dengan jemaah yang sudah ada atau kalau yang ada semuanya tidak betul, bangunkan jemaah sendiri. Corakkan masyarakat dengan apa yang kita fikirkan itu dan kemudian rasakan beban berat yang mesti di pikul kerana berkorban dan berjuang di dalam masyarakat. Barulah kita tahu susah payahnya berjuang dan mudah2an waktu itu kita sedar bahawa "berat mata memandang, berat lagi bahu memikul"

Bahawa orang yang bergelumang dengan masyarakat menanggung susah payah yang tidak di rasakan oleh orang2 yang menjenguk masyarakat dari menara gadingnya saja. Kalau begitu untuk apa dikritik. Bukankah patut berterima kasih kepada pejuang2 masyarakat yang sanggup mengorbankan jiwa raga untuk masyarakatnya, walhal orang lain berenak enak di kerusi empuk dan tilam2 "dunlop" setiap siang dan malam.


*Teks Abuya ini di tulis pada tahun 1985, pada waktu itu jemaah Abuya berdepan dengan golongan para cendikiawan yang mula merasakan minda Abuya menongkah arus pemikiran mereka.

Rabu, 10 November 2010 | By: iKhwan89

ROH MENGAJAR AKAL



Abuya menyifatkan akal orang Badwi sama dengan akal orang asli / sakai di Malaysia. Rendahnya pemikiran orang Badwi itu adalah kerana dicorakan oleh kehidupan mereka iaitu tidak bersekolah. Selain itu turut juga dipengaruhi kehidupan mereka yang hanya disekitar unta, kambing, tamar dan padang pasir. Manakala orang asli pula sama juga iaitu tidak bersekolah, dan sekitar hutan, sungai, ibu kayu, haiwan hutan. Pemikiran Badwi dan Sakai ini boleh juga ditingkatkan sedikit melalui sekolah. Sedikit saja tahap yang boleh ditingkatkan kerana sekolah hanya mengisi akal semata-mata. Selain itu melalui sekolah juga terpaksa menempuh masa yang lama. Jarang Sakai yang mampu bertahan lama, dan terpaksa pula menempuh tahap-tahap peperiksaan.

Kalau proses menjadi pandai itu hanya semata-mata melelui sekolah, orang bukan Badwi dan bukan Sakai pun kalau tidak bersekolah hasilnya bodoh macam Badwi dan Sakai juga. Cuba lihat kepada anak-anak kampung dan miskin yang tiada peluang sekolah, akalnya bodoh juga. Inilah yang membezakan antara sekolah dengan didikan roh. Didikan roh tanpa sekolah formal pun boleh mengatasi pemikiran orang sekolah. Terdapat empat contoh:

1. Para Sahabat yang kebanyakannya Badwi, dididik oleh Rasulullah saw tanpa sekolah formal, mereka hanya diberi didikan roh. Akal mereka jadi cerdik hingga boleh mentadbir empayar/dunia.

2. Empayar Othmaniyah yang menaungi 39 buah negara. Othman itu sendiri adalah orang kampung. Anak murid dalam bani Othman yang dididik rohnya oleh Shamsuddin Al Wali iaitu Muhammmad Al Fatih berjaya membina taqwa yang luar biasa, bantuan Tuhan pun laju luar biasa. Tuhan beri ilham dan kepintaran hingga mampu membuat berbagai strategi, akhirnya Constantinople jatuh dalam satu malam sahaja.

3.Tholut juga orang kampung dan seorang petani. Dia memimpin 83 ribu pengikut. Tentulah sangat berwibawa. Berwibawa itu bererti rohnya hebat serta cerdiknya yang luar biasa.

4. Abuya tidak berkelulusan tinggi dari pengajian formal. Bukan saja rohnya luar biasa, cerdiknya pun luar biasa. Majoriti orang yang Abuya pimpin juga bukan dari kalangan cerdik pandai atau kelulusan tinggi. Hasilnya ramai yang rohnya meningkat serta akalnya juga turut menjadi cerdik.Bekas pelajar Arqam ramai yang jadi pemimpin dalam jemaah Abuya. Sedangkan sekolah Arqam amatlah dhaif dinisbahkan kepada sekolah-sekolah yang ada zaman ini.. Seluruh anak didik Abuya itulah yang bakal mentadbir dunia, bukan lulusan Oxford , Cambridge atau Havard atau mana-mana universiti. Kalau pun ada yang lulusan universiti, sekiranya atas nama kelulusan mereka itu, tidak akan sampai mampu mentadbir dunia. Makan gaji bolehlah. Mereka juga kalau mahu turut berjuang, perlu melalui proses didikan roh dari Abuya yang tidak ada kelulusan.

Berbalik kepada persoalan bagaimana roh mengajar akal jadi cerdik. Jarang ada orang tanya untuk memahaminya lebih mendalam. Orang tidak tanya samada mereka faham atau mereka terima dengan yakin saja. Orang yang terima dengan yakin saja tanpa faham ada bahayanya. Kalau untuk sendiri okaylah. Tapi kalau kita orang masyarakat serta pejuang, kita hendak bawa orang. Sekiranya ada orang tanya ditakuti kita tidak boleh jawab.

Abuya sebut bahawa roh yang tajam akan mengajar akal jadi tajam. Bagi Abuya ikhwan itu adalah orang yang tajam roh dan akalnya. Cuma prosesnya ialah roh yang tajam mengajar akal jadi tajam. Abuya gunakan istilah roh ‘mengajar’ akal. Sedangkan dalam tajuk lain berkaitan peranan roh, nafsu,akal dan fizikal bahawa akal yang memberi tunjuk ajar dengan ilmu bagaimana roh hendak merasai dengan tepat. Manakala fungsi roh hanyalah merasai atau perasaan sahaja. Nampak seolah-olah macam bercanggah.

Abuya biasanya tidak silap dalam memilih perkataan atau istilah. Hanya kita saja yang kadang-kadang keliru. . ‘Mengajar’ yang Abuya gunakan itu perlu difahami menurut peringkat roh seseorang. Terdapat 4 peringkat roh:

1. Roh bercahaya yang Tuhan beri kepada Rasul dan Nabi. Rasul dan Nabi juga Tuhan beri mereka sifat Fathanah. Ini anugerah Tuhan. Kepada Rasul dan Nabi segala ilmu Tuhan beri dalam bentuk Wahyu yang terus ke dalam hati atau ke dalam roh. Wahyu itu adalah ilmu. Ilmu itu melekat dihati para Rasul dan Nabi hingga mereka tidak lupa. Ilmu mereka itu apabila hendak disampaikan kepada manusia ianya akan melalui akal. Akal juga turut mendapat ilmu itu. Maka akal mereka yang sudah sedia Fathanah itu turut mendapat ilmu Wahyu. Maka begitu hebat dan sempurna ilmu yang mereka miliki kerana Tuhan yang beri.

2. Roh bersih yang dimiliki oleh orang Tuhan/Mujaddid/ Sohibuzzaman/ wali/. Juga ulama-ulama besar termasuk tokoh-tokoh sufi yang hati mereka itu sangat bersih. Kepada para Mujaddid, oleh kerana mereka adalah wakil Tuhan dizaman tiada Rasul maka Tuhan anugerahkan hati yang bersih dan akal yang tajam sebagai modal asas. Mereka tidak perlu terlalu mujahaddah seperti orang biasa kerana mereka mendapat anugerah Tuhan. Hati yang bersih ini tempat turunnya ilham. Ilham itu difahamkan ke hati atau rasa hatinya tepat yang dipanggil firasat . Kalau Wahyu turun dengan bahasa dan ayat sepenuhnya. Ilham turun secara diberi faham atau firasat tetapi bahasa dan ayat disusun sendiri.




Lokmanul Hakim Tuhan muliakan hingga disebut dalam Al Quran sebagai mengingatkan manusia bahawa mereka yang bukan Rasul dan Nabi pun mendapat ilham yang tarafnya dibawah sadikit dari Wahyu(Al Quran dan Hadis). Sebab itu kita kena pandang besar terhadap perkataan Abuya kerana ianya adalah ilham yang datang dari Tuhan. Kalau kita bersihkan hati atau roh ditambah pula dengan berkat maka roh kita dapat tempias Abuya iaitu diilhamkan hingga mudah faham minda Abuya. Dari hati atau roh yang begini mudah menangkap maksud kata-kata Abuya. Roh yang dapat tempias ilham akan memahamkan kepada akal. Ini yang dikatakan roh yang tajam mengajar akal jadi tajam. Inilah yang dimiliki oleh Badwi, mereka dapat tempias mukjizat dan roh bercahaya maka hati mereka mudah faham wahyu yang mereka terima. Imam Shafie pernah mengadu kepada gurunya tentang sukar melekat ilmu. Waki’ suruh Imam shafie bersihkan hati dengan bertaubat dari dosa. Mimar Sinan juga dapat ilham tentang
cara membangunkan Masjid Biru yang sangat dikagumi dunia. Dia hanya seorang tukang kebun dan tidak bersekolah. Bila Mimar Sinan hendak membangunkan Masjid tersebut, ketika itu barulah dia menggunakan akalnya yang sudah diajarkan oleh roh.

‘Mengajar’ akal dalam kontek ini juga ialah bermaksud merangsang, mendorong, berkehendak, berkemahuan, menjadikan serious, menggalakan, melajukan, menyintai, menambah minat, membuatkan suka atau tertarik. Semua istilah ini adalah ganti kepada intilah ‘mengajar’ yang mana semua ini adalah jenis perasaan terletak dihati.. Contohnya kalau seorang remaja tengok wanita cantik, hatinya akan merangsang, mendorong, meminati, menyukai, tertarik. Semua rasa-rasa ini terus keakal untuk berfikir bagaimana tindakan selanjutnya hasil dari rasa tersebut. Mungkin akal akan buat keputusan untuk ikut, ngorat, siul, kenyit mata dsb. Fizikal ikut saja apa yang akal ajar caranya.


Contoh lain yang sama maksud dengan ‘mengajar’ tetapi bukan memberi tunjuk ajar dengan ilmu. Misalnya anak nakal, degil dan suka main kotoran. Kita akan katakan kepada anak itu ‘Balik nanti ayah akan ajar kamu cukup-cukup.’ Ajar disini bukan bermaksud balik nanti nak ajar anak itu bagaimana cara berhenti main kotoran. Ajar disini bermaksud mungkin nak rotan, cubit, sekeh kepala, tak beri makan, kurungkan dalam bilik atau marah. Semua bentuk ajar itu bermaksud untuk memberi ransangan, dorongan, bertambah benci, meluat kepada main kotoran.

Bagaimana caranya roh ini akan mengajar (mendorong, merangsang, menggalak, berkemahuan, berkendak dll perasaan seperti diatas) akal jadi cerdik iaitu Abuya pernah menerangkan bagaimana Sahabat menjadi cerdik. Bagitulah kaedah yang sama bagaimana Abuya menjadi cerdik. Menurut Abuya orang yang terdidik rohnya bercita-cita Tuhan, perjuangkan Tuhan, darah daging hidup matinya Tuhan dan matlamatnya Tuhan, maka kemahuannya kuat, dorongan untuk mencapai cita-citanya kuat, sabar dan tabahnya amat luar biasa, rangsangan dan dorongan dalam hatinya amat kuat, dan berbagai rasa lagi. Roh begini akan mendorong, merangsang akal untuk sentiasa berfikir. Akal yang sentiasa dipakai untuk berfikir dengan serious tanpa henti akal menjadi cerdik dan pintar. (Berfikir tidak serious contohnya angan-angan) . Bagitulah hasilnya para Sahabat yang asalnya Badwi yang sudah dididik rohnya. Akal mereka ligat berfikir dengan serious. Natijahnya mereka menjadi cerdik. Kata Abuya
lagi bahawa Abuya setiap apa yang dilihatnya, setiap peristiwa yang berlaku, setiap perkara, setiap benda, setiap hal, semuamya Abuya fikirkan. Mengapa orang lebih suka makan satay dikedai satay berbanding bungkus bawa balik pun Abuya fikirkan. Jawapan kepada apa yang difikirkan itu tidak mestinya tepat. Yang penting ialah berfikir.

Orang yang roh bersih ini bukan menafikan ilmu belajar. Sedangkan hendak membersihkan hati itu pun mesti berdasarkan ilmu belajar. Bukan menafikan keperluan belajar. Bahkan Imam Shafie dan Imam Al Ghazali itu asalnya belajar formal. Namun kalau sekadar ilmu formal maka sebanyak mana dan selama mana belajar maka sebanyak itulah ilmu yang di perolehi. Jadilah macam ulama sekarang. Ilmunya amat terbatas dari segi banyak dan bidangnya. Akal pun setakat apa yang ada. Kalau cerdik setakat itu saja dan tidak bertambah cerdik sampai bila-bila.

Sedangkan ulama yang hatinya bersih lautan ilmunya bukan pada banyak dan lama belajar, tetapi ditambah dengan ilham. Sayangnya Umat Islam tidak mahu membaca dan mengkali sejarah Ulama Mujaddid serta Ulama Mujtahid.

Bagi Abuya menambah berbagai ilmu, pengetahuan, membaca, melancong atau musafir adalah diantara yang membuatkan akal lebih laju berfikir. Melalui masaalah yang dihadapi pun turut menguntungkan Abuya kerana disitu peluang Abuya berfikir dan menjadi cerdik. Perkembangan semasa diseluruh dunia dalam aspek apa pun membuatkan Abuya berfikir dan akal bertambah tajam. Tetapi berbalik kepada asal perbahasan diatas tadi. Bagi Abuya semua yang menjadi bahan berfikir itu hanya kerana adanya dorongan, cita-cita, rangsangan, galakan, kemahuan, kehendak dan minat dari roh supaya akal menjadi cerdik demi untuk perjuangkan Tuhan. Demi untuk tawan hati manusia supaya jinak dengan Tuhan. Demi untuk kenalkan Tuhan kepada manusia. Demi untuk mentadbir dubia. Kalau kemahuan, cita-cita, dorongan dan rangsangan sekadar cari makan, jadi ketua kampung, imam masjid, pimpin pondok, tidak akan merangsang untuk jadi lebih cerdik. Sebabnya tiada cabaran dan biasanya berpuas hati
dengan kedudukan yang ada. Hendak tadbir sebuah empayar ertinya nak uruskan ratusan juta manusia mana boleh dengan tahap roh dan akal imam masjid atau Tok Guru pondok.

3.Roh kelabu. Inilah tahap orang awam yang mesti memiliki banyak ilmu. Agar dengan ilmu itu dapat mengajar hati bagaimana hendak berperasaan terhadap sesuatu perkara. Kalau kurang ilmu maka akan bertambah rosak. Golongan ini kalau banyak ilmu maka lebih cerdik dan lebih pandai. Kadang-kadang ada yang menjadi baik kerana akalnya saja yang memikirkan kalau buat jahat banyak kerosakan atau jatuh wibawa, atau memalukan atau boleh merosakan kesihatan.Ini yang dikatakan mengajar hati untuk merasai. Rohnya yang kelabu itu dapat menerima tunjuk ajar akal. Hati mereka jenis ini tidak menjadi tempat jatuhnya ilham.

4. Roh gelap. Ini adalah golonga akal semata-mata. Golongan yang hanya menerima ideology sahaja sebagai panduan hidup. Hatinya bukan sahaja menolak Tuhan bahkan ajaran Tuhan pun mereka tolak. Semua perkara hendak dilojikan. Bahkan kalau ilmu Wahyu sekalipun kalau bercanggah dengan lojik maka ditolaknya wahyu dan mengambil lojik sahaja. Ini termasuk umat Islam sendiri yang terjebak dengan fahaman anti Hadis. Mereka kata Hadis itu banyak sangat yang diluar lojik.

Kesimpulannya kejayaan Rasulullah dalam perjuangan Baginda adalah kerana Tuhan amat membantu. Ini kerana Para Sahabat yang Baginda didik roh mereka itu hingga bersih, diisi pula dengan ilmu yang juga bersih iaitu ilmu Wahyu. Inilah diantara Rahsia kejayaan umat Islam dulu dan kejayaan para Mujaddid. Ini semua memang sukar hendak dicapai kecuali beserta dengan keyakinan yang kental. Kalau kurang yakin, kita akan berbolak balik. Bermain dihati kita persoalan ‘betul ke atau tidak’. Kalau bermain dihati yakin campur ragu maka kita akan menjadi acuh tak acuh dalam tindakan dan pelaksanaan.
Ahad, 7 November 2010 | By: iKhwan89

RAHSIA YANG MANUSIA TIDAK TAHU

Apabila seseorang itu jiwanya tidak tergugat oleh harta, tidak tergugat oleh derita, tidak tergugat oleh orang kata, dia termasuk manusia luar biasa, kerana jiwanya dengan Tuhan saja

Banyak perkara yang manusia ketahui tapi tidak tahu rahsianya di sebaliknya. Antara perkara-perkara yang manusia tahu tetapi mereka tidak tahu rahsianya ialah…

1. Di antara cara mendidik manusia menjadi baik ialah dengan usaha menyakitkan nafsunya.

2. Jika seorang muslim mati bersama sakit zahirnya, maka itu adalah penghapusan dosanya atau dia mendapat darjat di dalam Syurga. Sebaliknya kalau dia mati bersama penyakit batinnya, dia akan ke Neraka.

3. Manusia yang berpenyakit lahir (fizikalnya), sakitnya boleh merosakkan anggotanya sahaja tetapi manusia yang berpenyakit batin boleh merosakkan semua yang ada di dunia. Banyak perkara yang akan dirosakkannya.

4. Sesuatu perkara atau benda yang kita suka, sangat sukar untuk kita tadbir dan mengurusnya. Biasanya selalu sahaja kita melakukan kesalahan di dalam mengurusnya.

5. Banyak orang boleh memperkatakan penyakit batin tetapi gagal mengesannya. Lantaran itulah ada orang waktu menceritakan penyakit sombong, pada masa yang sama dia sedang memakai sifat itu.

6. Mendidik manusia secara tidak formal dan dari sikap diri kita lebih berkesan daripada sekadar memberi ilmu dan teorinya.

7. Ramai manusia dirosakkan oleh makhluk yang paling bodoh, yang tiada akal dan tidak bersekolah iaitu duit dan harta. Bahkan orang yang paling pandai seperti profesor pun dirosakkannya.

8. Bangsa yang mempunyai sifat taqwa dan ilmu akan menguasai manusia lain. Begitu pun banyak bangsa tidak boleh menempuh jalan ini. Maka mereka menguasai bangsa lain dengan kekuatan lahirnya tetapi kerosakannya terlalu banyak.

9. Orang yang memiliki dunia selalunya jiwanya tidak tenang. Orang yang memiliki Allah, jiwanya tenang. Justeru itu orang yang memiliki dunia ada yang membunuh diri sendiri. Ini tidak berlaku kepada orang yang memiliki Tuhan.

10. Orang yang membunuh dirinya sendiri lebih besar dosanya daripada orang yang membunuh orang lain.

11. Kehidupan manusia di dunia ini sebenarnya mudah diselesaikan jika tahu rahsianya. Iaitu dengan iman dan taqwa. Nanti akan berlakulah, pemimpin menaungi dan menegakkan keadilan, orang kaya akan pemurah, orang miskin sabar, orang berilmu memberi ilmu, ulama-ulama memberi nasihat dan mendidik dan pemuda-pemudi memberi tenaga. Semua manusia bermaruah dan bersifat malu. Setiap orang akan mengutamakan orang lain. Anak yang kecil ditunjukkan kasih sayang, anak yang masih bersekolah jangan tunjuk sayang atau benci manakala terhadap anak yang sudah dewasa, tunjukkan kemesraan dan selalu dijadikan kawan berbincang.

12. Seseorang manusia itu akan dikasihi atau diberi simpati kalau dia kenal dirinya dan pandai meletakkan diri pada tempatnya.

13. Telah menjadi tabiat semula jadi manusia setiap orang sukakan keamanan, kasih sayang, simpati, dibantu, dihormati,dan tidak diganggu. Namun adakalanya manusia itu lupa, bahkan lumrah berlaku perkara yang dia tidak suka itu disebabkan oleh dirinya sama ada secara langsung mahupun tidak. Sebagai contoh, apabila seseorang itu zalim, orang lain akan berdendam dan membuat kacau hingga hilang keamanan. Bila tiada keamanan, penzalim juga turut susah dan terancam. Bila orang kaya bakhil, banyak orang dengki dan sakit hati. Risikonya dia juga ikut sama menanggung. Bila seseorang itu sombong, orang benci. Jika berlaku sesuatu keadaan yang menyusahkannya, orang tidak akan ambil peduli dan orang tidak bersimpati. Jadi, sikap kita itulah adakalanya mengundang bala atau kesusahan. Bolehlah kiaskan dengan sikap-sikap yang lain.

sumber :usaha taqwa.comLink

Isnin, 1 November 2010 | By: iKhwan89

~Rintihan Hati Seorang Remaja dari TIMUR~


bismillah..wal hamdulillah....segala kesyukuran ku panjatkan kepada Tuhan...dah lame dah aku tak update blog ni....mungkin kerana masa ku kini telah disempit2 kan..atau mungkin juga tiada apa yang hendak di coretkan di atas blog ini..

Salam rindu buat abuya sohibuzzaman dan sayidi yang kedatangannya semakin hampir..bila-bila masa sahaja di saat ini...hati ku semakin cemas dan bimbang..takut-takut aku tidak termasuk dalam golongan orang2 yang bersama al-mahdi...

Salam sejahtera buat ibu bapa ku yang kerana mereka lah aku dapat mengenal Tuhan...dapat mengenal mursyid....dan mengenal jemaah Tuhan ini...

Wahai Tuhan..saat-saat terakhir ini..aku minta ampun dengan Mu Tuhan...atas dosa ku....aku mohon..redhakan lah umur ku....agar aku selamat di dunia dan di akhirat....

Gurisan kata dalam bermadah panjang bisa faham apa maksudnya...namun..apakah kelibat ciptaan lain dalam cerita hidup ku ini mampu memahaminya.....adakah aku terlalu salah dalam menafsir hati ku sendiri......??

Wahai Tuhan yang Maha Baik..ampun kan aku....terimalah taubat ku....."
Isnin, 25 Oktober 2010 | By: iKhwan89

MAHER ZAINMOFIBIA : Lonjakan baru dunia nasyid atau sebaliknya??


bismillah..salam alaik untuk semua..semoga dalam kasih sayang Tuhan...ape kabar semua..?alhamdulillah pagi ni..dapat lagi kita menerima kasih sayang Tuhan yang berupa oksigen dan nikmat2 pergerakan yang susah untuk ditiru dan tidak mungkin untuk di tiru oleh manusia secara terperinci..jika ada pun yang mampu ditiru oleh manusia...ia pasti akan ada kecacatan dan ketidak samaan dengan Tuhan..Maha Suci Tuhan dari sama dengan Makhluk dan segala ciptaannya..


Huh~...sebenarnyer pagi-pagi ni aku nak citer pasal satu fenomena mungkin bagi ku...ataupun mungkin ia satu trend...igauan atau apa-apa sahaja pada pandangan anda semua....merupakan satu fenomena seni yang memungkinkan arena nasyed tanah air semakin lama semakin ditinggi kan martabat...atau,mungkin ada agenda-agenda tertentu yang berada disebalik tirai.....

Fenomena yang dikatakan ini ialah fenomena MaherZainmofibia......*huhuhu...pakai reke jer*...rase-rase dan tak silap akulah...aku tak pernah lagi mendengarkan lagu-lagu berunsur agama dan ketuhanan didendangkan di mana-mana kedai-kedai cd dan kedai-kedai kaset yang menjual cd-cd atau kaset2 movie atau cerita2 atau lagu2 yang ntah ape2 tu..

Semalam...aku jenjalan dalam Kuantan parade...boleh dikatakan hampir semua kedai-kedai cd dan kaset memasang lagu maher zain....tidak kira melayu cina atau india...semuanya sama..hu~
antara lagu-lagu yang kerap kali di dendangkan ialah barakallah dan 4 the rest of my life..huhuh...

kuat betul penangan artis yang bernama Maher Zain ini...haa...kawan-kawan kalau yang nak taulah siapa maher zain ni..jemput2lah klik kat link ini..

oklah kenkawan...aku nak siap2...ari ni aku na g jalan....sambil dengarlagu for the rest of mylife..hehehehe....ok...salam..(^_^)
Ahad, 24 Oktober 2010 | By: iKhwan89

My new LooK..er......Blog..lalalalalala


salam alik sumer..(^_^)..semoga dalam kasih sayng Tuhan...huh~~..setelah warna tema blog aku asyik ijau,ijau dan ijau..kali ni...huhuh...warne kertas plak..huhuhu..kertas lame plak tu..huhuhu....background ta penting...yang penting...haaa..isik2 die..hehehehe..da macam mak bebel dah..ok sumer..jom tgk cantik ke tak tamplate bru aku ni!!
Khamis, 21 Oktober 2010 | By: iKhwan89

KONVOKESYEN KIPSAS ke-9 : APA LANGKAH KU SETERUSNYA??


bismillah..wal hamdulillah..terima kasih Tuhan yang masih lagi memanjangkan umurku..semoga Engkau meredhai umur ku...

Huh~..da lame tak update blog..huhuhu..berabuk dah skit....*sambil tiup2 screen laptop*..ape kabar sumer..??huhuhu..semoga semua dalam kasih sayang Tuhan..

Haa.....alhamdulillah...terima kasih Tuhan...akhirnya....tanggal 17 oktober 2010 aku telah di graduankan *betul ke tu* di dewan jubli perak....setelah berhempas pulas selame 2 tahun setengah di KIPSAS,akhirnya berjya jugak aku dapat Diploma dalam bidang dakwah dan pengurusan dengan gred kepujian..*ok lah tu..*....tahniah untuk aku....huhuhuh...

Em....akan tetapi...setelah sekian lame....sekian menatap diploma ku.....sekian menatap wajah langit....baru aku tersedar......apakah yang perlu ku lakukan selepas ini...dan kemanakah arah tuju ku dengan diploma ini...?adakah.....mati nanti...diploma ini berguna kepada ku...???bagaimanakah aku ingin jawab dengan Tuhan seandainya Tuhan tanyakan apa tujuan aku dengan diploma itu??

aku nak jawab..."aku ingin berdakwah"...dakwah ape??????diri sendiri lalai....selalu ikut telunjuk nafsu.....aku batalkan jawapn itu....kemudian lantas aku ingin menjawab,,"untuk ku cari kerja"...kerja ape...???????untuk aku senang???tak senang pun...?????apa yang aku naaaak????

Oh.....rupe2nyer....dalam hati kecilku.....terdetik satu bisikan.....terdetik satu perasaan...jaaaauhhh dalam lubuk hati yang menyatakan..."aku ingin Tuhaaan......aku ingin bersama dengan jemaah kebenaraaaaan...aku ingin mati syahiiiiid.....aku ingin jadi orang roooh....aku ingin gembira dengan kematiaaaaan....."...jaaaauh sana....hati ku berdetik....rupe2nyer inilah yang ku mahu kan.........rupe2nye inilah lumrah ku.....baru aku sedar..baru aku tahu.....

Tapi Tuhaaaannn......aku lemaaaah sangat Tuhaaaaan...aku selalu kecundang Tuhaaaan.....Tuhaaaaan...aku sering lalai...Tuhaaaaaan...tolonglah aku......tidak mampu aku Tuhaaaan....tolonglah akuuu.....

wahai A.......tolonglah baiki hati ku dengan PK......A,tolonglah jadikan au orang roh dengan PK......A toloooooong...........

semoga hati ku tenang dalam redha Tuhan......T_T
Selasa, 12 Oktober 2010 | By: iKhwan89

~..islam itu indah..~



ISLAM itu berkasih sayang, bukan "bomb sana bom sini"... matinya mati syakit kalau "ngebomb bunuh diri" mah.. padahnya di neraka nantinya... Naudzubillahimindzalik...

ISLAM itu bukanlah pengganas...
ISLAM itu bukan pula "Militan"...
ISLAM itu tak mengajarkan kekerasan...
ISLAM bukan agama jumud... ISLAM bukan agama mundur....

ISLAM adalah cara hidup yang selamat lagi menyelamatkan...

(Abuya Syekh Imam Ashaari Muhammad At-Tamimi)
Khamis, 7 Oktober 2010 | By: iKhwan89

"ya Allah...bersalahnya aku dengannya..."


bismillah..dengan Nama Tuhan ku yang Maha pengasih dan penyayang....semoga kite semua dalam redha Tuhan....wahai Tuhan...sering aku bersalah dengan Mu....aku juga tidak menjaga hubungan ku dengan sesama manusia...aku tidak berkasih sayang...aku tidak mengeratkan ukhuwah...yang aku lakukan hanya hasad,sangka buruk,dan tidak mengambil berat orang lain...aku merasakan kesusahannya tidak ada kaitan pun dengan ku....aku juga merasakan kesenangan ku adalah berkat usahaku semata-mata...tidak ada kaitan dengan saudara-saudara ku...padahal....nasi itu hasil petani...kalaulah petani tidak ada...bagaimana aku mahu makan nasi...begitu juga kereta yang baru ku beli dan ku guna....siapa yang buatkan??bukankah para makenik dan jurutera2 kereta yang buatkan...Tuhan....teruknya salah aku..aku tidak pernah mendoakan mereka....bahkan..aku sangat mementingkan diri....kalaulah hubungan sesama manusia pun aku tidak mampu jaga...inikan pula hubungan bersama Mu....yang tidak nampak dengan mata kasar.....lagi2lah aku lalai...Tuhan.....tolonglah aku Tuhan..kuatkan aku Tuhan....untuk melawan nafsu..perlukan pertolongan Mu.....aku mencintai seseorang hanya kerana Mu...ampun kan aku andai aku tersalah...aku kan hamba yang sering melakukan kesalahan....ampunkan aku TUhan....

"wahai Tuhan ku...ampunkan semua dosa-dosa orang yang terlibat dalam menyediakan makanan ku,pakaian ku,tempat tinggal ku,dan kenderaan ku...kasihani mereka...redhailah mereka..jauhkan mereka dari azab Mu....ampunkan aku kerana sering melupakan mereka Tuhan...."
Khamis, 30 September 2010 | By: iKhwan89

SAJAK : TANDA-TANDANYA SUDAH TERJADI


DI WAKTU hampir tiba Nabi akhir zaman
dua empayar di waktu itu hampir tumbang
rakyat keduanya gelisah tidak senang
pemerintahnya sumbang
negara-negara kecil di bawah kekuasaannya huru-hara
tidak senang dengan pihak berkuasa
rakyat sesama sendiri tidak sekata
maksiat merata bumi
peperangan menjadi-jadi setiap hari
malu sudah tidak ada lagi
perempuan telanjang di khalayak ramai biasa saja
arak, judi amalan biasa
ulama-ulama ahlul kitab di waktu itu
mencari untung atas nama agama
mempunyai kuasa kedua selepas umarak
ahli-ahli nujum, ulama-ulama setiap agama berkata
Nabi akhir zaman akan tiba
ada individu-individu seperti Salman Al Farisi
mencari-cari pembela
seolah-olah terasa Nabi akhir zaman telah tiba
sebagai pembela
terutama rakyat jelata yang teraniaya
waktu ini ciri-ciri yang ada pada dunia
di waktu Nabi tiba
sudah sama
dua gergasi dunia sudah copot taringnya
umurnya sudah tua
menunggu kematiannya
negara-negara kecil krisis dalam negeri tidak habis-habis
silih berganti pemerintahan sering berlaku,
rakyatnya tidak bersetuju
perempuan hilang malu
setengah mereka dibogel di khalayak ramai
dihubungkan dengan maju
perpecahan masyarakat terus berlaku
maksiat mainan harian
arak, judi, tipu, rasuah sebagai pakaian
ulama-ulama rasmi membanteras agama atas nama agama
mereka mempunyai kuasa kedua
perangai mereka masya-Allah semua orang tahu
setiap hati telah berkata
bilakah suasana akan berubah?
bilakah datang seorang pembela?
sudah ada hati yang merasa ingin menunggu
sudah ada yang kata, mari kita tunggu
sudah ada yang meramalkan pemimpin Islam akan berkuasa
dengan jubah dan serbannya
ini petanda pemimpin akhir zaman hampir akan tiba
Insya-Allah tidak lama lagi
di kurun ini juga
bukan Nabi akhir zaman
tapi khalifah Nabi yang disimpan.

Jam: II.00 malam
Bogor, jawa
25.2.90

Rabu, 29 September 2010 | By: iKhwan89

SAJAK : MENUNGGU DENGAN RINDU


ENGKAU akan tiba
membawa berita gembira
membersihkan noda dan dosa
yang menjadi idaman dunia
kedatanganmu ditunggu
sudah lama kami rindu
menempa sejarah lama
yang akan berlaku kali kedua
kami sedang berbaris
menunggu kedatanganmu
dengan hati gembira
mengharapkan pembelaanmu
kau pasti tiba
di kurun ini juga
menegakkan keadilan
membanteras kemungkaran
kami tidak sabar
menunggu kedatanganmu
dengan penuh rindu
sejarah akan berulang
membawa kenangan lama
kedatanganmu sangat diperlukan
padamu akan diserahkan dunia ini
menegak kebenaran
menumpas kepalsuan
kau mujaddid yang dijanjikan
khalifah di kurun ini
membaharui yang lama
yang sudah dilupakan
bila kamu tiba selesailah masalah dunia
yang sudah lama di dalam kekusutan
yang tidak dapat diungkai
kedatanganmu adalah idaman
membangunkan iman
membawa keselamatan
mewujudkan kemakmuran
moga-moga cepatlah kedatangan mujaddid baru
membersihkan dunia ini
dari tangan-tangan manusia
yang berkuku besi
dan berhati singa
kasih sayang musnah sama sekali
di kalangan manusia
moga-moga dengan kedatanganmu
kasih sayang berbunga semula.

jam: 10.25 malam
Pattaya
1.4.90

Selasa, 28 September 2010 | By: iKhwan89

MAHA BAIKNYA TUHAN : KISAH SI PENJUAL TEMPE



Ada sebuah kampung di pedalaman Tanah Jawa. Di situ ada seorang
perempuan tua yang sangat kuat beribadat. Pekerjaannya ialah membuat
tempe dan menjualnya di pasar setiap hari. Ia merupakan satu-satunya
sumber pendapatannya untuk menyara hidup. Tempe yang dijualnya
merupakan tempe yang dibuatnya sendiri.

Pada suatu pagi, seperti biasa, ketika beliau sedang bersiap-siap untuk
pergi menjual tempenya, tiba tiba dia tersedar yang tempenya yang
diperbuat daripada kacang soya hari itu masih belum menjadi, separuh
jadi. Kebiasaannya tempe beliau telah masak sebelum bertolak.
Diperiksanya beberapa bungkusan yang lain. Ternyatalah memang
kesemuanya belum masak lagi.

Perempuan tua itu berasa amat sedih sebab tempe yang masih belum
menjadi pastinya tidak akan laku dan tiadalah rezekinya pada hari itu.
Dalam suasana hatinya yang sedih, dia yang memang kuat beribadah
teringat akan firman Tuhan yang menyatakan bahawa Tuhan dapat melakukan
perkara-perkara ajaib, bahawa bagi Tuhan tiada yang mustahil.

Lalu diapun mengangkat kedua tangannya sambil berdoa , "Tuhan , aku
memohon kepadaMu agar kacang soya ini menjadi tempe. Amin"

Begitulah doa ringkas yang dipanjatkan dengan sepenuh hatinya. Dia
sangat yakin bahawa Tuhan pasti mengabulkan doanya. Dengan tenang
perempuan tua itu menekan-nekan bungkusan bakal tempe dengan hujung
jarinya dan dia pun membuka sikit bungkusan itu untuk menyaksikan
keajaiban kacang soya itu menjadi tempe. Namun, dia termenung seketika
sebab kacang tu masih tetap kacang soya.

Namun dia tidak putus asa, sebaliknya berfikir mungkin doanya kurang
jelas didengar oleh Tuhan. Maka dia pun mengangkat kedua tangannya
semula dan berdoa lagi. "Tuhan, aku tahu bahawa tiada yang mustahil
bagiMu. Bantulah aku supaya hari ini aku dapat menjual tempe kerana
inilah mata pencarianku. Aku mohon agar jadikanlah kacang soyaku ini
kepada tempe, Amin".

Dengan penuh harapan dan debaran dia pun sekali lagi membuka sedikit
bungkusan tu. Apakah yang terjadi? Dia termangu dan hairan apabila
tempenya masih tetap begitu!!
Sementara itu hari pun semakin meninggi sudah tentu pasar sudah mula
didatangi ramai orang. Dia tetap tidak kecewa atas doanya yang belum
terkabul.

Walaubagaimanapun kerana keyakinannya yg sangat tinggi dia bercadang
untuk tetap pergi ke pasar membawa barang jualannya itu. Perempuan tua
itu pun berserah pada Tuhan dan meneruskan pemergian ke pasar sambil
berdoa dengan harapan apabila sampai di pasar kesemua tempenya akan
masak. Dia berfikir mungkin keajaiban Tuhan akan terjadi semasa
perjalanannya ke pasar.

Sebelum keluar dari rumah, dia sempat mengangkat kedua tangannya untuk
berdoa. "Tuhan, aku percaya, Engkau akan mengabulkan doaku. Sementara
aku berjalan menuju ke pasar, Engkau kurniakanlah keajaiban ini buatku,
jadikanlah tempe ini. Amin". Lalu dia pun berangkat. Di sepanjang
perjalanan dia tetap tidak lupa membaca doa di dalam hatinya.

Sesampai sahaja di pasar, segera dia meletakkan barang-barangnya.
Hatinya betul-betul yakin yang tempenya sekarang mesti sudah menjadi.
Dengan hati yg berdebar-debar dia punmembuka bakulnya dan menekan-nekan
dengan jarinya setiap bungkusan tempe yang ada.Perlahan-lahan dia
membuka sedikit daun pembungkusnya dan melihat isinya. Apa yang
terjadi? Tempenya masih belum menjadi!!
Dia pun kaget seketika lalu menarik nafas dalam-dalam.

Dalam hatinya sudah mula merasa sedikit kecewa dan putus asa kepada
Tuhan kerana doanya tidak dikabulkan. Dia berasakan Tuhan tidak adil.
Tuhan tidak kasihan padanya, inilah satu-satunya punca rezekinya, hasil
jualan tempe. Dia akhirnya cuma duduk sahaja tanpa mempamerkan barang
jualannya sebab dia berasakan bahawa tiada orang yang akan membeli tempe
yang baru separuh menjadi.

Sementara itu hari pun semakin petang dan pasar sudah mulai sepi, para
pembeli sudah mula kurang.Dia meninjau-ninjau kawan-kawan sesama
penjual tempe, tempe mereka sudah hampir habis. Dia tertunduk lesu
seperti tidak sanggup menghadapi kenyataan bahawa hari ini tiada hasil
jualan yang boleh dibawa pulang. Namun jauh di sudut hatinya masih
menaruh harapan terakhir kepada Tuhan, pasti Tuhan akan menolongnya.

Walaupun dia tahu bahawa pada hari itu dia tidak akan dapat pendapatan
langsung, namun dia tetap berdoa buat kali terakhir, "Tuhan, berikanlah
penyelesaian terbaik terhadap tempeku yang belum menjadi ini."

Tiba-tiba dia dikejutkan dengan teguran seorang wanita."Maaf ya, saya
ingin bertanya, Makcik ada tak menjual tempe yang belum menjadi? Dari
tadi saya sudah pusing keliling pasar ini untuk mencarinya tapi masih
belum berjumpa lagi."

Dia termenung dan terpinga-pinga seketika. Hatinya terkejut sebab sejak
berpuluh tahun menjual tempe, tidak pernah seorang pun pelanggannya
mencari tempe yang belum menjadi. Sebelum dia menjawab sapaan wanita di
depannya itu, cepat-cepat dia berdoa di dalam hatinya "Tuhan, saat ini
aku tidak mahu tempe ini menjadi lagi. Biarlah tempe ini seperti semula,
Amin".

Sebelum dia menjawab pertanyaan wanita itu, dia membuka sedikit daun
penutup tempenya. Alangkah seronoknya dia, ternyata memang benar
tempenya masih belum menjadi! Dia pun rasa gembira dalam hatinya dan
bersyukur pada Tuhan.
Wanita itu pun memborong habis kesemua tempenya yang belum menjadi itu.

Sebelum wanita tu pergi, dia sempat bertanya wanita itu, "Mengapa hendak
membeli tempe yang belum jadi?"
Wanita itu menerangkan bahawa anaknya yang kini berada di England
teringin makan tempe dari desa. Memandangkan tempe itu akan dikirimkan
ke England, si ibu tadi kenalah membeli tempe yang belum jadi lagi
supaya apabila sampai di England nanti akan menjadi tempe yang
sempurna. Kalau dikirimkan tempe yang sudah menjadi, nanti di sana
tempe itu sudah tidak elok lagi dan rasanya pun kurang sedap.

Perempuan tua itu pun kehairanan dan berfikir rupa-rupanya doanya sudah
pun dimakbulkan oleh Tuhan...

Moral:

Pertama: Kita sering memaksakan kehendak kita kepada Tuhan sewaktu
berdoa, padahal sebenarnya Tuhan lebih mengetahui apa yang kita
perlukan dan apa yang terbaik untuk diri kita.

Kedua:. Sentiasalah berdoa dalam menjalani kehidupan seharian kita
sebagai hambaNya yang lemah. Jangan sekali-kali berputus asa terhadap
apa yang dipinta. Percayalah bahawa Tuhan akan mengabulkan doa kita
sesuai dengan rancanganNya yang mungkin di luar jangkaan kita.

Ketiga : Tiada yang mustahil bagi Tuhan
Isnin, 27 September 2010 | By: iKhwan89

SAKIT PERUT:mungkin ini penghapusan dosa

salam alaik..semoga semua dalam kasih sayang Tuhan..

Ya Allah....hari nie....dasyat sungguh ujian Tuhan kepada ku..agaknya mungkin akibat aku lalai dan lupe dengan Dia kot...

Dah 4 hari dah aku mengalami masalah kesihatan yang amat dasyat..iaitu sakit perut..huhuhuh...hari ini merupakan kemuncaknya,....xlarat bangun....xlarat bergerak...huhuhu

Ampun wahai Tuhan...aku tahu...ini adalah dengan keredhaan Mu..aku redha Engkau lakukan ini kepada ku....moga aku semakin dekat dengan Mu..ampun Tuhan..ampun Tuhan..terimalah taubat ku...
Jumaat, 24 September 2010 | By: iKhwan89

SAJAK : Haramain bertukar tangan.......


TIDAK lama lagi akan terjadi
Abdal dari Syam, Khutub dari Mesir akan ke Haramain
Disusul pula oleh Asoib dari Timur
semua golongan ini akan membantu Imamul Mahdi
Di waktu itu orang-orang fasiq dari Haramain akan keluar
membawa diri tanpa paksa
kerana tidak layak menjadi-Khadimul Haramain
Ini petanda Imamul Mahdi akan muncul
Ia isytihar diri di Tanah Suci
Untuk menjadi khalifah di bumi ini
Ramailah orang baiah dengannya
Mengaku taat setia sehidup semati
Bermulalah zaman cahaya meliputi bumi
Zaman gelap lenyap sama sekali
Bergembiralah mendengar berita ini.




*bergembiralah mendengar berita ini*
Khamis, 23 September 2010 | By: iKhwan89

SAJAK : Berjuang Pada Jalan Allah

Marilah kita berjuang
Berjuang mengikut jalan Tuhan
Berjuang supaya Tuhan dikenali dan dibesarkan
Berjuang agar Tuhan disembah
Supaya Tuhan ditakuti dan dicintai oleh insan
Siapa melakukannya besar sekali pahalanya

Marilah kita berjuang membela bangsa yang lemah
Yang lemah iman, yang lemah kerana tidak ada kuasa,
yang lemah kerana miskin,
yang lemah kerana terbiar tidak ada pembelaan

Membela mereka ada caranya dan pendekatannya
1. Pertama mengikut jalan Tuhan
Mengikut jalan Tuhan iaitu mengenalkan Tuhan untuk Tuhan, cara Tuhan
agar Tuhan disembah dan dibesarkan

2. Kedua: Meminta Tuhan datangkan pemimpin yang ditunjuk oleh Tuhan.

3. Ketiga: Meminta adanya pembantu-pembantu dari Tuhan (orang Tuhan) pengikut pemimpin dari Tuhan

Begitulah orang mukmin berjuang
Berjuang membela manusia (bangsa) mengikut jalan Tuhan sudah ditentukan
Membela bangsa tidak mengikut jalan Tuhan ertinya mengikut jalan syaitan
Membela bangsa tidak ikut jalan Tuhan tidak akan diberi kemenangan dan kejayaan
Bahkan semakin gigih berjuang semakin terhina dan kecundang
Kalau Tuhan beri juga kemenangan,
kemenangan secara istidraj dan penipuan
bukan secara keredhaan Tuhan

Kemenangan bukan keredhaan akan membawa kerosakan
macam mereka yang sebelum dikalahkan
Akan berlaku membalas dendam, akan berlaku penzaliman,
akan berlaku rebutan, akhirnya akan berlaku jatuh-menjatuhkan

Itulah dia panduan berjuang bagi orang mukmin dari Tuhan
Jadi! Berjuang bukan sekadar berjuang
Berjuang bukan asalkan berjuang, ianya ada panduan dari Tuhan
Berjuang membela atas dasar Tuhan bukan atas dasar bangsa dan dendam

Oleh itu berjuang elakkan rasa marah dan dendam
Berjuang jangan jadi kasar dan militan
Berjuang jangan menganiaya dan menzalim
Berjuang hendaklah kenalkan Tuhan agar ia disembah dan dibesarkan
Berjuanglah tapi membawa kasih sayang dan suka memaafkan
Itulah berjuang yang disukai oleh Tuhan
Pahalanya besar jika mati mendapat syahid dan dapat keredhaan Tuhan

2.9.2004 – 2
Menjelang tidur
Isnin, 20 September 2010 | By: iKhwan89

RAYA TIME!!!....hehehehe

bismillah..dengan nama Tuhan yang Maha Pemurah lagi Maha penyayang...semoga semua dalam kasih sayang Tuhan..ape kabar semua??semoga semua dalam senyuman....macam aku..(^_^)
He3....alhamdulillah...syawal telah kita rai kan bersama...menjadi tradisi kunjung mengunjung sanak saudara,jiran2..dan sesape jer yang kite kenal..time2 raya ni lah kite nak ziarah....murni....sangat indah....namun......ada juga yang secara tidak sedar mencalarkan kemurnian syawal ini..
Mana taknya.....pagi2 dah di sirami dengan umpat mengumpat jiran sebelah....pantang jiran beli perabut baru...pantang tengok jiran tukar langsir..haa....siap lah...*mujur mak aku tak macam tu*huhuhu..
ada lagi......ni ha,,bebudak sekarang ni.....ibu bapa sekarang mungkin kurang mengajar kan anak mereka tatasusila dan adab ketika berada di rumah orang...huhuuhu....tengoklah..pantang dapat duit raya RM1..siaplah..."RM1 je ke pakcik??"..huhuh..ni pngalaman ni...bukan reke2....huhuhu...

Tu belum kisah orang2 tua di pinggiran masjid...macam2 cerita......

Inilah tanda puasa yang tidak di terimaTuhan...aku juga mungkin termasuk dalam golongan ini...yang aku harapkan Tuhan ialah redha Tuhan...aku tahu...setakat puasa aku ni....komfem tak boleh aku nak dekat dengan syurga...

Ampunkan aku Tuhan....aku sungguh lalai dengan ramdhan lepas..tahun lalu aku berjanji...tapi janji hanya tinggal janji..ya Allah..berdosanya aku....ampun kan aku Tuhan....

selamat aidilfitri..ampun maaf untuk sumer.......selamat menyambut dengan penuh kesyukuran.....
Selasa, 7 September 2010 | By: iKhwan89

SALAM AIDILFITRI : terimalah puasaku wahai Tuhan

bismillah..dengan nama Tuhan yang Maha Agung dan dengan segala kepujiannya....dapat lagi aku yang berdosa ini...menghirup udara dari Tuhan....

Alhamdulillah...sihat lagi aku hari ini....aku harapkan ia tidak menjadi istidraj kepada ku......yaa...kawan2 ku sumer...raya dah semakin hampir....cube kite tanyer diri kite.....selesai tak puasa kita bulan ini??

Atau..adakah kita mencuri2 di bulan puasa??bukanlah mencuri2 duit atau ape2 yang fizikal..tpi mencuri ssuatu yang rohaniah macam termengumpat ker....tercakap mende yang ngarut2 ker..atau terkasar bahasa ker....

Ya Allah....ampun kan aku wahai Tuhan....

Raya kali nie jgak...insyaAllah....semua keluaqrga ku akan balik kampung...haaa....psal....cume tibe jer lain2 mase...mak ngan ayah ku n adek bradek yang kecik2 tu..akan btolak ari esok..(rabu 8hb2010)..aku plak akan bertolak ari jumaat bersamaan ngan raya pertama..(^_^)...aku kene amek angah n adek aku yang ke empat kat tanjung dulu..(^_^)

xpelah..ape2hal pun...aku nak ucapkan selamat ari raya kat sumer kawan2 aku...sory dan ampun maaf klaw selame ni aku ada terkasar bahsa ker..kot2...*tpi aku ase aku sopan jer*he3..oklah....see u next time..heheheheh////ramadhan kareem....salam
Jumaat, 3 September 2010 | By: iKhwan89

SAJAK : WASIAT KU

Anak-anakku
kalau aku kembali ke alam baqa
janganlah kau harapkan apa-apa warisan dariku
jangan kautanya dari ibumu
mana pusaka ayah ?
aku tidak punya apa-apa
rumah yang besar tiada padaku
kebun yang luas jauh sekali
Wang-Wang di bank jangan dimimpi
saham-saham yang dilaburkan lebih-lebih lagi
hutang orang pada ku telah ku halalkan
kereta yang ku naiki milik jemaah
hanya ada satu pusakaku
peninggalan tunggal ku
yang aku sayangi yang merupakan hidup mati ku
taman ARQAM namanya
taman ini bukan aku beli!
bukan pula pusaka dari sesiapa
tetapi aku teroka dari hutannya lagi
bersama beberapa kawan yang setia
waktu membangun taman ini
telah banyak peluh yang tumpah
telah banyak tenaga yang rebah
adakalanya dibangunkan dengan airmata
cemuhan jangan dikira
tuduhan-tuduhan yang dilempar
telah memekakkan telinga
sekarang taman ini ada di depan mu
setengah buahnya sedang dipetik
ada yang bunganya sedang mengembang
mengindahkan taman
ada yang buahnya sedang menghijau dan menguning
ada yang benihnya masih bercambah
ada yang sedang disemai
taman ini pagarlah dengan perpaduanmu
kawallah dengan imanmu
terangilah dengan ilmu-ilmumu
suburkanlah dia dengan peluh-peluh mu
bajalah dengan tenaga-tenaga mu
kalau terpaksa bajalah dengan darahmu!
Dengarlah anak-anakku!
inilah pesanan dari ayahmu
jika aku kembali ke alam baqa dahulu darimu.



Dari minda ASZ
Hari Jumaat
27-1-84
Waktu sakit, di Desa Minang,
Jam: 70.50 pagi.
Isnin, 30 Ogos 2010 | By: iKhwan89

20 RAMADHAN : Pelepasan dari api neraka

salam alaik untuk semua..semoga dalam kasih sayng Tuhan..selawat dan salam keatas junjungan agung kita Muhammad....

Alhamdulillah....akhirnya....smpailah di dalam fasa yang ketiga bulan ramadhan..iaitu pelepasan dari api neraka.....semoga semua kawan2 ku termasuk la aku mengejar redha Tuhan dalam bulan ini supaya Tuhan meredhai kita.......

dan...untuk semua..ampun maaf tak update slalu blog sbb masa online aku kini adalah terhad..huhuhuh.....ok sumer...salam ramadhan..semoga semua dalam kasih sayang Tuhan...(^_^)
Selasa, 24 Ogos 2010 | By: iKhwan89

12 RAMADHAN : Terima Kasih Tuhan beri Peluang

bismillah.....alhamdulillah..dengan Nama Tuhan Yang Maha Agung...dan dengan segala kepujiannya....selawat dan salam untuk Manusia Agung ciptaan Tuhan....Muhammad S.A.W.....kerana ada baginda lah aku kenal islam...semoga semua yang membaca di dalam kasih sayang Tuhan...

Alhamdulillah....hari ni merupakan hari yang ke 12 kite berpuasa....ini menunjukkan betapa baiknya Tuhan memberikan peluang kepada kita untuk meneruskan lagi ibadah puase...bayangkanlah..ada orang yang sudah meninggal pada 1 ramadhan...kan Tuhan dah tak bagi peluang tu kan...jadi marilah sama-sama kite berterima kasih dan bersyukur kepada Tuhan yang memberikan peluang....semoga kita didalam redha Tuhan..

Haa...ape kabar semua pembaca??semoga dalam kasih sayang Tuhan....dah lame aku tak update blog ni dengan cerita-cerita aku yang ntah ape2..huhuh..beselah ramdhan...xley bnyak ckp sgt....huhuhu...

Nak bagi tau antum sumer...sekolah ku baru jer lepas abes exam..UP2..huhuh..macam bese...fenomena cikgu ni....bile dah abes pekse....haa....peeenuh lah paper atas meja untuk di tanda..huhuh..klaw macam aku plak...ade 11 subjek aku ajar..jadi 11 subjek lah yang aku kene tanda..haaa..mau lumpuh tangan aku..huhuh

Di tambah2 lagi plak dengan ramdhan..ya Alah...kadang2 hati nie tak mampu nak bersabar....laju jer tangan tu ayun...huhuhu...ampun kan aku Tuhan...

Huh~....lepas tu plak.....sekaranga da jarang on dah...pslnyer aku tak byar bill lagi..huhuhu..jadi ampun maaf untuk sumer....jadi sampai sinilah jer..bingkisan ramdhan aku...semoga semua dalam redha Tuhan.....ampun maaf..salam....

Ketika Cinta Bertasbih (instrument Hits) - Instrument
Mp3-Codes.com