Jumaat, 3 September 2010 | By: iKhwan89

SAJAK : WASIAT KU

Anak-anakku
kalau aku kembali ke alam baqa
janganlah kau harapkan apa-apa warisan dariku
jangan kautanya dari ibumu
mana pusaka ayah ?
aku tidak punya apa-apa
rumah yang besar tiada padaku
kebun yang luas jauh sekali
Wang-Wang di bank jangan dimimpi
saham-saham yang dilaburkan lebih-lebih lagi
hutang orang pada ku telah ku halalkan
kereta yang ku naiki milik jemaah
hanya ada satu pusakaku
peninggalan tunggal ku
yang aku sayangi yang merupakan hidup mati ku
taman ARQAM namanya
taman ini bukan aku beli!
bukan pula pusaka dari sesiapa
tetapi aku teroka dari hutannya lagi
bersama beberapa kawan yang setia
waktu membangun taman ini
telah banyak peluh yang tumpah
telah banyak tenaga yang rebah
adakalanya dibangunkan dengan airmata
cemuhan jangan dikira
tuduhan-tuduhan yang dilempar
telah memekakkan telinga
sekarang taman ini ada di depan mu
setengah buahnya sedang dipetik
ada yang bunganya sedang mengembang
mengindahkan taman
ada yang buahnya sedang menghijau dan menguning
ada yang benihnya masih bercambah
ada yang sedang disemai
taman ini pagarlah dengan perpaduanmu
kawallah dengan imanmu
terangilah dengan ilmu-ilmumu
suburkanlah dia dengan peluh-peluh mu
bajalah dengan tenaga-tenaga mu
kalau terpaksa bajalah dengan darahmu!
Dengarlah anak-anakku!
inilah pesanan dari ayahmu
jika aku kembali ke alam baqa dahulu darimu.



Dari minda ASZ
Hari Jumaat
27-1-84
Waktu sakit, di Desa Minang,
Jam: 70.50 pagi.

0 comments:


Ketika Cinta Bertasbih (instrument Hits) - Instrument
Mp3-Codes.com