Isnin, 29 Mei 2017 | By: iKhwan89

DISIPLIN ORANG SOLEH SAAT BERBUKA

Ikut sunnah berbukalah dengan tamar dan minum air kemudian bangun kerjakan Solat Maghrib terlebih dahulu.

Kemudian baru makan malam. Ramai ulama dan orang soleh berbuka puasa dengan 2, 3 butir buah tamar dan bubur nasi kemudian terus Solat Maghrib.

Selepas Solat Maghrib, meneruskan ibadah dengan Solat Sunat dan membaca Al-Quran sehingga Isyak dan Solat Tarawikh. Selepas selesai semuanya baru mereka duduk menghadap hidangan dan berdoa kemudian makan dengan tenang dan khusyuk.

Hati mereka merdeka dari gejolak nafsu makan bahkan hati mereka sedang asyik mengingati Allah. Itulah ibadah mereka sepanjang Ramadhan. Hal cerita hidangan yang lazat-lazat sebenarnya tak ada dalam suasana kehidupan orang-orang soleh.

Zaman kita sahaja yang makanan bertimbun - tak tahu nak makan yang mana satu. Orang soleh cukup dengan tamar, roti dan sedikit kuah. Itulah hidangan istimewa mereka. Jika kita nak mengatakan makanan sudah terhidang, kena makan dulu - itu hidangan makanan yang ala kadar sahaja. Kalau kita layan makanan bertimbun itu sebelum solat ibaratnya solat kita akan jadi lemah, malas kekenyangan bahkan mengantuk.

Apapun kita beringatlah masa berbuka puasa. Buatlah ikut cara orang-orang soleh. Inilah yang terbaik. Dah puluhan tahun makan minum kita di bulan Ramadhan penuh dengan pembaziran - yang menjadikan Allah murka dengan kita. Marilah kita bertaubat dan laksanakan ibadah puasa dengan membina rasa hati yang tak putus dengan Allah.

Fokus ibadah yang membina rasa takut Allah di dalam hati - bukan makan minum bahkan berhati-hatilah dengan kesedapan dan kekenyangan!!

- Tuan Dato Johari Morad -

Dari FB Abu Raziq Al Ansorullah

0 comments:


Ketika Cinta Bertasbih (instrument Hits) - Instrument
Mp3-Codes.com