Rabu, 22 Jun 2011 | By: iKhwan89

SERBAN


Bismillahi Allahu Akbar..alhamdulillah..semoga semua dalam redha dan kasih sayang Tuhan...Maha baik sebenarnya Tuhan sebab...Dia bagi kita rezeki,bagi kita makan pakai,tempat tinggal..padahal kita ni...stiap saat terbuat dosa....hu~...akulah tu..ampunkan aku Tuhan...

Untuk kali ini...aku nak post hadith berkenaan serban..haa..salah satu lambang atau syiar orang islam....er...berserban kene kemas-kemas,barulah nampak wibawa..jangan pakai lilit je tau kawan-kawan..nanti nampak selekeh,dan serabut..hilang wibawa tau...ampun maaf wahai tuhan....aku yang post artikel ini pun tak mampu lagi untuk berserban ....T_T





HADIS TENTANG SERBAN:
"Hendaklah kamu memakai serban dan labuhkan (hujungnya) ke belakang kamu kerana sesungguhnya ia tanda para malaikat.'' (At-Tabarani dan al-Baihaqi).

"Berserbanlah kerana para malaikat itu berserban.'' (At-Tabarani).

"Berserbanlah nescaya bertambah kesabaran kamu.'' (Al-Bazzar dan at-Tabarani).

"Serban adalah sekatan antara kufur dan iman. (Ibn at-Tayalisi dan Ibn Abi Syibah). Dalam dalam satu riwayat lain disebut serban sekatan antara kaum Muslimin dan kaum musyrikin.
"Diriwayatkan juga bahawa Rasulullah menyuruh Abdul Rahman bin `Auf supaya menurunkan hujung serbannya ketika beliau diarah mengepalai sebuah peperangan. (At-Tabarani dan al-Bazzar).


sekian sahaja dari aku..ampun maaf andai ada tersalah kata.....

0 comments:


Ketika Cinta Bertasbih (instrument Hits) - Instrument
Mp3-Codes.com