Rabu, 20 April 2011 | By: iKhwan89

KISAH SAIYIDINA UMAR DAN SAIYIDIN ABU BAKAR

Pernah Sayidina Umar sendiri bertanya pada Sayidina Abu Bakar, Saya dengar Rasulullah banyak menceritakan tentang keutamaan engkau ya SayidinaAbu Bakar. Apa yang ada pada engkau? Jadi spontansaja dia jawab, ada 5 perkara,iaitu.....

‎1. Manusia ada dua golongan iaitu yang memburu
dunia dan yang memburu akhirat. Tapi saya tidak
memburu dua-duanya, saya memburu Tuhan. Dia
berbuat itu bukan kerana syurga, tidak juga kerana
neraka tetapi kerana Tuhan.

2. Saya tidak pernah merasa kenyang ketika makan,
kerana kelezatan makan diatasi oleh kelazatan
mengenal Tuhan.

3. Begitu juga saya tidak pernah minum sampai hilang
haus, sebab kelazatan minum itu telah diatasi oleh
cintakan Tuhan.

4. Bila bertemu dua kerja dalam satu masa iaitu kerja
dunia dan kerja akhirat, saya dahulukan kerja akhirat.

5. Saya bersahabat dengan Rasulullah, saya lakukan
sebaik-baik sahabat

0 comments:


Ketika Cinta Bertasbih (instrument Hits) - Instrument
Mp3-Codes.com