Rabu, 11 Januari 2012 | By: iKhwan89

RESPON TENTANG B.UMMU JAH sebagai WASILAH

Respon ttg BUJ sebagai wasilah.
Tentang Rasulullah menemui umatnya telah lama Abuya kongsikan.

1. Sewaktu saya kecil, Abuya sering bercerita tentang perkara ini.

Abuya kata, kalaulah ada seorang umat Muhammad yang terdampar di sebuah pulau, hidup sendiri, terputus dari semua orang hingga dia tak dapat mendengar dakwah, tak dpt didikan dan bimbingan, namun kalau dia ada hati dengan RSAW, ada kerinduan pada baginda, maka RSAW akan hadir kepadanya dan membimbingnya supaya selamat di dunia dan di Akhirat.

2. Jadi soal bertemunya seseorang dengan RSAW ini bukan soal ilmu yg banyak hingga digelar ulama oleh manusia, tapi soal roh orang itu. Apakah ada cinta dan rindu R atau tidak.

3. Bila persoalan roh, ia bukan soal jantina, bukan soal kelayakan menurut ukuran manusia, lebih2 lagi bukan soal pangkat dan jawatan. Tetapi apakah orang itu ada cinta dan rindu kepada RSAW. Tak kira jantina, lelaki atau perempuan, sebab cinta dan rindu itu adalah kerja ROH sedangkan ROH itu tak ada jantina. Jantina ni ada bila roh tu dah masuk dalam jasad di dunia ini.

4. Jadi, bila RSAW bertemu dg BUJ dan melantik BUJ sebagai wasilah baginda, sebenarnya sama sekali tak bertentangan dengan syariat. Samada dari segi feqah maupun tasawufnya.

Feqah: Roh tiada jantina, tiada perbezaan antara lelaki dan wanita.

Tasawuf: memang dibenarkan baik lelaki atau perempuan. Sbb itu ada wali lelaki dan perempuan. Yg tak boleh tu perempuan jadi. nabi dan rasul.

Saya bersyukur kerana dari kecil-kecil lagi Abuya dah dedahkan dengan ilmu ini. Moga-moga apa yg saya kongsikan ini dapat menambah keyakinan kita semua dan menambah cinta dan rindu kepada RSA.
5.Baru kita faham kenapa kita kena rindu Abuya, sbb kalau tak kita tak dpt panduan dari Abuya .Begitulah sunah alam ghaib.

0 comments:


Ketika Cinta Bertasbih (instrument Hits) - Instrument
Mp3-Codes.com