Rabu, 24 November 2010 | By: iKhwan89

KURSUS PROFESIONALISME GURU : natijah yang palsu..

bimillah..salam..ape kabar sumer..semoga dalam kasih dan sayang Tuhan....

Hmm...alhamdulillah...aku baru jer habis kursus profesionalisme guru..yang bertajuk PEDAGOGI..haaa.....ape die pedagogi tu..?hehehe..memula aku dengar pun aku tatau..huhuhu...apakah ia macam rifreksiologi??atau apa??huhuhu

PEDAGOGI bermaksud cara pendidikan kanak-kanak....PEDA bermaksud kanak-kanak..manakala GOGI tu adalah cara pendidikan....kalau orang dewasa plak..ia di panggil ANDRAGOGI...ANDRA tu ialah orang dewasa manakala GOGI tu juga adalah cara pendidikan...

Huhuhuh...berbagai istilah..pelbagai modul dan pelbagai perkara yang disampaikan....dan kebanyakan contoh diambil dari negara-negara maju....beberapa sahaja yang diambil dari negara2 yang tidak maju seperti indonesia..sedikit sangat..

Dan...dalam penyampaian itu jugalah...rupa-rupanya....barulah aku tersedar...betapalah semua perkara pendidikan...telah diajar dan di praktikkansecara tidak sedar oleh mursyid ku Abuya sohibuzzaman didalam khidupan seharian jemaah...cuma ia diberi istilah-istilah moden sahja oleh para profesor atau cendekiawan2 kononnya...

Ada satu masa...penceramah berkta.."saya masih mencari..bagaimana dan apakah teknik untuk mengajar supaya kita dapat menyampaikan ilmu sampai ke hati murid...."..masih mencari.....namun..betapalah...rasulullah telah menggariskan bahawa..hubungan hati sesama anak murid dan guru itu...adalah kerana cintakan Tuhan..ikhlas dalam mendidik sahaja tidak cukup jika tidak disulami dengan rasa-rasa berTuhan tadi seperti rasa cinta Tuhan..rasa takut Tuhan..dan pelbagai rasa lagi yang ditimbulkan akibat dari cintakan Tuhan..

Nak mendidik murid...mestilah dari hati...ia akan jatuh ke hati...didiklah murid agar mencintai Tuhan..kaitkan semua perkara dengan Tuhan..kerana setiap saat hidup kita ini..tidak pernah trputus dari pandangan Tuhan.

Apakah sebuah negara yang mempunyai sistem yang teratur dan maju telah dikira berjaya sistem pendidikannya...sedangkan ia juga mempunyai kadar kes bunuh diri yang tinggi,kadar kes-kes jenayah lain yang tinggi??wajarkah kita lagangkan sistem pendidikan dinegara tersebut sebagai maju dan berjaya??dimanakah kejayaannya??

Mursyid ku,abuya sohibuzzaman adalah merupakan peneraju awal sistem pendidikan islam mirip cara rasulullah pada zaman moden kini...style mendidik yang mengutamakan Tuhan dalam kehidupan..ukhuwah dan kasih sayang,rasa bersama dan bekerjasama didalam masyarakt,kebersihan lebih-lebih lagilah amat dititik beratkan...semuanya adalah hasil dari didikan daripada hati yang mengenal Tuhan...maka ia berjaya memberi kesan kepada semua murid tanpa ada unsur-unsur kekerasan...

begitulah rupanya buta manusia kini...tidak reti menilai mana yang berjaya atau manakah yang tidak berjaya...sebagaimana rasul pernah bersabda islam itu dagang dan akan kembali dagang itulah islam kini...yang semakin hari semakin dilupakan sistem dan cara hidupnya..kalau ada pun orang yang memperkatakannya..cuma bilangan jari..dan ada juga demi kepentingan diri mereka sahaja..

Apa yang dapat disimpulkan disini adalah..setiap manusia itu mempunyai sekeping hati yang asalnya,fitrahnya adalah hendakkan satu kuasa yang Maha hebat iaitu Tuhan...maka..didiklah sekeping hati itu dengan rasa cinta dan takutkan Tuhan..agar fitrah itu segar,dan kembali kuat tidak dihimpit oleh nafsu yang hendakkan kerja yang bagus atau harta yang bnyak...moga semua dalam redha dan kasih syang Tuhan..

wabihi wallahu a'lam..
Selasa, 16 November 2010 | By: iKhwan89

AIDILADHA :rintihan hati yang penuh dosa...

bismillah..walhamdulillah..semoga semua dalam kasih syaang Tuhan....apekabar sumer..?salam eidul adha diucapkan kepada semua pengunjung2 blog ku....

Raya haji kali ni...aku akan beraya di al-irsyad.....(^_^)...buat pertama kalinyer..he~....haa..sebut psl skola aku ni....pada ari esok...seramai 7 ekor lembu...*betul ke bm aku*...akan di korbankan..hu~...bnyak tu....dan jugak di sediakan jamuan....rendang....dan macam2..he3*smpai ta tau na tulis*

Dalam tengah sibuk2 nak beraya ni..huhuhuh....aku termenung kejap.....ape lagi pikir pasal diri aku la..huhuhu...aku tengah pkir..ape yang dah aku korban kan untuk perjuangan.....utk keluarga.....untuk agama.......pikir punyer la pikir...hu~..jawapannyer adalah....nothing.......T_T...owh my............

Ya allah..betapalah..aku seronok2 atas bumi Tuhan nie..tapi satu pun aku tak pernah korbankan untuk Tuhan dan untuk perjuangan.....ya Allah....kata mengaku pejuang Tuhan..tpi tak pernah berkorban..ya Allah..berdosanya aku....

Tuhan,,,,aduuhh!!!..bagaimanalah aku boleh jadi begini...hu~....bagaimana untuk aku berpatah kembali.....tiada jalan untuk berpatah......yang ada adlah teruskan...dan teruskan...moga aku kembali semula kepada Tuhan ku dan mursyidku.....
Ahad, 14 November 2010 | By: iKhwan89

JANGAN JADI TUKANG NILAI SAHAJA

by Shaari Bedin on Sunday, November 14, 2010 at 5:26pm

Dunia kini dipenuhi oleh ahli fikir, ilmuan dan cendikiawan yang kemampuan mereka sudah diiktiraf oleh berbagai jenis sijil dan ijazah yang mereka miliki, golongan ini selalunya mengisi kelaspertama dan superskill dalam sistem pembahagian kaya miskin manusia di dunia ini. Ertinya golongan ini merupakan "mastermind" yang menentukan corak dan arah, tamadun dan budaya manusia sejagat

Sebaliknya fikiran dan pandangan merekalah yang di terima sebagai penentu, benar atau tidak sesuatu perkara itu. Kalau mereka berkata benar (tentang sesuatu perkara) maka masyarakat juga kata benar tetapi kalau mereka kata tidak benar, maka masyarakat juga kata tidak benar. Tegasnya kalau mereka kata hitam, maka hitamlah, kalau mereka kata putih, putihlah kata masyarakat.

Menjadi satu "trend" golongan bijak pandai dalam masyarakat kita ini, iaitu mereka suka mengkritik, menilai tentang sesuatu yang berlaku dalam masyarakat. Malah seakan menjadi satu "trend" golongan ini untuk menulis dalam akhbar atau dalam buku tentang kritik mereka terhadap sesuatu isu. Bahan2 tulisan mereka menjadi bacaan dan santapan fikiran masyarakat yang kemudiannya mencorakkan fikiran masyarakat, selari dengan aliran fikiran mereka. Kalaulah sikap ini digunakan untuk menyampaikan kebenaran pada masyarakat, maka sikap ini besar faedahnya. Tapi kalau ianya untuk menyatakan kepalsuan dan kejahatan, maka sesungguhnyya sikap ini mesti ditentang habis2an.

Apa yang terasa oleh penulis kebelakangan ini ialah kecenderungan kritikus2 ini menilai dan mengkritik individu2 pemimpin samaada dari kalangan orang dakwah atau orang politik, pemimpin negara dan pemimpin masyarakat. Hasil penilaian mereka tercungkillah kebaikan dan kekurangan individu yang di fokaskan itu.

Demikian seterusnya golongan ini ghairah mngkritik dan menganalisa sesuatu harakah atau jemaah Islamiah, sama ada yang sedang giat sekarang atau di zaman silam. seperti tadi maka terdedahlah segala keistimewaan dan kegagalan yang ada pada badan yang di fokaskan itu. Selalunya hasil analisa mereka itu dapat kita tatap di muka akhbar atau dalam buku dan majalah.

Kita bukan tidak akui kebolehan mereka kerana mampu mengkaji dan menganalisa sesuatu perkara, tapi sikap ini sebenarnya sama seperti apa yang dikatakan oleh pepatah "baling batu sembunyi tangan". Iaitu satu sikap dari seorang yang bertanggunjawab, seorang yang hanya suka berteori tanpa praktikal atau seorang yang berfikir dengan tujuan melakukan "mental exercise" semata2, tidak untuk bekerja dan beramal. Dalam surah As- Saf ayat 2, Allah menyatakan kebencian Nya pada sikap demikian, maksudnya:

"Wahai orang beriman, mengapa kamu mengatakan apa yang tidak kamu lakukan. Sangat besar kebencian Allah bahawa kamu mengatakan apa yang tidak kamu lakukan"

Tukang2 nilai kita itu tahu akan kebaikan2 sesebuah jemaah Islam, tapi dia tidak pun mahu berjuang bersana2 untuk melaksanakan kebaikan itu. Seterusnya mereka tahu pula akan keburukan dan kelemahan sesebuah jemaah, tapi mereka tidak pun mahu membantu dan menampung kekurangan dan keburukan yang berlaku.

Apa maksud sebenarnya dengan mengatakan kelebihan dan keburukan (kelemahan) sesuatu jemaah, tapi tidak mahu terlibat menanggung kebikan dan keburukanya? Allah SWT tidak membenarkan umat Islam hanya mengkaji dan menilai, tapi memerintahkan agar manusia bekerja dan melaksanakan. Firman Nya di dalam surah At-Taubah ayat 105, maksudnya:

"Hendaklah kamu berbuat (melaksanakan), Allah akan menilai, Rasul juga menilai dan orang Mukmin juga akan menilai".

Bila kita beramal, Allah akan beri pahala. Rasul akan memberi syafaat, dan orang Mukmin turut memberi perhatian dan memberi sokongan. Barulah kita dikatakan telah memberi sumbangan pada kebangkitan agama kita. Barulah ada pembelaan yang sebenar terhadap kebenaran. Dan barulah kita akan memperolehi hasil yang selayaknya kita terima. Dan barulah layak kita mendapat "title" ilmuan (cendikiawan) yang berpotensi dan praktikal. Rasulullah SAW kerana tidak mahu menjadi seorang ilmuan yang lembab, telah mengajar kita satu doa:

"Ya Allah, berilah kami ilmu yang bermanfaat dan kami berlindung dengan ilmu yang tidak memberi manfaat".

Bahayanya ilmu yang tidak bermanfaat ini ialah, seorang yang banyak imu tapi tidak digunakan atau ilmu untuk diri nya sahaja atau ilmu yang dibekukan dalam golongan degree dan masternya saja.

Kalaupun digunakan hanya untuk mengkritik dan menilai tapi tidak untuk dipraktikkan dalam kehidupan. Bila ilmu tidak dipraktikkan jadilah empunyanya seorang pasif, tidak aktif berjuang dan melibatkan diri dalam masyarakatnya. Mereka terasing, "lone ranger" dan kalaupun muncul sekali sekala dalam seminar2 membentang kertas2 kerja.

Mereka hanya menyatakan sesuatu untuk diamalkan, tapi entah siapa yang mahu mengamalkannya mereka sendiri tidak tahu. Beramal dan bekerja itu lebih penting dan produktif dari berkata2 saja. Tetapi yang selalu di sibukkan bukan bekerja tapi berkata2 dan kata2 itu seakan di tujukan pada orang lain, agar orang itu yang mengamalkannya.

Sampai bila kita dilalaikan oleh sikap ini ?? Sedangkan hasil yang kita tunggu2 mustahil datangnya. Umpama orang yang ingin makan nasi tapi tidak berusha memasaknya, mana beras boleh jadi nasi dengan sendirinya.

Sepatutnya kita berjuang untuk membangunkan jemaah Islam, samaada ikut serta dengan jemaah yang sudah ada atau kalau yang ada semuanya tidak betul, bangunkan jemaah sendiri. Corakkan masyarakat dengan apa yang kita fikirkan itu dan kemudian rasakan beban berat yang mesti di pikul kerana berkorban dan berjuang di dalam masyarakat. Barulah kita tahu susah payahnya berjuang dan mudah2an waktu itu kita sedar bahawa "berat mata memandang, berat lagi bahu memikul"

Bahawa orang yang bergelumang dengan masyarakat menanggung susah payah yang tidak di rasakan oleh orang2 yang menjenguk masyarakat dari menara gadingnya saja. Kalau begitu untuk apa dikritik. Bukankah patut berterima kasih kepada pejuang2 masyarakat yang sanggup mengorbankan jiwa raga untuk masyarakatnya, walhal orang lain berenak enak di kerusi empuk dan tilam2 "dunlop" setiap siang dan malam.


*Teks Abuya ini di tulis pada tahun 1985, pada waktu itu jemaah Abuya berdepan dengan golongan para cendikiawan yang mula merasakan minda Abuya menongkah arus pemikiran mereka.

Rabu, 10 November 2010 | By: iKhwan89

ROH MENGAJAR AKAL



Abuya menyifatkan akal orang Badwi sama dengan akal orang asli / sakai di Malaysia. Rendahnya pemikiran orang Badwi itu adalah kerana dicorakan oleh kehidupan mereka iaitu tidak bersekolah. Selain itu turut juga dipengaruhi kehidupan mereka yang hanya disekitar unta, kambing, tamar dan padang pasir. Manakala orang asli pula sama juga iaitu tidak bersekolah, dan sekitar hutan, sungai, ibu kayu, haiwan hutan. Pemikiran Badwi dan Sakai ini boleh juga ditingkatkan sedikit melalui sekolah. Sedikit saja tahap yang boleh ditingkatkan kerana sekolah hanya mengisi akal semata-mata. Selain itu melalui sekolah juga terpaksa menempuh masa yang lama. Jarang Sakai yang mampu bertahan lama, dan terpaksa pula menempuh tahap-tahap peperiksaan.

Kalau proses menjadi pandai itu hanya semata-mata melelui sekolah, orang bukan Badwi dan bukan Sakai pun kalau tidak bersekolah hasilnya bodoh macam Badwi dan Sakai juga. Cuba lihat kepada anak-anak kampung dan miskin yang tiada peluang sekolah, akalnya bodoh juga. Inilah yang membezakan antara sekolah dengan didikan roh. Didikan roh tanpa sekolah formal pun boleh mengatasi pemikiran orang sekolah. Terdapat empat contoh:

1. Para Sahabat yang kebanyakannya Badwi, dididik oleh Rasulullah saw tanpa sekolah formal, mereka hanya diberi didikan roh. Akal mereka jadi cerdik hingga boleh mentadbir empayar/dunia.

2. Empayar Othmaniyah yang menaungi 39 buah negara. Othman itu sendiri adalah orang kampung. Anak murid dalam bani Othman yang dididik rohnya oleh Shamsuddin Al Wali iaitu Muhammmad Al Fatih berjaya membina taqwa yang luar biasa, bantuan Tuhan pun laju luar biasa. Tuhan beri ilham dan kepintaran hingga mampu membuat berbagai strategi, akhirnya Constantinople jatuh dalam satu malam sahaja.

3.Tholut juga orang kampung dan seorang petani. Dia memimpin 83 ribu pengikut. Tentulah sangat berwibawa. Berwibawa itu bererti rohnya hebat serta cerdiknya yang luar biasa.

4. Abuya tidak berkelulusan tinggi dari pengajian formal. Bukan saja rohnya luar biasa, cerdiknya pun luar biasa. Majoriti orang yang Abuya pimpin juga bukan dari kalangan cerdik pandai atau kelulusan tinggi. Hasilnya ramai yang rohnya meningkat serta akalnya juga turut menjadi cerdik.Bekas pelajar Arqam ramai yang jadi pemimpin dalam jemaah Abuya. Sedangkan sekolah Arqam amatlah dhaif dinisbahkan kepada sekolah-sekolah yang ada zaman ini.. Seluruh anak didik Abuya itulah yang bakal mentadbir dunia, bukan lulusan Oxford , Cambridge atau Havard atau mana-mana universiti. Kalau pun ada yang lulusan universiti, sekiranya atas nama kelulusan mereka itu, tidak akan sampai mampu mentadbir dunia. Makan gaji bolehlah. Mereka juga kalau mahu turut berjuang, perlu melalui proses didikan roh dari Abuya yang tidak ada kelulusan.

Berbalik kepada persoalan bagaimana roh mengajar akal jadi cerdik. Jarang ada orang tanya untuk memahaminya lebih mendalam. Orang tidak tanya samada mereka faham atau mereka terima dengan yakin saja. Orang yang terima dengan yakin saja tanpa faham ada bahayanya. Kalau untuk sendiri okaylah. Tapi kalau kita orang masyarakat serta pejuang, kita hendak bawa orang. Sekiranya ada orang tanya ditakuti kita tidak boleh jawab.

Abuya sebut bahawa roh yang tajam akan mengajar akal jadi tajam. Bagi Abuya ikhwan itu adalah orang yang tajam roh dan akalnya. Cuma prosesnya ialah roh yang tajam mengajar akal jadi tajam. Abuya gunakan istilah roh ‘mengajar’ akal. Sedangkan dalam tajuk lain berkaitan peranan roh, nafsu,akal dan fizikal bahawa akal yang memberi tunjuk ajar dengan ilmu bagaimana roh hendak merasai dengan tepat. Manakala fungsi roh hanyalah merasai atau perasaan sahaja. Nampak seolah-olah macam bercanggah.

Abuya biasanya tidak silap dalam memilih perkataan atau istilah. Hanya kita saja yang kadang-kadang keliru. . ‘Mengajar’ yang Abuya gunakan itu perlu difahami menurut peringkat roh seseorang. Terdapat 4 peringkat roh:

1. Roh bercahaya yang Tuhan beri kepada Rasul dan Nabi. Rasul dan Nabi juga Tuhan beri mereka sifat Fathanah. Ini anugerah Tuhan. Kepada Rasul dan Nabi segala ilmu Tuhan beri dalam bentuk Wahyu yang terus ke dalam hati atau ke dalam roh. Wahyu itu adalah ilmu. Ilmu itu melekat dihati para Rasul dan Nabi hingga mereka tidak lupa. Ilmu mereka itu apabila hendak disampaikan kepada manusia ianya akan melalui akal. Akal juga turut mendapat ilmu itu. Maka akal mereka yang sudah sedia Fathanah itu turut mendapat ilmu Wahyu. Maka begitu hebat dan sempurna ilmu yang mereka miliki kerana Tuhan yang beri.

2. Roh bersih yang dimiliki oleh orang Tuhan/Mujaddid/ Sohibuzzaman/ wali/. Juga ulama-ulama besar termasuk tokoh-tokoh sufi yang hati mereka itu sangat bersih. Kepada para Mujaddid, oleh kerana mereka adalah wakil Tuhan dizaman tiada Rasul maka Tuhan anugerahkan hati yang bersih dan akal yang tajam sebagai modal asas. Mereka tidak perlu terlalu mujahaddah seperti orang biasa kerana mereka mendapat anugerah Tuhan. Hati yang bersih ini tempat turunnya ilham. Ilham itu difahamkan ke hati atau rasa hatinya tepat yang dipanggil firasat . Kalau Wahyu turun dengan bahasa dan ayat sepenuhnya. Ilham turun secara diberi faham atau firasat tetapi bahasa dan ayat disusun sendiri.




Lokmanul Hakim Tuhan muliakan hingga disebut dalam Al Quran sebagai mengingatkan manusia bahawa mereka yang bukan Rasul dan Nabi pun mendapat ilham yang tarafnya dibawah sadikit dari Wahyu(Al Quran dan Hadis). Sebab itu kita kena pandang besar terhadap perkataan Abuya kerana ianya adalah ilham yang datang dari Tuhan. Kalau kita bersihkan hati atau roh ditambah pula dengan berkat maka roh kita dapat tempias Abuya iaitu diilhamkan hingga mudah faham minda Abuya. Dari hati atau roh yang begini mudah menangkap maksud kata-kata Abuya. Roh yang dapat tempias ilham akan memahamkan kepada akal. Ini yang dikatakan roh yang tajam mengajar akal jadi tajam. Inilah yang dimiliki oleh Badwi, mereka dapat tempias mukjizat dan roh bercahaya maka hati mereka mudah faham wahyu yang mereka terima. Imam Shafie pernah mengadu kepada gurunya tentang sukar melekat ilmu. Waki’ suruh Imam shafie bersihkan hati dengan bertaubat dari dosa. Mimar Sinan juga dapat ilham tentang
cara membangunkan Masjid Biru yang sangat dikagumi dunia. Dia hanya seorang tukang kebun dan tidak bersekolah. Bila Mimar Sinan hendak membangunkan Masjid tersebut, ketika itu barulah dia menggunakan akalnya yang sudah diajarkan oleh roh.

‘Mengajar’ akal dalam kontek ini juga ialah bermaksud merangsang, mendorong, berkehendak, berkemahuan, menjadikan serious, menggalakan, melajukan, menyintai, menambah minat, membuatkan suka atau tertarik. Semua istilah ini adalah ganti kepada intilah ‘mengajar’ yang mana semua ini adalah jenis perasaan terletak dihati.. Contohnya kalau seorang remaja tengok wanita cantik, hatinya akan merangsang, mendorong, meminati, menyukai, tertarik. Semua rasa-rasa ini terus keakal untuk berfikir bagaimana tindakan selanjutnya hasil dari rasa tersebut. Mungkin akal akan buat keputusan untuk ikut, ngorat, siul, kenyit mata dsb. Fizikal ikut saja apa yang akal ajar caranya.


Contoh lain yang sama maksud dengan ‘mengajar’ tetapi bukan memberi tunjuk ajar dengan ilmu. Misalnya anak nakal, degil dan suka main kotoran. Kita akan katakan kepada anak itu ‘Balik nanti ayah akan ajar kamu cukup-cukup.’ Ajar disini bukan bermaksud balik nanti nak ajar anak itu bagaimana cara berhenti main kotoran. Ajar disini bermaksud mungkin nak rotan, cubit, sekeh kepala, tak beri makan, kurungkan dalam bilik atau marah. Semua bentuk ajar itu bermaksud untuk memberi ransangan, dorongan, bertambah benci, meluat kepada main kotoran.

Bagaimana caranya roh ini akan mengajar (mendorong, merangsang, menggalak, berkemahuan, berkendak dll perasaan seperti diatas) akal jadi cerdik iaitu Abuya pernah menerangkan bagaimana Sahabat menjadi cerdik. Bagitulah kaedah yang sama bagaimana Abuya menjadi cerdik. Menurut Abuya orang yang terdidik rohnya bercita-cita Tuhan, perjuangkan Tuhan, darah daging hidup matinya Tuhan dan matlamatnya Tuhan, maka kemahuannya kuat, dorongan untuk mencapai cita-citanya kuat, sabar dan tabahnya amat luar biasa, rangsangan dan dorongan dalam hatinya amat kuat, dan berbagai rasa lagi. Roh begini akan mendorong, merangsang akal untuk sentiasa berfikir. Akal yang sentiasa dipakai untuk berfikir dengan serious tanpa henti akal menjadi cerdik dan pintar. (Berfikir tidak serious contohnya angan-angan) . Bagitulah hasilnya para Sahabat yang asalnya Badwi yang sudah dididik rohnya. Akal mereka ligat berfikir dengan serious. Natijahnya mereka menjadi cerdik. Kata Abuya
lagi bahawa Abuya setiap apa yang dilihatnya, setiap peristiwa yang berlaku, setiap perkara, setiap benda, setiap hal, semuamya Abuya fikirkan. Mengapa orang lebih suka makan satay dikedai satay berbanding bungkus bawa balik pun Abuya fikirkan. Jawapan kepada apa yang difikirkan itu tidak mestinya tepat. Yang penting ialah berfikir.

Orang yang roh bersih ini bukan menafikan ilmu belajar. Sedangkan hendak membersihkan hati itu pun mesti berdasarkan ilmu belajar. Bukan menafikan keperluan belajar. Bahkan Imam Shafie dan Imam Al Ghazali itu asalnya belajar formal. Namun kalau sekadar ilmu formal maka sebanyak mana dan selama mana belajar maka sebanyak itulah ilmu yang di perolehi. Jadilah macam ulama sekarang. Ilmunya amat terbatas dari segi banyak dan bidangnya. Akal pun setakat apa yang ada. Kalau cerdik setakat itu saja dan tidak bertambah cerdik sampai bila-bila.

Sedangkan ulama yang hatinya bersih lautan ilmunya bukan pada banyak dan lama belajar, tetapi ditambah dengan ilham. Sayangnya Umat Islam tidak mahu membaca dan mengkali sejarah Ulama Mujaddid serta Ulama Mujtahid.

Bagi Abuya menambah berbagai ilmu, pengetahuan, membaca, melancong atau musafir adalah diantara yang membuatkan akal lebih laju berfikir. Melalui masaalah yang dihadapi pun turut menguntungkan Abuya kerana disitu peluang Abuya berfikir dan menjadi cerdik. Perkembangan semasa diseluruh dunia dalam aspek apa pun membuatkan Abuya berfikir dan akal bertambah tajam. Tetapi berbalik kepada asal perbahasan diatas tadi. Bagi Abuya semua yang menjadi bahan berfikir itu hanya kerana adanya dorongan, cita-cita, rangsangan, galakan, kemahuan, kehendak dan minat dari roh supaya akal menjadi cerdik demi untuk perjuangkan Tuhan. Demi untuk tawan hati manusia supaya jinak dengan Tuhan. Demi untuk kenalkan Tuhan kepada manusia. Demi untuk mentadbir dubia. Kalau kemahuan, cita-cita, dorongan dan rangsangan sekadar cari makan, jadi ketua kampung, imam masjid, pimpin pondok, tidak akan merangsang untuk jadi lebih cerdik. Sebabnya tiada cabaran dan biasanya berpuas hati
dengan kedudukan yang ada. Hendak tadbir sebuah empayar ertinya nak uruskan ratusan juta manusia mana boleh dengan tahap roh dan akal imam masjid atau Tok Guru pondok.

3.Roh kelabu. Inilah tahap orang awam yang mesti memiliki banyak ilmu. Agar dengan ilmu itu dapat mengajar hati bagaimana hendak berperasaan terhadap sesuatu perkara. Kalau kurang ilmu maka akan bertambah rosak. Golongan ini kalau banyak ilmu maka lebih cerdik dan lebih pandai. Kadang-kadang ada yang menjadi baik kerana akalnya saja yang memikirkan kalau buat jahat banyak kerosakan atau jatuh wibawa, atau memalukan atau boleh merosakan kesihatan.Ini yang dikatakan mengajar hati untuk merasai. Rohnya yang kelabu itu dapat menerima tunjuk ajar akal. Hati mereka jenis ini tidak menjadi tempat jatuhnya ilham.

4. Roh gelap. Ini adalah golonga akal semata-mata. Golongan yang hanya menerima ideology sahaja sebagai panduan hidup. Hatinya bukan sahaja menolak Tuhan bahkan ajaran Tuhan pun mereka tolak. Semua perkara hendak dilojikan. Bahkan kalau ilmu Wahyu sekalipun kalau bercanggah dengan lojik maka ditolaknya wahyu dan mengambil lojik sahaja. Ini termasuk umat Islam sendiri yang terjebak dengan fahaman anti Hadis. Mereka kata Hadis itu banyak sangat yang diluar lojik.

Kesimpulannya kejayaan Rasulullah dalam perjuangan Baginda adalah kerana Tuhan amat membantu. Ini kerana Para Sahabat yang Baginda didik roh mereka itu hingga bersih, diisi pula dengan ilmu yang juga bersih iaitu ilmu Wahyu. Inilah diantara Rahsia kejayaan umat Islam dulu dan kejayaan para Mujaddid. Ini semua memang sukar hendak dicapai kecuali beserta dengan keyakinan yang kental. Kalau kurang yakin, kita akan berbolak balik. Bermain dihati kita persoalan ‘betul ke atau tidak’. Kalau bermain dihati yakin campur ragu maka kita akan menjadi acuh tak acuh dalam tindakan dan pelaksanaan.
Ahad, 7 November 2010 | By: iKhwan89

RAHSIA YANG MANUSIA TIDAK TAHU

Apabila seseorang itu jiwanya tidak tergugat oleh harta, tidak tergugat oleh derita, tidak tergugat oleh orang kata, dia termasuk manusia luar biasa, kerana jiwanya dengan Tuhan saja

Banyak perkara yang manusia ketahui tapi tidak tahu rahsianya di sebaliknya. Antara perkara-perkara yang manusia tahu tetapi mereka tidak tahu rahsianya ialah…

1. Di antara cara mendidik manusia menjadi baik ialah dengan usaha menyakitkan nafsunya.

2. Jika seorang muslim mati bersama sakit zahirnya, maka itu adalah penghapusan dosanya atau dia mendapat darjat di dalam Syurga. Sebaliknya kalau dia mati bersama penyakit batinnya, dia akan ke Neraka.

3. Manusia yang berpenyakit lahir (fizikalnya), sakitnya boleh merosakkan anggotanya sahaja tetapi manusia yang berpenyakit batin boleh merosakkan semua yang ada di dunia. Banyak perkara yang akan dirosakkannya.

4. Sesuatu perkara atau benda yang kita suka, sangat sukar untuk kita tadbir dan mengurusnya. Biasanya selalu sahaja kita melakukan kesalahan di dalam mengurusnya.

5. Banyak orang boleh memperkatakan penyakit batin tetapi gagal mengesannya. Lantaran itulah ada orang waktu menceritakan penyakit sombong, pada masa yang sama dia sedang memakai sifat itu.

6. Mendidik manusia secara tidak formal dan dari sikap diri kita lebih berkesan daripada sekadar memberi ilmu dan teorinya.

7. Ramai manusia dirosakkan oleh makhluk yang paling bodoh, yang tiada akal dan tidak bersekolah iaitu duit dan harta. Bahkan orang yang paling pandai seperti profesor pun dirosakkannya.

8. Bangsa yang mempunyai sifat taqwa dan ilmu akan menguasai manusia lain. Begitu pun banyak bangsa tidak boleh menempuh jalan ini. Maka mereka menguasai bangsa lain dengan kekuatan lahirnya tetapi kerosakannya terlalu banyak.

9. Orang yang memiliki dunia selalunya jiwanya tidak tenang. Orang yang memiliki Allah, jiwanya tenang. Justeru itu orang yang memiliki dunia ada yang membunuh diri sendiri. Ini tidak berlaku kepada orang yang memiliki Tuhan.

10. Orang yang membunuh dirinya sendiri lebih besar dosanya daripada orang yang membunuh orang lain.

11. Kehidupan manusia di dunia ini sebenarnya mudah diselesaikan jika tahu rahsianya. Iaitu dengan iman dan taqwa. Nanti akan berlakulah, pemimpin menaungi dan menegakkan keadilan, orang kaya akan pemurah, orang miskin sabar, orang berilmu memberi ilmu, ulama-ulama memberi nasihat dan mendidik dan pemuda-pemudi memberi tenaga. Semua manusia bermaruah dan bersifat malu. Setiap orang akan mengutamakan orang lain. Anak yang kecil ditunjukkan kasih sayang, anak yang masih bersekolah jangan tunjuk sayang atau benci manakala terhadap anak yang sudah dewasa, tunjukkan kemesraan dan selalu dijadikan kawan berbincang.

12. Seseorang manusia itu akan dikasihi atau diberi simpati kalau dia kenal dirinya dan pandai meletakkan diri pada tempatnya.

13. Telah menjadi tabiat semula jadi manusia setiap orang sukakan keamanan, kasih sayang, simpati, dibantu, dihormati,dan tidak diganggu. Namun adakalanya manusia itu lupa, bahkan lumrah berlaku perkara yang dia tidak suka itu disebabkan oleh dirinya sama ada secara langsung mahupun tidak. Sebagai contoh, apabila seseorang itu zalim, orang lain akan berdendam dan membuat kacau hingga hilang keamanan. Bila tiada keamanan, penzalim juga turut susah dan terancam. Bila orang kaya bakhil, banyak orang dengki dan sakit hati. Risikonya dia juga ikut sama menanggung. Bila seseorang itu sombong, orang benci. Jika berlaku sesuatu keadaan yang menyusahkannya, orang tidak akan ambil peduli dan orang tidak bersimpati. Jadi, sikap kita itulah adakalanya mengundang bala atau kesusahan. Bolehlah kiaskan dengan sikap-sikap yang lain.

sumber :usaha taqwa.comLink

Isnin, 1 November 2010 | By: iKhwan89

~Rintihan Hati Seorang Remaja dari TIMUR~


bismillah..wal hamdulillah....segala kesyukuran ku panjatkan kepada Tuhan...dah lame dah aku tak update blog ni....mungkin kerana masa ku kini telah disempit2 kan..atau mungkin juga tiada apa yang hendak di coretkan di atas blog ini..

Salam rindu buat abuya sohibuzzaman dan sayidi yang kedatangannya semakin hampir..bila-bila masa sahaja di saat ini...hati ku semakin cemas dan bimbang..takut-takut aku tidak termasuk dalam golongan orang2 yang bersama al-mahdi...

Salam sejahtera buat ibu bapa ku yang kerana mereka lah aku dapat mengenal Tuhan...dapat mengenal mursyid....dan mengenal jemaah Tuhan ini...

Wahai Tuhan..saat-saat terakhir ini..aku minta ampun dengan Mu Tuhan...atas dosa ku....aku mohon..redhakan lah umur ku....agar aku selamat di dunia dan di akhirat....

Gurisan kata dalam bermadah panjang bisa faham apa maksudnya...namun..apakah kelibat ciptaan lain dalam cerita hidup ku ini mampu memahaminya.....adakah aku terlalu salah dalam menafsir hati ku sendiri......??

Wahai Tuhan yang Maha Baik..ampun kan aku....terimalah taubat ku....."

Ketika Cinta Bertasbih (instrument Hits) - Instrument
Mp3-Codes.com