Rabu, 24 Mac 2010 | By: iKhwan89

GURU-GURU : KITA TAK MAMPU MENDIDIK


*bismillah....*dengan kasih sayang Tuhan...dan rahmat Tuhan....aku masih di sini....

Kini aku telah dewasa..menjadi seorang guru kini...amat berbeza..dahulu aku diajar kini,aku mengajar....sangat berlawanan sekali,berhadapan dengan karenah murid saban hari menjadikan aku sangat bermujahadah dan bergantung dengan A 100%.

Ramai jugak kengkawan ku yang mengambil guru sebagai profesyen sementara mereka sebelum menyambungkan semula pelajaran mereka....n...ade jugak yang berkeluh kesah...."huh!,budak ni nakal betul,mati akal aku dibuatnya.."ada jugak yang berkata.."bengang betol aku dengan budak tu...dah kene rotan pon nakal lagi!.." dan bermacam2lagilah yang kengkawan aku kata kan...(^_^)..*bese la geng,bebudak...dulu zaman kite bebudak dulu lagi uh kan3...he3*

Hmm,,,nak kate kat antum sumer...dalam nak mendidik...secara zahirnyer....memanglah nampak kita sahaja yang mengajar bebudak tu sumer...tapi..rupe-rupenyer..dari segi batiniah....rupe2nyer...kite sebenarnya mengalami proses mendidik dan di didik....


dalam proses mendidik,kita menghadapi pelbagai karenah anak murid..adayang nakal,degil,taknak dengar kata,ade setengah tu yang melawan!!...ya Allah..macam-macam lagi lah...ha..dari situ jugaklah hati kiter terdidik rupenyer...hati-hati kiter yang sebagai guru ni..terdidik...terdidik kesabaran kiter nak selesaikan bebudak nakal ni,terdidik jugak nafsu amarah kiter ni...*ya Allah..mogahati ku terdidik selalu*..pulak tu..dengan macam-macam kerjanya....menjadikan hati kita selalu mujahadah,selalu berkata-kata dengan Tuhan.."ya Allah..lemahnya aku...tolonglah aku..aku ni tak mampu nak buat kerja-kerja ini semua,,,tolong aku Tuhan.."


Ha...kan cantik Tuhan aturkan tu sumer....kalau ikut logik akal...kite ni sebenarnya tak mampu nak mendidik langsung manusia ni...mendidik mestilah dari hati yang bersih..bersih tak hati kite??..kite ni mampu setakat mengajar jer....tak sampai pun lagi kepada tahap mendidik...lebih-lebih lagi aku..mendidik adalah dari hati..akan samapi ke hati...

mendidik itu ialah mampu mengenalkan manusia kepada Tuhan...mampu sedarkan manusia kepada Tuhan...kita setakatmengajar je lah....bagi ilmu...kongsi ilmu denga anak murid...dan lain-lain lagi....

setkat inilah dulu kot...bicara aku yang tak pernah habis ni..hu3...AT jadikan kami bermujahadah ,AT tunjuk kan kami jalan mujahadah..Ampun A....wabihi wallahu a'lam

0 comments:


Ketika Cinta Bertasbih (instrument Hits) - Instrument
Mp3-Codes.com